stanowisko pracy freelancera

3 czynniki, które blokują twój sukces

1. Wydatkujesz energię na aktywności, które nie mają wpływu na rozwój twojego biznesu

Aby osiągnąć sukces w biznesie musisz być zdeterminowana do osiągania wyznaczonych celów, ale elastyczna jeśli chodzi o metody. Błędem jest powtarzanie tych samych czynności i oczekiwanie innych efektów (parafrazując Einsteina). Sama wiara w osiągnięcie celu to za mało, działania i oczekiwania muszą być adekwatne do możliwości. Jeśli ktoś wykupuje domenę i po kilku miesiącach chce się utrzymywać z bloga, postawił nierealistyczny cel;

„Załóżmy, że chcesz się dostać w konkretne miejsce w centrum Chicago, ale masz złą mapę. Na skutek błędu drukarskiego plan Chicago naprawdę jest planem Detroit. (…) Możesz pracować nad swoim zachowaniem – bardziej się starać, więcej przykładać, podwoić szybkość. W nagrodę za swoje wysiłki jedynie szybciej dotrzesz w niewłaściwe miejsce. Możesz pracować nad swoją postawą – pozytywniej myśleć. Ciągle nie dostaniesz się do miejsca przeznaczenia, choć może będziesz się tym mniej przejmował. Sedno jednak w tym, że zabłądziłeś.” S. R. Covey

Na czym zatem powinnaś się skupić?

Znajdź ludzi, którzy już osiągnęli to, co ty chcesz osiągnąć i korzystaj z ich płatnych materiałów. Po co wyważać otwarte drzwi?

Jeśli nikt nie utrzymuje się z tego, na czym ty chcesz zarabiać, być może na taki produkt nie ma zapotrzebowania? Ponadto stoisz też przed koniecznością edukowania rynku i promocji niszowej usługi. Nie ma nic złego w powielaniu sprawdzonych rozwiązań, jedna firma nie obsłuży klientów z całego świata. Zrób to na swój sposób, pozwól innym stać się twoimi mentorami.

2. Przejmujesz się rzeczami, które są poza twoją strefą wpływu, zamiast zająć się tym, co od ciebie zależy

Tylko w swojej sferze wpływu możesz coś poprawić i na tym się koncentruj, a wtedy będzie się ona poszerzać. Poza twoją strefą wpływu jest to, czy Facebook utnie zasięgi, powodując spadki statystyk jeśli z tego źródła pochodziła znaczna część twojego ruchu na blogu. Ale ty możesz podjąć decyzję, że piszesz częściej, a także szukasz innych kanałów komunikacji, np. newsletter, Twitter, Instagram. Nie masz wpływu na to, że ktoś zwleka z opłaceniem faktury, ale możesz określić na niej termin zapłaty oraz wysłać klientowi maila z przedsądowym wezwaniem do uiszczenia opłaty. Nie masz wpływu na to, że opóźnia się wywiad, który chciałaś w danym tygodniu opublikować na blogu, ale możesz zrobić zapas wpisów i ratować się przygotowaną wcześniej publikacją, by zachować ciągłość działań i nie zostawić swoich czytelników z niczym.

„Nad niektórymi sprawami nie mamy żadnej kontroli, a w wypadku innych możemy coś zrobić. Ludzie proaktywni koncentrują swoje wysiłki na kręgu wpływu. Pracują tam, gdzie mogą coś zrobić. Ich energia jest pozytywna i sprawia, że ich krąg wpływu się powiększa.” S. R. Covey

Jak nie dopuścić do tego, by o powodzeniu twojego projektu decydowali inni?

Dywersyfikuj swoje źródła dochodu, weź poprawkę na to, że część pomysłów się rozmyje nie z twojej winy, nie działaj na ostatnią chwilę, ale gromadź pomysły na teksty, co da ci luz psychiczny i zmniejszy presję. Gromadź oszczędności.

3. Wywierasz na sobie niepotrzebną presję, a to zamyka kreatywność, która jest twoim najważniejszym zasobem

Znani i bogaci ludzie stają się dla nas punktem odniesienia. Niecierpliwisz się, że za wolno robisz postępy, a twój wysiłek jest niewspółmierny do zysków. Fanów za wolno przybywa, klienci nie interesują się ofertą lub proponują za niskie stawki.

„W naszej głowie rodzi się niezwykle atrakcyjny obraz tego, jak może wyglądać nasze życie. Życie, które jest tuż za rogiem. (…) Prawda jest taka, że nie ma szybkich rozwiązań. Nie ma dróg na skróty. (…) Gdy utrzymujemy w głowie zbyt wysokie oczekiwania wobec siebie, wywieramy na siebie presję, która nas blokuje. Ta nasza ambitna część osobowości mówi, że tyle jest rzeczy do zrobienia, a tak niewiele czasu. (…) Pamiętaj, że każda sprawa będzie wymagać od ciebie czasu i zaangażowania. To potrwa. (…) Brak presji to wolność twojego kreatywnego umysłu.” Michał Pasterski

Jak zmniejszyć presję i odblokować kreatywność?

Daj sobie więcej czasu na zdobycie pierwszego klienta. Skup się na kilku aktywnościach, ale z uważnością. Unikaj przepracowywania się i zapełniania grafiku po brzegi, zostaw czas na puszczenie swoich myśli luzem, wtedy przyjdą najciekawsze pomysły.

To mit, że komuś coś się udało, nie, on na to zapracował, dając z siebie początkowo więcej, niż mogło to przynieść zwrotu. I żeby utrzymać swój biznes na poziomie, nie może ustawać w wysiłkach.

Marta Szyszko

Bibliografia:

„7 nawyków skutecznego działania” S. R. Covey

„Insight. Droga do mentalnej dojrzałości.” Michał Pasterski

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • 4. Boimy się nowych projektów, bo mogą się wiązać z porażką, która w naszym kraju uchodzi za coś czego należy za wszelką cenę unikać. Tymczasem można po prostu testować i tu porażka jest często wpisana. Ot, inne podejście. Planuję przetestować pomysł ze sklepem opartym w 100% na afiliacji. Nie planuję z tego już żyć, zbijać kokosów, ale właśnie przetestować. Jak wyjdzie – super. Nie wyjdzie – ok, sprawdziłem.

    5. Stoimy z naszą aktywnością w miejscu. Z czasem wypada pewne zadania delegować, a samemu zająć się aktywnościami rozwijającymi projekt / biznes.

    • Dokładnie! Ostatnio czytałam wywiad z Pawłem Fortuną, który coś podobnego napisał o porażkach: „Może się nie udać, tak bywa. Dam z siebie wszystko, a potem zobaczymy (…) Wywracamy się, wstajemy. Zaliczamy kraksę, zbieramy siły. Popełniamy błąd. Uczymy się przede wszystkim tego, że umiemy z niego wybrnąć, wszystko na nowo poukładać.” Jak już otworzysz swój sklep, koniecznie zdaj relację na blogu!