kawiarnia

Jak przygotować się na spotkanie biznesowe, by nie zamieniło się w pogawędkę?

W dobie online i w zawodzie copywritera większość rozmów kwalifikacyjnych w ogóle się nie odbywa. Wysyłasz potencjalnemu klientowi CV, ewentualnie wiadomość przez komunikator z przykładami swoich działań, odpowiadasz na kilka pytań i zapada decyzja. A potem ze swojego centrum dowodzenia (na przykład fotela w salonie) przesyłasz propozycje, które on ochoczo akceptuje lub dodaje uwagi. Na koniec wystawiasz fakturę i czekasz cierpliwie na przelew. Ewentualnie, przed podjęciem współpracy podpisujesz umowę lub klient przygotowuje ją dla ciebie, gdy jest to poważna instytucja – jak fundacja czy wydawnictwo.

Zdarzają się jednak spore zlecenia i klienci, którzy chcą, byś poczuła atmosferę miejsca, które masz opisać lub poznała bliżej osobę, dla której stworzysz całą stronę internetową. Jak przygotować się do spotkania biznesowego, by czas nie przeciekł przez palce, a rozmowa nie zamieniła się w luźną pogawędkę, która nic nie rozjaśni? Kiedy poruszać temat wynagrodzenia?

Jak przygotować się do rozmowy biznesowej?

Zbierz informacje przed spotkaniem

„Na podstawowym etapie przygotowania do spotkania należy zebrać dotychczasowe informacje, które już uzyskaliśmy od rozmówcy. Warto także zajrzeć na stronę internetową firmy i zapoznać się z jej zakresem usług czy grupą docelową.” Marcin Pietraszek

Dostosuj ofertę do oczekiwań i potrzeb klienta

„Następnym krokiem będzie dopasowanie naszej oferty do branży i wstępnie określonych bądź przewidywanych potrzeb klienta. (…) jeśli masz już jakiś zarys tego, co chciałbyś zaproponować, możesz przygotować także materiały drukowane. Dzięki temu wprowadzisz do swoich pomysłów porządek, a klient doceni Twoje zaangażowanie.” Marcin Pietraszek

Na pierwszym spotkaniu przede wszystkim słuchaj, na wycenę przyjdzie czas…

„Podczas pierwszego spotkania najważniejsze jest to, aby klient poczuł się wysłuchany i zrozumiany. O ile pierwsza wizyta w miejscu wskazanym przez klienta ma z założenia charakter wywiadu w celu uzyskania informacji koniecznych do przygotowania propozycji, o tyle drugie spotkanie stanowi prezentację oferty i faktyczną sprzedaż.” Marcin Pietraszek

Kiedy poruszać temat wynagrodzenia?

Przygotuj się na to, że pierwsze spotkanie będzie twoją inwestycją w przyszłe zlecenie. Tu trochę jak na rozmowie o pracę – ciekawa jesteś, ile pracodawca oferuje na tym stanowisku, ale dowiesz się dopiero na kolejnym etapie rekrutacji (o ile do niego dojdzie). Zanim wycenisz swoje usługi, musisz wiedzieć, co będziesz wyceniać, dlatego nie wypalaj z propozycją na pierwszym spotkaniu.

Jak dopilnować formalności?

Sporządź najpierw umowę, na jakie konkretnie działania się umawiacie. Sam copywriting, a może dodawanie tekstów na strony i szukanie zdjęć do wpisu? To pozwoli ci ocenić czas potrzebny do wykonania zlecenia, ale też zapobiec pojawianiu się nowych obowiązków w trakcie zlecenia, na które wcześniej się nie umawiałaś. Określ też liczbę poprawek (do 3), które wliczone są w cenę. Zmiana koncepcji i zaczynanie pracy od zera może sprawić, że projekt przeciągnie się w nieskończoność i będą to tak naprawdę dwa projekty, a tylko jedno wynagrodzenie. W cenie zlecenia uwzględnij też spotkania na mieście, research, rozmowy telefoniczne, pamiętaj, że w tym czasie nie będziesz mogła przyjąć innej fajnej propozycji, dlatego ceń się, by nie żałować, że zgodziłaś się na warunki, które nie pozwalają ci zaspokoić potrzeb firmy i własnych.

Określ godziny pracy, podkreśl że twoja firma nie jest całodobowa

Nie bój się stracić klienta, jeśli warunki ci nie odpowiadają, miej odwagę powiedzieć – to nie dla mnie ,ale mogę kogoś polecić, kto zna się na tym lepiej i jest dla pana stworzony (na przykład późne wieczory i weekendy to czas, gdy najefektywniej pracuje nad zleceniami). Broń czasu dla siebie i dla rodziny. Wysoka wypłata nie jest wystarczającą rekompensatą za naruszenie twoich nieprzekraczalnych granic i wartości.

„Prawdziwe bogactwo to nie to, ile twoja praca pozwoli ci zarobić, ale to, kim cię uczyni.” Pino Pellegrini

Jakich błędów unikać podczas spotkania biznesowego?

„Brak przygotowania może odebrać sens wielu spotkaniom. Błędem będzie zarówno brak elementarnej wiedzy na temat działalności potencjalnego kontrahenta czy próba usilnego sfinalizowania transakcji podczas pierwszej wizyty.” Marcin Pietraszek

Marta Szyszko

Na podstawie:

czas to pieniądz okładka

onepress.pl

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Bardzo przydatny wpis. Dopiero rozkręcam swój biznes, a spotkania z pierwszymi klientami mogą być stresujące.

    • Na początku, gdy zależy nam na każdym zleceniu – faktycznie. Z czasem, gdy mamy już ten minimalny zarobek, to my wybieramy klienta pod kątem naszych preferencji, a jeśli współpraca nie dojdzie do skutku? To w to miejsce pojawi się inna. Nic za wszelką cenę…

  • Spotkania biznesowe dopiero przed nami, ale to tak trochę jak ze spotkaniem z nieznajomym. Musisz się dowiedzieć o nim czegoś, o co będziesz mógł oprzeć dialog. W tym przypadku założenia, czy cele firmy.