pozycjonowanie

Dobry specjalista SEO – kim jest i czy to zawód tylko dla mężczyzn?

SEO to najbardziej dynamiczna dziedzina marketingu internetowego. Jakie osoby odnajdą się w zawodzie Pozycjonera oraz jaki udział w branży SEO mają kobiety, opowiada Karolina Morawiak – Manager Działu Pozycjonowania w Traffic Trends.

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać dobry pozycjoner?

W pozycjonowaniu stron przyda się co najmniej podstawowa znajomość html, css, php, czy WordPressa, a także znajomość języka angielskiego w zakresie czytania zagranicznych blogów. Tego jednak można się nauczyć. Nie mniej ważne są natomiast umiejętności miękkie:

  • bardzo dobra organizacja pracy
    Nieprzypadkowo zaczęłam od tej cechy. Praca Specjalisty SEO wiąże się z wieloma różnymi czynnościami. Pozycjoner nie działa sam, ale ściśle współpracuje z klientem, z copywriterami, z wydawcami, ze współpracownikami działu, a także z innymi działami. To wszystko trzeba ogarnąć.
  • otwartość na ciągłe zmiany
    SEO jest bardzo dynamiczną dziedziną. Google cały czas podnosi poprzeczkę właścicielom stron i pozycjonerom, a to wszystko oczywiście w celu ulepszania wyników wyszukiwania. Trzeba być otwartym na zmiany, wychodzić ze schematów. Mało tego, nie wystarczy dostosowywać działań do aktualnych trendów, ale przewidywać i wdrażać działania, które zaowocują w przyszłości. Nie jest to wcale takie łatwe i oczywiste.
  • umiejętność analitycznego myślenia i pomysłowość
    SEO jest o tyle ciekawe, że nie ma jasnych reguł, ani gotowego przepisu na sukces dla każdego klienta. Trzeba ciągle analizować, łączyć różne fakty, wyciągać trafne wnioski, i na tej podstawie podejmować odpowiednie działania. W nietypowych projektach lub gdy standardowe metody nie przynoszą efektów – nadzieja w naszej pomysłowości.
  • dociekliwość i upór
    Praca Specjalisty SEO przypomina czasem pracę detektywa. Są spadki pozycji? Dobry pozycjoner będzie tak długo szukał przyczyny, aż ją znajdzie. Trzeba też umieć przekonać klienta do wdrożenia poprawek optymalizacyjnych, a nie poddawać się po pierwszej odmowie. Czasem trzeba po prostu znaleźć złoty środek.

Czy kobiety dobrze wpisują się w ten zawód?

Jak najbardziej. Kobiety przede wszystkim są dobrze zorganizowane. Oczywiście nie jest to reguła, ani absolutnie nie twierdzę, że mężczyźni nie są zorganizowani (to zależy od człowieka), natomiast ta cecha daje się szczególnie zauważyć właśnie u kobiet.

Czy któreś kierunki studiów ułatwiają wykonywanie takiej pracy?

Mogłoby się wydawać, że najpopularniejszymi kierunkami ukończonymi przez Pozycjonerów są kierunki informatyczne i marketingowe. Ale w praktyce okazuje się, że to wcale nie jest reguła. Do Traffic Trends aplikują (często z sukcesem) również osoby po dziennikarstwie, różnych filologiach, filozofii, czy psychologii, a także po technikum. Pewnie nie pomyślałabyś, że np. absolwent biologii może być bardzo dobrym specjalistą SEO?:)

Opowiedz pokrótce, czym zajmuje się pozycjoner?

Strategia – to jest kluczowy element pracy specjalisty SEO. Druga część to realizacja tych planów. Będzie to kontakt z klientem, wdrażanie bądź delegowanie zmian optymalizacyjnych, pozyskiwanie linków, czy działania contentowe. Dodatkowo dochodzi raportowanie pracy – zarówno dla własnych potrzeb jak i przygotowywanie cyklicznych raportów dla klienta. Dobry pozycjoner będzie dodatkowo prowadził eksperymenty, testował różne narzędzia ułatwiające i przyspieszające pracę oraz nieustannie śledził newsy z branży.

Jak zaczęła się Twoja przygoda z pozycjonowaniem i czemu zawdzięczasz swój sukces?

Poszukiwanie pracy rozpoczęłam zaraz po studiach. Stanowisko Pozycjonera okazało się być wtedy idealne. Zależało mi bowiem na pracy w branży IT, ale nie czułam się na siłach, aby pójść w programowanie. Miałam podstawową wiedzę i praktykę w html, css i php (po części wyniesioną ze studiów, po części z własnych działań). Dodatkowo, kiedy tylko zaproszono mnie na rozmowę  kwalifikacyjną, kupiłam książkę o pozycjonowaniu, bo wtedy zupełnie nie wiedziałam z czym to się je. Douczyłam się i tak zaczęła się moja kariera SEO. Dzisiaj zarządzam kilkunastoosobowym Działem SEO. Kilka lat doświadczenia w tej dziedzinie pozwoliło mi zbudować skuteczny i zgrany zespół specjalistów.

Myślę, że kluczem do sukcesu w moim przypadku okazały się ciągła nauka i sumienność. Na pewno bardzo pomógł mi ukończony kierunek studiów (matematyka), który wyrobił u mnie umiejętność analitycznego myślenia, co jak już podkreślałam, jest niezwykle istotne w pozycjonowaniu. Jestem też osobą z natury bardzo dociekliwą, co pozwoliło mi wyłapać niejedną przyczynę niepowodzeń stron klientów w wyszukiwarce Google.

Jaki jest udział kobiet w branży SEO?

Na zachodzie jest bardzo dużo kobiet znanych w tej branży. Wiele z nich prowadzi poczytne blogi lub posiada własne, dobrze prosperujące firmy, a na konferencjach stosunek płci dochodzi już do 50/50.

W moim zespole aktualny udział kobiet wynosi jakieś 30% wśród wszystkich specjalistów SEO. Czyli wciąż mniejszość, ale uważam, że to i tak bardzo dobry wynik. Jeszcze kilka lat temu pracując w dziale SEO, trzeba było się liczyć wyłącznie z towarzystwem współpracowników płci męskiej. Także tendencja jest wzrostowa. Podobnie jest w całej branży SEO w Polsce. Niewiele jest znanych kobiet w tej dziedzinie (w mediach, czy na różnych eventach wciąż przeważają mężczyźni), ale to nie znaczy, że ich nie ma. Po prostu robią swoje (i to dobrze robią!), nie wyróżniając się po prostu w społeczeństwie SEO-wym.

Najważniejsze jest to, że kobiety chcą się uczyć i rozwijać w SEO. Potwierdza to chociażby przeważający udział dziewczyn w organizowanym przez nas SEO Campie. Również liczba zgłoszeń kobiet w procesach rekrutacyjnych jest bardzo duża. To bardzo cieszy.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments