DSC_0133

7 powodów, dla których brakuje ci motywacji do działania

1.Twoje cele nie są wystarczająco ambitne, spójne z twoimi pasjami, predyspozycjami

„Jeśli czegoś nie lubimy, nie mamy ochoty się tym zajmować, odrzuca nas to.” Dorota Gromnicka

Gdy mam wstać po to, by robić dzieciom kanapki, nie czuję entuzjazmu, ale jeśli wiem, że gdy tylko uporam się z codziennymi obowiązkami, przejdę do czytania książek, pisania tekstów od razu nabieram rozpędu.

„Jeśli nie przepełnia cię głębokie, palące pragnienie, albo przynajmniej wystarczający powód, by zrealizować konkretne zadanie, często nie jesteś w stanie nawet go zacząć.” Brian Tracy

2.Brakuje ci energii

Najwięcej energii masz tuż po przebudzeniu, wtedy wykonuj swój priorytet. Licz się z tym, że popołudniu to, co nie sprawiłoby ci trudności będzie wyzwaniem ponad siły.

„Zacznij natychmiast. Rozpoczynaj pracę nad najważniejszym zadaniem z samego rana jeszcze przed sprawdzeniem poczty. (…) Skup się na jednym zadaniu. (…) Jednozadaniowość to najskuteczniejsza technika zarządzania czasem, jaką kiedykolwiek wymyślono.” Brian Tracy

Wielu przedsiębiorców tak daje się pochłonąć swojej pasji do zarabiania, że zapominają o odpoczynku, nie dają sobie do niego prawa, przez to brakuje im energii. Istotna jest też zdrowa dieta, ruch i odpowiednia dawka snu. Zdrowy styl życia sprzyja sukcesom biznesowym. Nie zajedziesz daleko na oparach, nawet jeśli masz przed sobą pasjonujące zadania.

3.Nie ustaliłaś celu

Jeśli nie wiesz, co masz zrobić, najpewniej nie zrobisz nic.

4.Nie ustaliłaś priorytetu

„Jeśli nie jesteś pewien, które działania są najważniejsze i należy się nimi zająć, prawdopodobnie skończysz, robiąc rzeczy o znikomej wartości albo w ogóle nie robiąc nic.” Brian Tracy

5.Brakuje ci wiedzy

Jeśli nie wiesz, jak coś robić, również jest mała szansa, że to zrobisz. Brakuje ci kompetencji? Zacznij od ich uzupełnienia.

„Uczestnictwo w jednym seminarium czy warsztacie może zaowocować pomysłami, które zaoszczędzą ci wiele lat wysiłku włożonego w próby odkrycia tych samych rzeczy w pojedynkę.” Brian Tracy

6.Nie przygotowałaś się

Na przygotowanie do pracy składa się odpowiedni sprzęt, dostęp do szybkiego wi-fi, ładowarka,  ale też posiłki. Jeśli wszystko jest gotowe, a ty siadasz do komputera i w tym momencie zaczyna ci burczeć w brzuchu, z pracy nici. Twój mózg nie ma paliwa. Wbrew pozorom łatwo przewidzieć w jakich porach robisz się głodna. Dlatego nie dopuszczaj do sytuacji, że zamiast pracować idziesz po składniki na lunch. Podejdź do tego odpowiedzialnie. Jeśli Twoim zadaniem jest pisanie dużej ilości tekstów, ale masz niesprawną klawiaturę, może to osłabić motywację, dbaj o techniczne aspekty pracy.

„Często nie masz pod ręką tego, co jest ci potrzebne do rozpoczęcia i ukończenia zadania. Tymczasem już samo zgromadzenie wszystkich niezbędnych materiałów okazuje się bardzo pomocne i ułatwia zabranie się do pracy.” Brian Tracy

7.Brakuje ci czasu

Źle oszacowałaś, ile potrzebujesz czasu na wykonanie zadania, po drodze pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, porzucasz cel, choć powodem nie był ani brak umiejętności, ani pasji, czy klientów gotowych kupić produkt, tylko prozaiczny termin w kalendarzu, który okazał się nieosiągalny. Zbyt mało czasu powoduje przeciążenie:

„Niejednokrotnie zdarza się, że bierzesz na siebie zbyt wiele zadań w stosunku do czasu, jakim dysponujesz.” Brian Tracy

Albo zbyt optymistycznie szacujesz możliwości przedsięwzięcia. Zapominasz, że po drodze przyjdzie ci dzielić się z konkurencją.

„Niemal w każdej dziedzinie różnica między ludźmi, którzy odnoszą sukcesy, a tymi, którym się to nie udaje, jest zawsze ta sama-ci pierwsi po prostu wiedzą więcej niż ich konkurenci.” Brian Tracy

Mogą na przykład lepiej szacować, ile potrzeba czasu, by osiągnąć konkretny efekt finansowy, przy tych zasobach, jakie posiadają. Niejeden przedsiębiorca zderzył się z terminem płatności ZUS-u, z którym nie wygrają nawet najbardziej wzniosłe marzenia. Dlatego licz i nie układaj planów finansowych na styk, że zarobisz dokładnie tyle, ile wynoszą koszty, bo jak coś po drodze nie wyjdzie, będziesz ugotowana. Plan minimum powinien zawierać górkę finansową i być realny. To znaczy, że faktycznie tylu klientów będzie gotowych kupić coś od ciebie w konkretnym przedziale czasowym.

Jak pokonać niechęć do rozpoczęcia działania?

Zacznij od razu

Przeczytałaś książkę i czujesz się zainspirowana do napisania artykułu? Nie odkładaj tego na potem, zapomnisz, czym chciałaś się podzelić i inne rzeczy odciągną twoją uwagę, a zadanie nie zostanie wykonane.

Technika sera

„Duże zadanie jest jak ser szwajcarski. W dowolnym jego miejscu możesz zrobić „dziurę” i przez pięć czy dziesięć minut pracować nad tą częścią projektu, zanim „wgryziesz się” w kolejne miejsce. Kiedy stajesz w obliczu dużego zadania, wybierz którykolwiek jego mały fragment i powiedz sobie stanowczo: „Zajmę się tym teraz!”” Brian Tracy

Możesz zacząć od partii artykułu, którą masz już na końcu języka, albo od poszukania zdjęcia. Od tego, na co masz największą ochotę i co sprawi ci najwięcej satysfakcji, wtedy rzeczy konieczne, a mniej przyjemne przejdą bezboleśnie.

Nie rób wszystkiego od razu

Nie wywieraj na sobie presji, że zadanie masz wykonać jednym ciągiem. Rozbij je na etapy stosowne do twoich możliwości.

Marta Szyszko

na podstawie:

mtb-zamknij-sie-i_6259

 

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Czytałam inną książkę tego autora, nie powiem, motywująca!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

  • Akurat tej książki nie czytałam jeszcze, co muszę nadrobić. Mi towarzyszy najczęściej brak energii i nadmiar obowiązków ale taki już mój los 🙂