niezapracowani

3 podpowiedzi, jak być niezapracowaną i osiągać tak dobre wyniki finansowe, jak do tej pory

„Nie sztuką jest robić wszystko, by osiągnąć cel. Sztuką jest osiągnąć cel, robiąc niezbędne minimum.” Filip Nowicki

Jak być niezapracowaną i osiągać tak dobre wyniki finansowe, jak do tej pory?

Określ 20% czynności, od których zależy 80% efektów

„w naturze zawsze znajdziemy 20% rzeczy, które dadzą 80% rezultatu. (…) Można stąd wnioskować, że za realizację 80% Twoich celów odpowiada zaledwie 20% poświęconego im czasu.” Filip Nowicki

Jeśli twój dzień pracy wynosi 8 godzin, to możesz skrócić go do niecałych dwóch, uzyskując podobne zarobki, tylko dlatego, że skupiasz się na tym, co ma znaczenie: na 20 % klientach, którzy przynoszą 80 % zysków twojej firmie.

„Czyli inaczej mówiąc-gdyby zadowoliła cię 80-procentowa efektywność, mógłbyś pracować 5 razy krócej! Dla większości osób pracujących 8 godzin dziennie oznacza to, że 80% rezultatów mogliby osiągnąć, pracując niecałe 2 godziny dziennie! (…) Oswajaj się zatem z myślą, że mimo iż poświęcisz pracy połowę mniej czasu niż dotychczas, Twoje wyniki nie ucierpią aż tak bardzo. O ile, oczywiście, będziesz w stanie określić te najważniejsze 20% zadań.” Filip Nowicki

Sprawdź, na co przeznaczasz kolejne minuty w ciągu dnia i czy na pewno są to sprawy ważne dla twoich klientów. Mówi się, że bloger powinien mieć przede wszystkim aktywną społeczność w social media. Teraz modne jest nagrywanie instastories. Czy ktoś, kto czuje się mocny w pisaniu, a nie w występach przed kamerą, powinien zmienić kierunek pod wpływem tego trendu? Co jeśli jego klientami są firmy, którym zależy na budowaniu pozycji w Google, a nie na reakcjach, serduszkach i komciach, bo tekst nie musi być nawet na stronie głównej? Za to chce wykupić sporo tekstów z linkami na różnych stronach, więc cena za publikację nie powinna być zaporowa. Wtedy lepiej poświęcić czas na tworzenie wartościowych, wyczerpujących treści, zostawić sobie dwa kanały w social media, by publikacje wspierać dodatkowymi linkami. Tworząc więcej treści neutralnych (bez linków) można obsłużyć więcej klientów i obniżyć ceny publikacji sponsorowanych. Ograniczając działania w SM, które są ogromnym pożeraczem czasu, i o które i tak nie pytają klienci, można dać im większą wartość, na której tak naprawdę im zależy-wartościowe treści i pozycję w Google.

„Jeżeli klient kupuje, oznacza to, że w danej chwili Ci ufa. Jeżeli nie kupuje, najwyraźniej według niego wartość tego, co od Ciebie otrzymuje, jest niższa niż cena, której żądasz. (…) Jeżeli klient Ci zaufa i dokona pierwszego zakupu, łatwiej będzie Ci zachęcić go do kolejnych. Co więcej, dostarczając klientowi większą wartość-z jego punktu widzenia-możesz zażądać wyższej ceny.” Filip Nowicki

Określ priorytet na każdy dzień

„Dla Ciebie ważne jest to, co najbardziej przekłada się na oczekiwany rezultat.” Filip Nowicki

 Przystępuj do nowego dnia z określonym priorytetem, co dziś będę robiła, nad czym pracowała? Pracuj nad nim 1-2 godziny bez przerwy, w godzinach porannych, odetnij się całkowicie od świata zewnętrznego. Będzie to bardziej efektywne niż 8 godzin pracy przerywanej sprawdzaniem maili, FB, telefonami.

„Przeznacz każdego ranka 1-2 godziny na rzeczy fundamentalne. (…) Nie odbieraj w tych godzinach telefonów, nie czytaj mejli, nie zaglądaj na Facebooka. Odetnij się od świata i pracuj. Nie rób przerw. Wierz mi, że już po kilku  dniach zorientujesz się, że Twoja wydajność wzrosła o 200%. A dwie poranne godziny okażą się więcej warte niż co chwila czymś przerywany dzień dotychczasowej pracy.” Filip Nowicki

Pracuj nad tym, w czym jesteś niezastąpiona i co najbardziej popycha twój biznes do przodu. Z pozostałych spraw rezygnuj lub deleguj je (np. sprawy księgowe). Grupuj zadania, by uporać się z nimi jednym ciągiem, np. wystawiaj faktury agencjom, w których naliczają ci się zyski z artykułów sponsorowanych, pod koniec każdego miesiąca. Sprawdzaj maila dwa razy w ciągu dnia i zajmuj się odpowiadaniem na nie w określonych porach, o których sama decydujesz, a nie kiedy dostaniesz dźwiękowe powiadomienie o nowej wiadomości, ponieważ powrót do koncentracji po rozpraszaniu się powiadomieniami to niepotrzebna strata energii. Przyznanie się przed sobą, że efekt finansowy jest podobny, niezależnie od tego, czy śledziło się nowe maile i powiadomienia, nie odrywając nosa od komputera od rana do wieczora, czy dla odmiany zajrzało do skrzynki dwa razy na dzień i hurtem ogarnęło social media, ucinając sobie drzemkę w odzyskanym czasie, boli. Ale czy to ma oznaczać konsekwencję w marnowaniu czasu?

