priscilla-du-preez-tQagUWpAx5k-unsplash

Jak zwyciężać w biznesie? 4 przeszkody, które stoją ci na drodze, by osiągnąć przewagę konkurencyjną

Brak działania

Zwlekasz, mnożysz wymówki, działanie odkładasz na wieczne potem, bo to, co robisz, wciąż nie jest wystarczająco dobre, by podzielić się efektami z innymi. Ustal ostateczny termin etapów, kiedy konkretne efekty pokażesz światu i gdy nadejdzie czas, po prostu to pokaż.

„Główna różnica między absolwentami, którzy osiągnęli sukces, a tymi, którzy podjęli pracę etatową, polega na tym, że ci pierwsi mieli odwagę, by rozpocząć, by założyć firmę, podczas gdy inni ciągle na coś czekali. (…) tak samo wykształceni i kompetentni, ciągle czekali, by wszystko ułożyło się perfekcyjnie, zanim otworzą własną firmę. Niestety, taka sytuacja nigdy nie zdarza się w życiu. Zawsze będzie istniał jakiś powód, dla którego nie będzie to właściwy czas, by spróbować czegoś nowego lub innego.” B. Tracy

Po fakcie może się okazać, że będziesz zarabiać na czymś innym, niż początkowo zakładałaś, ale tylko z efektów działań możesz wyciągać jakieś wnioski i zmierzyć się z reakcją rynku. Kiedy ja zaczynałam przygodę z freelansem, nastawiłam się na pisanie tekstów dla portali. Dziś w ogóle się tym nie zajmuję.

„Większość osób, które założyły własne firmy, osiągnęła sukces w zupełnie innym obszarze, niż początkowo planowały. (…) sukces prawie zawsze pojawia się z innego kierunku, niż tego oczekujemy. Kluczem jest przede wszystkim to, by zacząć działać. Wszystko zależy właśnie od tego. „Działaj, a efekt się pojawi.” B. Tracy

„Tak naprawdę to nie porażka jest problemem. Poniosłeś ich zapewne wiele w życiu. Prawdziwym problemem jest strach przed porażką, który powstrzymuje cię przed działaniem.” B. Tracy

Brak przekonania do tego, co robisz

Czemu możesz oddać się całym sercem, czym możesz zajmować się z wypiekami na twarzy, nawet po męczącym dniu? Co ma dla ciebie sens, co chcesz dawać innym z pełnym przekonaniem, a nie działać niepewnie w nadziei, że to, co robisz,  spodoba się, choć sama średnio to czujesz? Łatwo jest coś zapostować na blogu i promować w social media, ale na początek warto się zastanowić, jaką to ma wartość. Przyjrzeć się swoim założeniom, zamiast działać po omacku dla samego działania. To nie tak, że nie można czerpać zysków z czegoś, co nie do końca nam pasuje i często decydujemy się na ten kompromis na początku biznesu. To, na czym się koncentrujesz, w co pompujesz energię, rośnie. Czemu więc decydować się na działania nie do końca spójne z tobą? To one odciągają cię od tego, co najważniejsze.

„Kluczem do sukcesu w życiu osobistym jest to, byś robił coraz więcej takich rzeczy, które sprawiają ci przyjemność i dają najwięcej pieniędzy, oraz coraz mniej takich, których nie lubisz i które są słabo płatne.” B. Tracy

Bywa, że pewne tematy przestają cię pasjonować i odkrywasz nowe powołanie. Czasem warto zmienić kierunek.

„Ludzie mają naturalną tendencję, by zakochiwać się we własnych pomysłach i sposobach postępowania, do których są przyzwyczajeni. (…) Jeśli powtarzasz jakieś działanie, staje się ono nawykiem. Albo przyzwyczajasz się do realizacji zadań, które w istotny sposób wpływają na przyszłość twoją i firmy, albo robisz rzeczy (…), które tak naprawdę nie mają wielkiego znaczenia. Wybór należy do ciebie. I dokonujesz go za każdym razem, gdy decydujesz się wykonać jakieś zadanie.” B. Tracy

Jeśli się w coś naprawdę zaangażujesz, będziesz miała efekty. Jeśli ktoś jest gotów uczciwie pracować, być w czymś naprawdę dobrym, znajdą się klienci. Problemem jest to, że niewiele osób decyduje się rozwijać coś do momentu, gdy nabierze to wartości, albo robią wiele różnych rzeczy, w nic nie angażując się całym sobą. Przykład? Wiele kobiet biznesu prowadzi blogi, są one uzupełnieniem oferty i jednym z działań marketingowych. Ale nie są biznesem samym w sobie. Nie aktualizują blogów zbyt często i nie traktują ich na tyle poważnie, by mieć regularne propozycje współpracy, nie szukają ofert na portalach z ogłoszeniami dla blogerów. Nawet gdy pojawia się okazja, często nie mają czasu na realizację kampanii, bo są zajęte swoimi klientami. Albo działają z dużą pompą tylko na początku i wycofują się przed upływem roku, skacząc po projektach, zniechęcając się brakiem natychmiastowych efektów. Nie ma oczywiście nic złego w tym, że ktoś nie chce robić biznesu z blogów. Jednak w żadnej branży pieniądze nie spadają z nieba i jeśli taką formę zarabiania wybrałaś, nic nie wyniknie z działania na pół gwizdka.

„ludzie osiągający sukcesy to ci, którzy podchodzą poważnie do swoich obowiązków i do sytuacji, w której się znajdują. To ci, którzy niczego nie pozostawiają przypadkowi. (…) Liderzy biznesu są raczej proaktywni niż reaktywni. Myślą, planują i działają w sposób zdecydowany. Nie czekają, aż coś się wydarzy. Przejmują inicjatywę.” B. Tracy

Brak koncentracji

„Dąż do jednego jasno określonego celu z energią i determinacją.” Carl von Clausewitz

„Wielcy (…) liderzy biznesu to ci, którzy najlepiej potrafią skoncentrować siły na zadaniach kluczowych.” B. Tracy

Rozproszenie, posiadanie zbyt wielu celów, nieumiejętność rezygnacji z tego, co zbędne, przez co brakuje czasu na priorytety i energii, by zajmować się ambitnymi, większymi projektami, to czynniki, które oddalają cię od zwycięstwa w biznesie.

„Im trudniejsze i ważniejsze zadania będziesz realizować, tym większa nagroda cię czeka.” B. Tracy

„Odpowiedni poziom sprzedaży i zysku to fundament sukcesu w biznesie. Prowadzi do niego umiejętność koncentrowania ograniczonych zasobów na potencjalnie największych możliwościach. (…) Przeciwieństwem koncentracji jest rozproszenie działań.” B. Tracy

Kluczem do sukcesu jest koncentracja na 1 do 3 celów. Im częściej się czymś zajmujesz, tym lepsza w tym jesteś i osiągasz przewagę konkurencyjną.

„Przeciętnie utalentowana osoba może często osiągnąć olbrzymi sukces, koncentrując się na znakomitym robieniu jednej rzeczy.” B. Tracy

„Rozejrzyj się dookoła. Jakie widzisz możliwości obniżenia kosztów, zwiększenia szybkości realizowania zadań, redukcji nieefektywnych działań czy zwiększenia jakości?” B. Tracy

Gdy jesteś przewidywalna, regularnie dostarczasz nową wartość, zarówno klienci, jak i konkurencja traktują cię poważnie, wiedzą, że jesteś godna zaufania. Wbrew pozorom nie ma aż tak wielu chętnych, by się czemuś poświęcić, dbać o wysoką jakość i nie stracić po drodze zapału.

„Intensyfikowanie parcia do przodu zwiększa odwagę i pewność siebie atakującego i jednocześnie demotywuje i wyczerpuje stronę, która się broni. Zwiększa jednocześnie reputację napastnika jako siły, z którą trzeba się liczyć.” B. Tracy

Brak specjalizacji

„Głównym problemem dotyczącym dzisiejszych firm jest to, że oferują one zbyt wiele produktów i usług bardzo zróżnicowanych cenowo na zbyt wielu rynkach. Nikt do końca nie wie, co tak naprawdę sobą reprezentują i kto jest ich głównym klientem.” B. Tracy

Masz za wiele usług, przez co w niczym nie jesteś specjalistką. Nie wiesz, co jest twoim bestsellerem, nie eksponujesz go. Moje mocne strony to treści i SEO. Nie angażuję się w social media, nie nagrywam instastories i nie pokazuję kulis swojego biznesu. Koncentruję się na dostarczaniu treści, a pozostałe aktywności są dodatkiem. Czasem realizuję kampanie z influencer marketingu, zresztą to zawsze duży zastrzyk gotówki, ale moim bestsellerem są teksty sponsorowane z linkami, często pisane przez klientów lub zewnętrznych copywriterów, które łatwiej pozyskać. Nie mam dużego wpływu na to, kiedy napisze jakaś agencja z propozycją dobrze płatnej kampanii, ale mam wpływ, czy spełniam oczekiwania stałych klientów, którym zależy na regularnym dodawaniu nowych, neutralnych treści na moich blogach, bo ich celem jest widoczność w Google.

„Wprawdzie fajnie było sprzedać kampanię za sto tysięcy, bo to superdeal, tyle tylko że jeżeli sprzedaje się w jednym miesiącu, a w kolejnych zero, człowiek zaczyna się denerwować i liczyć kasę na koncie. I nie ma pewności ile zarobi w kolejnym. A jednocześnie klient, któremu wystawiasz fakturę na kilkadziesiąt tysięcy, właściwie trzyma cię w garści (…). Ale jeśli masz trzydziestu klientów, którym wystawiasz faktury na kilkaset złotych (…), Ty decydujesz. Któryś klient decyduje, że nie będzie korzystać z twoich usług? I tak jesteś po bezpiecznej stronie.” Michał Marszałek

*Stawki z poniższego cytatu, są poza moim zasięgiem, ale chodzi o regułę.

 Jeśli wiesz, kto jest twoim idealnym klientem, możesz skupić wysiłki wokół dostarczania mu najlepszej jakości w tych sferach, na których najbardziej mu zależy.

„Zidentyfikuj kluczowe obszary rezultatów swojej firmy. Jakie wyniki firma musi osiągnąć, by całkowicie zadowolić klientów?” B. Tracy

Marta Szyszko

na podstawie:

mid_mt-biznes-victory_6674

Comments

comments