kobieta przed laptopem

Jak założyć sklep internetowy? Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Szukasz pomysłu na e-biznes oparty na twojej pasji, w pełni elastyczny, który możesz realizować z domu? Chodzi ci po głowie prowadzenie sklepu internetowego? Niezależnie czy chcesz sprzedawać kosmetyki, ulubione przyprawy, handmade, czy buciki – musisz skoncentrować się na skutecznej sprzedaży. Tajniki e- handlu przybliży nam Maciej Cebertowicz – ekspert od sklepów internetowych ze Sky-Shop.

Przypuśćmy, że chcę założyć e -sklep. Jaki asortyment powinnam oferować w swoim sklepie internetowym?

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Nie ma czegoś takiego jak najlepszy asortyment dla sklepu internetowego. W sieci można znaleźć sklepy z dosłownie każdym asortymentem, co nasuwa prosty wniosek – można sprzedawać wszystko i na tym zarabiać. Jednak istnieją pewne techniki i metody, dzięki którym można wybrać dobrą branżę do sprzedaży.

Chodzi tutaj przede wszystkim o przestrzeganie kilku zasad oraz tworzenie odpowiedniego core biznesu. Swój pomysł na sklep trzeba zacząć od stworzenia rdzenia produktowego dla sklepu, czyli wyboru branży. Następnie należy podzielić taką branżę na 3 kategorie:

– Kategoria główna produktów – To kategoria, na której najbardziej nam zależy, i na której będziemy najwięcej zarabiać. To takie produkty, które będą się w naszym sklepie sprzedawać w największej ilości i będziemy mieli ich w sklepie najwięcej. Np: sprzedając buty, można wyspecjalizować się w szpilkach i większość asortymentu to będą szpilki.

– Kategoria dodatkowa – To kategoria produktów, które można dodatkowo sprzedawać obok produktów głównych.

Kategoria akcesoriów – W tej kategorii trzeba zgrupować produkty „dodatki”, czyli produkty, które będą dokupowane do głównego towaru. Dzięki nim można w łatwy sposób zwiększyć wartość koszyka zakupowego.

Tutaj pojawia się zasada Pareto 80/20 – gdzie 20% naszego asortymentu generuje 80% naszego zysku i odwrotnie: 80% naszego asortymentu generuje 20% naszego zysku. Dlatego tak ważny jest dobór kategorii głównej produktów.

Klienci bardzo cenią sobie sklepy wyspecjalizowane w danej branży, gdzie obsługa sklepu zna na wylot swoje produkty i potrafi rozwiązać nawet najbardziej zawiłą kwestię.

Czy muszę prowadzić firmę, jeśli myślę o założeniu sklepu online?

Do samego założenia sklepu internetowego nie jest potrzebna działalność gospodarcza. Jednak, aby móc sprzedawać towary przez sklep internetowy, niezbędne jest założenie firmy do prowadzenia ewidencji sprzedaży w sklepie internetowym. Forma opodatkowania, sposób wystawiania dokumentów, jak paragony czy faktury, jest już indywidualną kwestią każdej firmy. Nie można zapominać, że sklep internetowy jest taką samą firmą jak kiosk na ulicy.

Na jakie elementy sklepu należy zwrócić uwagę, aby działał sprawnie, a klienci z niego nie uciekali?

Jest bardzo wiele czynników które wpływają na to, aby klienci z chęcią korzystali ze sklepu internetowego, wymienię te najważniejsze:

Grafika sklepu – Z wyglądem sklepu internetowego jest jak ze sklepem stacjonarnym, nikt nie kupi drogiego garnituru w sklepie, który jest brzydki, obskurny i jeszcze znajduje się w nieciekawym miejscu. Klienci kupują oczami, dlatego tak ważny jest wygląd sklepu internetowego – dobrze zaprojektowany sklep budzi zaufanie klienta, zwiększa jego przywiązanie do marki oraz zwiększa konwersję w sklepie.

Profesjonalna obsługa klienta – Niezwykle istotnym elementem jest także bardzo dobra obsługa klienta, która jest dostępna w godzinach pracy. Klienci bardzo cenią sobie obsługę, która skłonna jest do wszelkiej pomocy przez telefon, e-mail i live chat na stronie. Każdy z tych form kontaktu zwiększa szansę na zakup w twoim sklepie. Jest także duża grupa klientów, którzy lubią składać zamówienia przez telefon – warto o tym pamiętać.

Koszyk zakupowy – W dobrym oprogramowaniu sklepów internetowych koszyk zakupowy zaprojektowany jest zgodnie z najlepszymi praktykami User Experience, dzięki czemu wyeliminowane są wszelkie zbędne kroki i niepotrzebne przyciski, które rozpraszają klienta podczas finalizacji zakupu. Dzięki temu efekt porzuconych koszyków jest zminimalizowany, czyli więcej klientów finalizuje zakup.

Czas wysyłki – Czas wysyłki powinien być jak najkrótszy najlepiej maksymalnie 24h, a nawet wysyłka tego samego dnia. Klienci nie lubią czekać na towar.

Zwroty i reklamacje – Należy bardzo jasno określić warunki dotyczące zwrotów i reklamacji. To buduje zaufanie klientów do sklepu. Klient nie może nawet pomyśleć, że mógłby być oszukany przez dany sklep.

Zdjęcia i opisy produktów – Tylko doskonałe zdjęcia i rzetelne opisy produktów sprzedają i to sprzedają bardzo dobrze. A dodatkowy filmy prezentujące produkt lub zdjęcia 3D, wzmacniają sprzedaż. Warto o tym pamiętać i przykładać się do każdego zdjęcia i każdej linijki tekstu.

Płynność działania sklepu – Sklep musi działać perfekcyjnie, musi być wydajny i działać bez zawieszania się. Tylko wydajne serwery i dobre oprogramowanie sklepu zapewnią warunki, w których sklep działa bezproblemowo przez 365 dni w roku, nawet w okresie dużych obciążeń, jak święta. Ważne jest, abyś mogła skupić się na sprzedaży i marketingu, a firma od sklepów internetowych zajęła się sprawami technicznymi.

zakupy w sklepie internetowym

kaboompics.com

Dlaczego oprawa graficzna sklepu jest tak ważna?

Tak jak pisałem powyżej, grafika to bardzo ważny element sklepu, który jest jednym z podstawowych czynników decydujących o tym, czy klient dokona zakupu. Ba! Jeżeli twój sklep jest przestarzały, klient po kilku sekundach wyjdzie z niego. Dlatego tak ważne jest poświęcenie odpowiedniej ilości czasu i uwagi wyglądowi twojego sklepu. Na szczęście masz aż dwa wyjścia.

Pierwsze to skorzystanie z darmowego szablonu sklepu, dostosowanego do urządzeń mobilnych i skonfigurowanie jego wyglądu edytorem wizualnym – możesz osiągnąć tą metodą zaskakująco dobre rezultaty. Taki wygląd na pewno na początku wystarczy twojemu sklepowi.

W toku rozwoju sklepu, warto zdecydować się na indywidualną grafikę sklepu, aby twój sklep stał się unikalny i wyglądał dokładnie tak, jak sobie to wyobrażasz. Takie rozwiązanie zagwarantuje twojemu sklepowi maksimum profesjonalizmu i wiarygodności w oczach klientów.

A jeżeli potrzebuję logo lub regulamin, to co mam zrobić?

Można zlecić nam wykonanie loga dla twojego sklepu. Logo zostanie przygotowane przez specjalistów od identyfikacji wizualnej i grafika, dzięki czemu twój wizerunek w sieci będzie profesjonalny.

Regulamin otrzymasz wbudowany w sklep. Wystarcza on na rozpoczęcie sprzedaży. Jednak w ramach rozwoju, warto zainwestować w profesjonalny regulamin sklepu.

Założenie sklepu jest proste, a jakie są pozostałe inwestycje?

W toku rozwoju sklepu internetowego pojawiają się dodatkowe inwestycje, o których trzeba myśleć są to: indywidualna grafika sklepu, pozycjonowanie sklepu, certyfikat SSL, profesjonalny regulamin. Jednak są to inwestycje dodatkowe, bez których sklep jest w stanie się obejść.

Pozycjonowanie płatne można zastąpić szerokim działaniem marketingowym darmowym, np.: prowadzić bloga, robić video-recenzje, wywiady na blogach branżowych, dobrze zoptymalizowane opisy produktów.

kawa z klientem

pixabay.com

Jak zdobyć klienta więcej niż na jeden raz, jakich błędów nie popełniać?

To pytanie zadaje sobie chyba każdy sprzedawca internetowy. Istnieje jednak kilka kluczowych metod które warto stosować, aby utrzymać klienta na dłuższy czas. Są to:

  • Programy lojalnościowe
  • Stałe rabaty na przyszłe zakupy
  • Dobra obsługa klienta i indywidualne podejście do klienta
  • Szybka realizacja zamówień
  • Dostępność towaru
  • Produkty gratisowe
  • Szeroki asortyment
  • Przywiązywanie klienta do sklepu, np: za pomocą portali społecznościowych

Kategorycznie trzeba unikać braku towarów. Klient, który zakupi towar którego nie ma, prawdopodobnie już nigdy nic u nas nie kupi. Klienci nie lubią także opóźniających się dostaw oraz braku kontaktu z obsługą sklepu.

Warto kusić klientów produktami gratisowymi, dodatkowymi rabatami na przyszłe zakupy lub darmową wysyłką – klienci doceniają takie gesty.

Punkty lojalnościowe, newsletter, profile w mediach społecznościowych, prowadzenie podpiętego do e-sklepu bloga eksperckiego, który naturalnie go pozycjonuje (Google wyróżnia strony, które są aktualizowane tekstowymi treściami), to główne sposoby na promowanie się własnymi siłami. Co doda Pan do tej listy?

Jak najbardziej się z tym zgadzam. Każde działanie content marketingowe sklepu jest dobre i pozwala pozyskać dodatkowy ruch. Szczególnie dobrym kanałem jest blog ekspercki na którym można wzmacniać sklep, np.: opisując lub testując każdy produkt. Aby wzmocnić jego działanie i uzyskać dodatkowy ruch w sklepie, warto prowadzić video testy, które można wrzucać na profil sklepu na youtube – w końcu nie można zapominać że jest to druga, co do wielkości, wyszukiwarka treści na świecie.

Jednak ostatnio prym wiedzie Instragram, Pinterest oraz Snapchat – Warto myśleć o tych źródłach pozyskiwania klientów szczególnie w branży fashion – ostatnie wyniki pokazują, że Instagram konwertuje o wiele bardziej niż Facebook i wiele sklepów generuje z tych kanałów social media o wiele większy ruch w sklepie niż z Google!

Jaką konkretnie pomoc oferują Panowie w ramach tworzenia sklepu internetowego?

Sky-Shop.pl jako platforma sklepów internetowych oferuje narzędzia i wsparcie w otworzeniu i prowadzeniu sklepu internetowego. Założenie w pełni działającego sklepu internetowego to zaledwie 5 minut, pozostaje po tym już tylko konfiguracja. W ramach każdego abonamentu za sklep oferujemy rozwiązania, takie jak:

  • Gotowe oprogramowanie do prowadzenia sklepu internetowego
  • Hosting sklepu w chmurze na naszych serwerach
  • Wsparcie i pomoc techniczna w godzinach naszej pracy oraz linię awaryjną 24/7
  • Darmowy szablon sklepu dostosowany do urządzeń mobilnych
  • Edytor wizualny sklepu, dzięki czemu dostosujesz jego wygląd do twoich potrzeb
  • Abonament za oprogramowanie w cyklach miesięcznych nawet od 40zł/miesiąc
  • 14 dniowy darmowy okres testowy sklepu – bez zobowiązań!
  • Integrację z Allegro
  • Integrację z porównywarkami cen i opinii
  • Integrację z systemami płatności, kurierami i Paczkomaty InPost
  • Integracje z ponad 127 hurtowniami internetowymi

Właścicielowi sklepu pozostaje zająć się konfiguracją sklepu, towarem oraz promocją i marketingiem. 🙂

Jednak jeżeli masz wątpliwości odnośnie sklepu, jego konfiguracji lub innych problemów, możesz śmiało do nas pisać lub dzwonić – z chęcią pomożemy.

Dziękuję za rozmowę,

Rozmawiała: Marta Szyszko

Doświadczeniem w prowadzeniu e-sklepu podzielił się Maciej Cebertowicz z platformy sklepów internetowych Sky Shop.pl

jak założyć sklep internetowy

Przeczytaj także:

Chcesz założyć sklep internetowy? 3 rady na początek i mój test kreatora szablonu sklepu od Sky-Shop.pl

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Odnośnie certyfikatu SSL to się mylisz, nie jest to dodatkowy element, bez którego sklep może się obejść – jest on wymagany. W każdym systemie informatycznym, służącym do przetwarzania danych osobowych, połączonych z siecią publiczną, musi być stosowany. Nie musi on być włączony na całym sklepie, ale obowiązkowo na stronie logowania klienta i tam, gdzie jest dostęp do danych osobowych (konto klienta, panel sklepu dla pracowników)

  • mariusz_pp

    Jak ktoś się kompletnie nie zna na sklepach internetowych, a chce prowadzić własny, to moim zdaniem powinien nastawić się na korzystanie z usług agencji, która mu to wszystko pociągnie. Sam miałem ten problem, więc podpisałem umowę z taką agencją, tzn. CleverAgency z Poznania. Teraz nie muszę przejmować się technicznymi sprawami.

  • Weronika

    żeby trochę ułatwić sobie sprawę, kiedy sklep już jest dość rozbudowany i ma szeroki asortyment, przydałby sie jakiś system magazynowy. szczególnie, ze to bardzo usprawnia pracę. wiem, ze moj szef (pracowalam na dziale wysyłki sklepu z butami) korzystal z uslug kasiarze.pl, ktorzy pomogli ogarnac kilka magazynow, jakie mielismy i spiac je tak, zeby kazdy pracownik sie orientowal w dostepnym asortymencie. 😉

  • Marcin Affelski

    Hm, Są pewne ogólne zasady tworzenie aplikacji zgodnie z UX, ale każda branża / grupa docelowa / produkt/ kanał sprzedażowy to oddzielna historia. Oczywiście gotowe oprogramowania są szybkie w implementacji, ale mają swoje ograniczenia. W pewnym momencie może się pojawić potrzeba dedykowanej aplikacji. Nie mniej jednak na początek na pewno warto skorzystać z gotowych rozwiązań. Zapraszam na bloga na stronie http://www.kamee.pl
    Znajdziecie tam sporo informacji na temat e – handlu z punktu widzenia oprogramowania.

  • Iwona Bielska

    Sklep internetowy to bardzo opłacalny biznes, trzeba jednak pamiętać że jest to normalna praca, która wymaga czasu i zaangażowania. Warto inwestować w promocję i rozwój sklepu, ponieważ przynosi to z czasem większe zyski. Trzeba oferować najwyższej jakości towary i usługi, aby wygrać z ogromną konkurencją. Warto też rozszerzyć działalność o rynek zagraniczny, który również przynosi ogromne korzyści. Ja skorzystałam z usług firmy https://nowekolory.pl/ która pomogła mi na każdym etapie ekspansji mojego sklepu, a nawet pomogli mi wybrać kraj, w którym jest zapotrzebowanie na produkty które sprzedaję.

  • Kazik

    Cześć wszystkim! odświeżę trochę temat 🙂 czy mieliście okazję korzystać lub testować Click Shop?