„Skup się na tym, co kluczowe, najistotniejsze, a nie na tym, żeby zrobić wszystko, co tylko się da. Takie podejście zabierze Ci wiele godzin, a nie wpłynie na efekt końcowy.” Filip Nowicki

Pracuj projektowo-na wyniki, a nie robiąc z tego sztukę dla sztuki. Kończ, kiedy zrobisz to, co zaplanowałaś, a nie kiedy wybije 18.00. Oznacza to, że jeśli uporałaś się z zadaniem w dwie godziny, przez resztę dnia masz wolne.

„Taki dzień uważam za zakończony niezależnie od pory, a pozostały czas poświęcam na sprawy prywatne.” Filip Nowicki

Rezygnuj z tego, co nie przynosi zwrotu

Jeśli właściwie określisz, co jest kluczowe dla wyników w twoim biznesie, rezygnacja z wielu czynności (nawet z 80% zgodnie z regułą Pareto) nie będzie miała żadnych negatywnych konsekwencji dla wyników finansowych.

„Rób to, co w największym stopniu przekłada się na wynik. Resztę spróbuj stopniowo ignorować.” Filip Nowicki

Często robimy coś siłą rozpędu, nie zastanawiamy się, jaki przynosi zwrot.

„pewnie często zechcesz zrobić coś z poczucia obowiązku albo z przyzwyczajenia.” Filip Nowicki

Kiedyś swoją świetność przeżywały konta społecznościowe na Google Plus. Czy jednak warto się tam logować, by czasem dostać plusika? Z jednej strony trudno rozstać się ze społecznością, nawet małą, z drugiej, robimy to po to, by się rozpędzić tam, gdzie warto.

Mimo że coś nie jest tego warte, trudno to ograniczyć, dlatego rezygnuj małymi krokami, zamiast odcinać się grubą kreską. Przykładowo miałam aż 3 fanpage do jednego bloga. Najpierw zrezygnowałam z jednego, choć bolały przypomnienia, że czytelnicy czekają na nowy post i pojawiały się nowe lajki na „martwym fanpage”. Czasem coś przynosi jakąś korzyść, a mi mimo to lepiej z tego zrezygnować, by zająć się tym, co przyniesie większy zwrot czasu i energii.

Kolejną rzeczą, z której zrezygnowałam z ciężkim sercem, było pisanie tekstów na giełdzie tekstów. Odprężało mnie to, lubiłam to, a jednak wolałam skupić się na rozwijaniu blogów, by oferować większą wartość moim najlepszym klientom, znaczy takim, którzy najbardziej doceniają mnie finansowo.

„Zweryfikuj listę klientów. Są na niej tacy, którzy odpowiadają za większość Twojego zysku, ale i Ci, których obsługa zajmuje najwięcej czasu, choć przynoszą biznesowi najmniejsze profity.” Filip Nowicki

Zamiast negocjować stawki artykułów sponsorowanych na blogach, rozdając za pół darmo powierzchnię reklamową, energię i czas, postawiłam na stały cennik i albo klientowi to odpowiada, albo nie podejmuję współpracy. Mam mniej współprac, ale za lepsze pieniądze, efekt finansowy jest podobny, praca bardziej mnie satysfakcjonuje. Po kilku latach na swoim, stawki z początku biznesu przestały mi wystarczać. Pracuję za takie stawki, jakie mnie motywują, nawet jeśli to oznacza, że część klientów nie podejmie współpracy.

„To, że klienci czegoś od ciebie oczekują, nie oznacza, że musisz to robić. Jeżeli to jest nieopłacalne, po prostu tego nie rób.” Filip Nowicki

Zrezygnowałam też z pisania dwóch neutralnych artykułów  tygodniowo na najstarszym blogu. Na każdym blogu staram się dodać jeden nowy artykuł tygodniowo, choć pracuję mniej, nie zarabiam mniej. Zanim przystąpisz do zadania, upewnij się, czy musisz je robić.

„Nie chodzi o to, aby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi przede wszystkim o to, aby robić właściwe rzeczy.” P. Drucker

„A może Ty sam robisz coś, co nie ma znaczenia dla nikogo? Zastanów się dobrze. Przyznanie się do tego to żaden wstyd! Po prostu pozbądź się tego balastu. (…) Jakie będą konsekwencje, jeżeli nie wykonasz tych czynności? Żadne!” Filip Nowicki

Marta Szyszko

na podstawie:

niezapracowani

Comments

comments