laptop-2557571_1920

8 rzeczy, których nie robi profesjonalny freelancer

Pamiętam, jak w podstawówce spędzałam soboty w sklepie mamy, która często wyglądała przez witrynę z nadzieją w spojrzeniu. Zapytałam, na kogo tak czeka.–Na klienta. Teraz ja też czekam na klienta, choć witrynę sklepową zastąpiła witryna internetowa, a bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem, maile. Jeśli na twoją skrzynkę zamiast ofert życia regularnie spływa spam, być może daleko ci do profesjonalizmu i popełniasz któryś z poniższych błędów.

8 rzeczy, których nie robi profesjonalny freelancer

Nie czyta w myślach

Nie wiesz czego potrzebuje klient? Zapytaj. Im lepiej poznasz oczekiwania klienta, tym mniej problemów wyniknie podczas dalszej współpracy.

„Sprzedawca najlepiej zorientowany w rzeczywistej sytuacji klienta prawdopodobnie przeprowadzi transakcję. Im więcej czasu poświęcisz na gruntowne i dogłębne zrozumienie potencjalnego klienta oraz sytuacji, w jakiej on się znajduje, tym większe będzie prawdopodobieństwo, że dokonasz sprzedaży w rozstrzygającym momencie. Istnieje bezpośrednia zależność między jakością pytań, jakie zamierzasz zadać klientowi, a prawdopodobieństwem zawarcia transakcji handlowej.” B. Tracy

Nie robi problemów

 Czasem nie da się uniknąć wymagającego klienta. Twoja w tym głowa, by nie zapamiętał twojej firmy jako nieprofesjonalnej, która nie próbuje stawić czoła wyzwaniu, wycofuje się i poluje na kolejnego klienta. Wiele portali dla freelancerów umożliwia jednym kliknięciem rezygnację z kampanii, ale niesmak pozostanie. Klienci to nie awatary, ale ludzie, jeśli zawiedziesz ich zaufanie, więcej do ciebie nie przyjdą. Pal licho kasę, nie psuj sobie reputacji. Bądź odpowiedzialna, kończ to, co zaczęłaś, nawet jeśli czasem zgrzytasz w trakcie zębami. Nie każde zlecenie da się uratować. Możliwe, że ty i klient spotkaliście się w złym momencie-tobie jeszcze brakuje umiejętności i żadne starania nie sprawią, że przeskoczysz na poziom pro, gdy stawiasz pierwsze kroki. Natomiast starania widać i czuć. Rozstawać się z klientem powinnaś zawsze w atmosferze zaangażowania i gotowości do pracy, a także w miły sposób.

Nie idzie na łatwiznę

A jeśli spróbuje, to szybko się przekona, że klient wycofa zgłoszenie, chyba że będzie gotowy nad nim pracować. Klienci są bardzo ostrożni w wydawaniu pieniędzy na marketing. W końcu mają takie precyzyjne narzędzia, jak reklama na Facebooku. Co prawda to nie zapewni im pozycjonowania ani contentu, jaki mogą dać blogi, ale zwrot zainwestowanych środków jest skrupulatnie wyliczany. Dlatego dobrze przemyśl swoje stawki. Każdy klient prędzej czy później zada sobie pytanie, czy współpraca była warta tych pieniędzy.

„Klient powierza ci swoje pieniądze z nadzieją, że w zamian otrzyma świetnie wykonaną usługę lub idealny produkt.” Ewa Brzozowska

Nie zgrywa księżniczki

Phi, praca za takiej stawki jest dla plebsu…

Temat mi nie pasuje

Mam tyle czekać na dochód pasywny? Rzucam to!

Też nie raz czułam pokusę, by rzucić pewne zlecenia i powiedzieć klientowi, co o nim myślę. Ale wiesz co? Nie daję ponieść się emocjom i nie wybrzydzam wtedy, kiedy nie mogę pozwolić sobie na taki luksus. Skoro doszło do rozmów, to klient zobaczył potencjał, w tym, co oferuję i moja w tym głowa, by nie zmienił zdania. Nie zachęcam do pisania wbrew sobie i publikowania na blogu tekstów sponsorowanych czegoś, w co nie wierzysz. Ale zachęcam do odpowiedzialności. Jak miesiąc jest kiepski, chowasz dumę do kieszeni i pracujesz. A gdy jest dobry, to też się starasz.

Nie liczy każdego znaku

Klient zamówił tekst o określonej długości, ale masz na końcu języka jeszcze jedno zdanie? Śmiało, dodaj je. Brian Tracy podpowiada, by dać klientowi więcej niż to, za co płaci. Może znasz freelancerów, którzy mają zlecenia na tekst o długości 2500-3500 zzs (znaków ze spacjami) i nigdy nie przekraczają 2500? Niech efekt końcowy ma ręce i nogi, a ramy będą tylko podpowiedzią.

„Nie istnieją żadne bariery zabraniające ci zrobienia czegoś ponad twoje obowiązki. (…) Jeśli zawsze będziesz robić więcej niż to, za co masz płacone, zawsze otrzymasz większą zapłatę niż ta, którą otrzymujesz teraz.” B Tracy

Może nie dostaniesz podwyżki w tym konkretnym momencie, ale klient o tobie pomyśli w pierwszej kolejności przy następnym zleceniu?

Nie jest zachłanny

Nie przerabia zleceń jak mieszarka, ale daje kawałek siebie przy każdym. Nie ponagla klienta do zamknięcia sprzedaży, ale upewnia się, że spełnił jego oczekiwania. Sobie też daje czas-na przespanie się z tematem. Z pójściem na skróty jest jak z kłamstwem, łatwo to wyczuć, a taka strategia długofalowo przyniesie więcej strat, niż zysków. Albo się przykładasz, albo skazujesz się na wieczne konkurowanie stawkami i zdobywanie klientów na jeden raz. O wiele mądrzej jest zdobyć ich zaufanie i stałe zlecenia, które dają poczucie bezpieczeństwa.

Nie porzuca czytelników

Nie zawsze pomysły cisną się na monitor. Nie zawsze jesteś na fali entuzjazmu po fajnym zleceniu. To jednak nie powód, by porzucić czytelników, bo przez 3 miesiące nie masz natchnienia. Jak wrócisz, niewiele osób będzie na ciebie czekać. Albo coś robisz, albo nie, a jeśli tak, bądź konsekwentna. Jeśli przypominasz sobie o czytelnikach, bo chcesz im przedstawić wpis sponsorowany albo złapać zlecenie, jeśli traktujesz swoje media społecznościowe jak słup ogłoszeniowy, nie dziw się, że tracisz ich lojalność. Nie bądź jumperem, który skacze po projektach, ale nigdzie nie może zagrzać miejsca, bo wszystko go nudzi. Lepiej w ramach jednego projektu rozwijać się w różnych kierunkach.

Nie zajmuje się wszystkim

Jeśli chcesz wyjść z pułapki niskich stawek, musisz się w czymś specjalizować. A to oznacza, że poświęcasz sporo czasu, by być w tym coraz lepszą. Dlatego nie próbuj znać się na wszystkim. Świetnie piszesz, ale w robieniu zdjęć nie jesteś profesjonalistką? Zamiast porównywać się z innymi, korzystaj ze zdjęć stockowych i szlifuj warsztat. Zawęź swoją specjalizację, np. do konkretnej tematyki. Dopóki wokół niej nie zbudujesz niszy, ratuj się różnorodnymi zleceniami, ale dąż do bycia dobrze opłacaną specjalistką w swojej wąskiej specjalizacji.

Marta Szyszko

Cytaty z książek:

„Kierunek freelance” Ewa Brzozowska, wyd. Samo Sedno, 2018

„100 praw sukcesu w biznesie” B.Tracy, wyd. Muza, 2003

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments