zarządzanie czasem

Czego możemy nauczyć się od ludzi sukcesu? 8 szybkich lekcji z zarządzania czasem

1 Kończ zadania i dopiero przechodź do następnych, zamiast wszystko zaczynać i potem porzucać. Nic tak nie cieszy, jak popchnięcie do przodu spraw, które od dawna zalegały ci w terminarzu. Po zakończeniu zadania pojawia się satysfakcja, uwalniają się nowe pokłady energii, czujesz się lekko i świeżo, ale tylko w przypadku, gdy pracujesz nad sprawami ważnymi. Z pozostałych rezygnuj lub umieść na końcu listy priorytetów.

„Przede wszystkim osiągnięcie wytyczonego celu stanowi zastrzyk świeżej energii, entuzjazmu, źródło osobistej satysfakcji. (…) Kiedy jednak ktoś zajmuje się czymś nieistotnym, to, nawet jeżeli doprowadzi rzecz do końca, wcale nie odczuwa osobistego zadowolenia. (…) Kiedy (…) trwonimy czas na rzeczy mało istotne, to, nawet gdy się do nich przykładamy, nie daje nam to satysfakcji czy przyjemności. Z końcem dnia zakrada się znużenie i zdenerwowanie.” B. Tracy

2 Nie zaczynaj pracy od spraw mało istotnych, bo rozrosną się do niebotycznych rozmiarów i rozproszą twoją energię. Pokonaj naturalny opór przed trudniejszymi projektami, nie ulegaj pokusie zajmowania się tym, co łatwe, miłe i przyjemne.

„Nigdy nie ulegaj pokusie, aby sprawy mało istotne załatwiać w pierwszej kolejności. (…) Nie utknij pośród spraw o marginalnym znaczeniu. (…) Odkryłem następującą prawidłowość: kiedy podejmuje się działania od rzeczy nieistotnych, to zaczynają się one mnożyć niczym króliki na wiosnę. (…) Pod koniec dnia czujemy się wyczerpani, mimo że nie została załatwiona żadna z naprawdę ważnych kwestii. A zatem zaczynaj od tego, co liczy się najbardziej.” B. Tracy

3 Określ to, co liczy się najbardziej. Za co płacą ci klienci, co jest twoją najbardziej popularną i opłacalną usługą? Na tym się skup i to rozwijaj. Rezygnuj z tego, co mało istotne, inaczej zabierze ci energię na to, co kluczowe. Nie pracuj non stop, pracuj nad właściwymi rzeczami.

„Nie wolno ich zaniedbywać. Trzeba czynić wszystko dla ich ulepszania, uatrakcyjniania, aby nadal dobrze się sprzedawały i zapewniały dopływ pieniędzy.” B. Tracy

4 Bez żalu odpuść to, co pochłania czas i energię, ale nie przynosi zysków. Rzadko patrzymy na swoje projekty przez pryzmat tego, co najlepiej się sprzedaje. Zależy nam na samorealizacji, budowaniu biznesu na pasji, pomaganiu innym. Coś, co pochłania twoją energię i czas, uniemożliwia ci rozwijanie tego, co kluczowe dla zachowania płynności finansowej.

„Trzeba mieć odwagę i zdecydowanie (…), aby pogodzić się z niepowodzenie projektu, którego rynkowe potrzeby nie uzasadniają poniesionych nakładów. Należy rzecz zarzucić, ażeby móc poświęcić energię tym produktom i usługom, które mają przyszłość i przyniosą realne zyski.” B. Tracy

5 Wydłuż dobę. Wstawaj wcześnie, zyskasz więcej czasu, ale też będziesz mogła pracować w skupieniu, gdy internety śpią, nie dzwonią telefony, ani dzwonek do drzwi. Nie musisz zaglądać do poczty, rozmawiać z klientami, szukać zleceń. Brian Tracy pisze, że wstając wczesnym rankiem i pracując w skupieniu, często wykonujemy więcej pracy, niż przez cały dzień godzin urzędowych.

„Dzień rozpoczynaj wcześnie. Biografie i autobiografie ludzi sukcesu łączy jedno-wszyscy bohaterowie dość wcześnie kładli się spać i wcześnie wstawali. (…) Można na przykład położyć się spać wczesnym wieczorem i wstać nazajutrz o piątej rano, niezwłocznie podjąć pracę i kontynuować ją przez trzy, cztery godziny (…). Będziesz zdumiony tym, ile ci się uda zrobić w tym względnie spokojnym fragmencie dnia, wczesnym porankiem, kiedy jesteś wypoczęty i masz dużo energii. (…) Thomas Jefferson napisał niegdyś: Słońce nigdy nie zastało mnie w łóżku.” B. Tracy

6 Utrzymuj porządek. Nie szukaj rano dziecku skarpetek do pary, by potem pożyczyć mu skarpety brata. Ubranie ułożone na kupkę bardzo usprawnia poranki.

„Najbardziej bowiem irytuje tracenie cennych chwil na poszukiwanie rzeczy, które nie wiadomo gdzie się znajdują.” B. Tracy

7 Jeśli chcesz coś osiągnąć, zajmuj się tym. Aby coś się wydarzyło, musisz to zaprojektować w głowie, rozplanować działania, które cię do tego zaprowadzą, a następnie wykonać. Nie ma innej drogi. To, czym się nie zajmujesz, nie wydarzy się.

„Jeśli pragniesz urzeczywistnić swoje zamiary, także musisz się postarać o to, by wszystko prowadziło cię ku obranemu celowi.” B. Tracy

8 Nie przestawaj, dopóki nie jesteś dumna. Jak określić moment, gdy efekt pracy jest wystarczająco dobry i dalsze poprawki to przejaw niezdrowego perfekcjonizmu? Dla mnie to moment, w którym nie mogę się doczekać, aż podzielę się czymś z czytelnikami.

„Ludzie często myślą, że jeśli starają się robić rzeczy perfekcyjnie, to lepiej sobie radzą. Jest jednak wręcz przeciwnie. Na dłuższą metę zwykle perfekcjoniści osiągają mniej ze względu na ich nieumiejętność ukończenia zadań i podjęcia ostatecznych decyzji. Mając zbyt wiele czasu,  perfekcjoniści przeznaczają go na poprawę i udoskonalanie tego, co jest „nie do przyjęcia”, podczas gdy osoby mniej perfekcyjne potrafią wykonać dwa razy więcej pracy, która jest zadowalająca.” Lisa M. Schab

Marta Szyszko

na podstawie:

tracy

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments