e-sklepy

Jak być o krok przed konkurencją? 4 wskazówki dla właścicieli e-sklepów

E- sklepy prowadzą dziś nie tylko przedsiębiorcy handlujący towarem, ale też specjaliści w swojej dziedzinie, w tym blogerzy, psycholodzy i coache sprzedający wiedzę w postaci: e-kursów, e-booków, książek, sesji z klientem, czy płatnych webinarów. W latach 90-ych marketing opierał się na koncepcji 4P: product, place, price, promotion. Jednak w czasach, gdy zakupów dokonujemy globalnie – w sieci, miejsce (place) przestało mieć znaczenie, zamiast tego kryterium w nowej koncepcji marketingu pojawia się wygoda (convenience).

Jak być o krok przed konkurencją?  4 wskazówki dla właścicieli e-sklepów

Im mniej kliknięć w celu dokonania zakupu, tym lepiej

Jak napisał Paweł Tkaczyk: „Jeśli rozważam zamówienie jedzenia do domu i mam do wyboru dwie strony, na których mogę zamówić to samo (brokerzy, którzy w obu przypadkach dostarczą mi pizzę z ulubionej pizzerii), wybieram tego, u kogo… potrzebuję mniejszej liczby klików.”

Coraz więcej użytkowników podczas zakupów online korzysta z urządzeń mobilnych. Mała klawiatura i nieduży w porównaniu z laptopem ekran smartfona, ogranicza swobodę wypełniania pól. Dlatego sklepy, które za każdym razem oczekują od klienta wprowadzania dużej ilości danych, tworzenia konta, podawania szczegółowych informacji, przegrają z tymi, które do minimum ograniczają liczbę kroków niezbędnych do sfinalizowania transakcji.

Niedopuszczalne są błędy wyskakujące np. podczas wyboru rodzaju transakcji, wolno działająca i zacinająca się strona. Współczesny klient jest bardzo niecierpliwy i… leniwy. Nie utrudniaj mu zakupu!

Stosuj bezpośrednie i krótkie komunikaty

Współcześni użytkownicy są bombardowani bodźcami. Dokonują zakupu stojąc na przystanku lub nudząc się w kolejce do lekarza. W każdej chwili coś może ich rozproszyć, dlatego im mniej słów użyjesz, by przekazać wezwania do działania, tym większa szansa, że proces zakupowy nie zostanie przerwany. Wyklucz zbędne informacje, niezbędne skróć do minimum. Używaj strony czynnej czasownika, do użytkownika zwracaj się na „ty”. Być może obawiasz się przejść do rzeczy, by nie wyjść na osobę leniwą lub skąpą, która zamówiła mało tekstu u copywritera. Niepotrzebnie, dobry copywriter użyje jak najmniej znaków ze spacjami, przekazując maksimum informacji.

Bill Gates powtarzał: „Zawsze zatrudnię osobę leniwą do pracy. Bo wykona ją w najprostszy możliwy sposób.”

Dbaj o ekspresową interakcję

W czasach, gdy klienci oglądają towar w najbliższym sklepie stacjonarnym, np. mierzą buty, a następnie szukają najtańszego rozwiązania w sieci, nawet gdyby towar mieli sprowadzić z innego kraju (jak samochody, które tańsze są na Litwie i w Czechach), nie wystarczy zaproponować konkurencyjnej ceny i zadbać o pozycję w wyszukiwarce, czyli przebywać tam, gdzie klient będzie nas szukał, choć to już połowa sukcesu. Współcześnie liczy się coś jeszcze… zaangażowana komunikacja.

„Ludzie często nie potrafią ocenić parametrów kupowanego produktu czy usługi. Ale potrafią ocenić na przykład szybkość odpowiedzi na zapytanie, albo to, czy doradzamy im, kiedy jeszcze rozważają alternatywy.” Paweł Tkaczyk.

Czas reakcji ma znaczenie nie tylko w mailowej komunikacji, ale też w zaangażowanej konwersacji w mediach społecznościowych i w komentarzach pod firmowym blogiem. Gdy sprawy się komplikują (przesyłka pojechała na zły adres) warto wyjaśnić sprawę telefonicznie.

Daj coś, czego nie dają inni

Ekspresowa interakcja powinna być standardem dla każdego szanującego klienta e-sklepu. Jak jeszcze możesz się wyróżnić? Dołącz liścik z podziękowaniem za dokonanie zakupu, próbki innych produktów z oferty, a gdy sprzedajesz e-kursy, wyślij swoim klientom film na Youtube z wiedzą i motywacją niedostępną dla innych obserwatorów. Start-up Wellfitting (oferujący staniki dla kobiet z dużym biustem) rozwijany w Dolinie Krzemowej przez siostry Julię Krysztofiak- Szopę i Amelię Krysztofiak, zapewnia klientkom bezpłatną wymianę towaru. W porównaniu z innymi sklepami z bielizną, gdzie nie ma mowy o wymianie lub zwrocie, jest to spory ukłon w stronę klientek. Biustonosz to spory wydatek, a niewygodnego nie sposób nosić.

Nie narażaj klienta na marnowanie pieniędzy i kupowanie kota w worku, podziękuj miłą niespodzianką dołączoną do zakupów, a nigdy nie pożałuje, że wybrał właśnie ciebie.

Marta Szyszko

na podstawie:

e-marketing

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments