czy nadajesz się na freelancerkę

Czy nadajesz się na freelancerkę?

Jaki jest koronny argument przedsiębiorców, którzy spróbowali etatu i powiedzieli nigdy więcej? Szef nad głową, sztywne ramy czasowe, ale też odgórne polecenia osłabiały ich motywację i poczucie sprawczości. Jakie cechy charakteru przydają się w zawodzie freelancera i czasem uniemożliwiają satysfakcjonującą pracę w jakimkolwiek innym charakterze?

Niezależność

Freelancer odpowiada za proces decyzyjny na każdym szczeblu, od kontaktów z klientem, ustalania stawek, negocjacji, przez wybór zleceń, wreszcie po liczbę wykonanych zleceń i zarobek na koniec miesiąca. Brzmi jak sen, ale konto będzie świecić pustkami, jeśli nie zmotywujemy się do pracy.

Samodyscyplina

Oczywiście, najbardziej komfortowe warunki to takie, gdy ze spokojem zasiadamy do zlecenia, wiemy, że ZUS już mamy w garści, nawet na kilka miesięcy, że nie musimy się martwić o rachunki, sprzęt. Dlatego warto ustalić sobie cel, który uda się osiągnąć dzięki ukończeniu zlecenia, rozbroić sporą bombę na mniejsze etapy, a najbardziej znienawidzoną czynność wykonać od razu.

Umiejętności organizacyjne

Z tymi nie trzeba się urodzić, część wypracujesz sama, część możesz nabyć na kursach zarządzania czasem. Jeśli lubisz swoją pracę, to nie z nią będziesz miała problem, ale z logistyką dnia codziennego, która za bardzo w pracy ci przeszkadza.

Odporność na porażki

Sytuacja finansowa freelancera, ale też motywacja to ciągły proces, to gotowość rozwoju, wychodzenia ze strefy komfortu psychicznego, uczenia się, dopasowywania do rynku i w tym procesie porażki są nieuniknione. Jeśli pierwsze potknięcie nas demotywuje, najpewniej nie wytrwamy.

Indywidualizm

W wielu kręgach etat uchodzi za prestiżowe zajęcie, a zawód freelancera za artystyczne zakusy, które nie przekładają się na zarobek. Trzeba nauczyć się odpierać krytykę, a najlepiej ją ignorować, ale urodzeni indywidualiści nie mają z tym problemu.

Odpowiedzialność

Własna firma jest trochę jak dziecko – trzeba o nią dbać, ubrać, nakarmić, wstać rano z łóżka, nawet jeśli danego dnia nie mamy na to ochoty, inaczej ją zaniedbamy i tylko my będziemy mogli sobie wtedy pluć w brodę.

Kreatywność

Tego wymagają nie tylko działania promocyjne w postaci prowadzenia bloga, ale przede wszystkim tworzenie propozycji dla klientów. Rzadko jest tak, że możesz wybrać tylko tematy, które Cię kręcą i, które mogłabyś przytulić nawet bez wynagrodzenia, choć z czasem możesz świadomie dobierać zlecenia, by korespondowały z Twoją motywacją. Jesteś gotowa myśleć nieszablonowo i nabierać świeżego spojrzenia każdego dnia?

Marta Szyszko

Comments

comments