copywriting

Każde słowo się liczy – jak pisać, by czytelnik nie przeszedł obojętnie wobec naszego tekstu?

Pamiętaj, że każde zdanie się liczy

„Każde zdanie jest po to, by przekonać do lektury kolejnego. Każde się liczy. W zdaniach czytelnik szuka przede wszystkim faktów. Oczekuje, że wyjaśnisz mu, co, gdzie, kiedy się wydarzyło. Proste? Nie, bo musisz jeszcze sprawiać, by te fakty zaczęły czytelnika obchodzić.” Joanna Wrycza – Bekier

Aby złapać czytelnika na haczyk, nie zdradzaj od razu wszystkiego, wciągnij go w pętlę poznawczą. Zacznij od zdania, które wymaga podania kolejnego, np.

Od rana marzyłam tylko o jednym… Diabelsko mocnym espresso.

Wiesz co się stanie, jeśli cały dzień będziesz zajmować się tylko sobą? Wbrew pozorom świat się nie skończy.

Powód, dla którego przestałam się spieszyć?…

Zwróć uwagę na rzeczowniki

Zamiast banalnych zwrotów, przybliż czytelnikowi smaki, aromaty – zastąp kubek gorącej kawy zwrotem diabelsko mocne espresso. Ten pierwszy jest nijaki, a drugi świadczy o tym, że potrzebujesz mocnego pobudzenia. Zamiast: Gdy odrzucała zalotnie włosy, w pomieszczeniu unosił się zapach perfum, użyj sformułowania: Gdy odrzucała zalotnie włosy, w pomieszczeniu unosił się zapach ciężkiego piżma dla dojrzałych kobiet.

„Obrazowe rzeczowniki:

  • uszczegóławiają, np. szarlotka zamiast ciasto,
  • pobudzają zmysły, np. blask, grzmot, chłód, pisk,
  • eksponują nazwy własne, np. Chanel zamiast perfumy.

Kiedy już rozbudzisz wyobraźnię czytelnika, łatwiej będzie Ci przekazać mu główną myśl.” Joanna Wrycza – Bekier

Zastosuj kontrast       

Bohater, który nie pasuje do reszty, np. wszystkie wymieniały się przepisami i z zaangażowaniem lepiły babki z piasku skoncentrowane na dzieciach, mężach i domowych obowiązkach. Ona wyjęła książkę, a huśtając dziecko, ukradkiem czytała maila. Nie umiała całkowicie oddać się macierzyństwu.

Mroźny marcowy poranek i parująca czekolada z chili, którą niecierpliwie spijała z tekturowego kubka, parząc język.

Zastosuj metaforę

By zobrazować myśl przewodnią lub szersze zjawisko, posłuż się metaforą, np. porównując budowanie relacji do tańca:

„Chęć jednej strony relacji nie wystarczy do tworzenia miłej atmosfery spotkania, bo do tanga trzeba dwojga. Jeśli ty dobrze tańczysz, a druga osoba ciągle depcze po palcach (celowo lub nie), występ będzie słaby, choćbyś stawała na rzęsach. Tak samo jest z relacjami.” fragment z mojego bloga Takeitizi.pl

Dobrze dobrana metafora przykuwa uwagę, pobudza ciekawość i przybliża z pozoru zawiłe zjawisko.

Dodaj cytat i przefiltruj go przez siebie

Uwielbiam dodawać cytaty, często rozpoczynają moje posty lub rozpoczynają każdy kolejny akapit. Nie wystarczy zacytować, warto przefiltrować wnioski przez siebie, by cytat nie był oderwany od artykułu, to może być nawet krótki, podsumowujący komentarz, jak:

Użytkownicy Twittera są „starsi (25+), po drugie bardziej dojrzali (48 proc. To małżonkowie), po trzecie lepiej wykształceni (45 proc. ma wyższe wykształcenie). Interesują się technologiami, internetem, filmami, podróżami, muzyką i książkami. Ich zainteresowania są więc trochę inne niż facebookowiczów, u których bardziej dominują: lifestyle, moda i rozrywka.” Marcin Żukowski

Nic dziwnego, że moje konto na Twitterze w szybkim czasie zdobyło dwukrotnie większą liczbę followersów, niż np. konto na Instagramie. Tematyka moich blogów i grupa docelowa, do której je kieruję, pasuje tam jak ulał!

Zastosuj zapowiedź

Zapowiedzią może być soczysty fragment tekstu, jak zrobiła to Dorota Lipińska, zapowiadając swój felieton na Facebooku: „Jak my się z mężem kłócimy, to… jaja lecą.”

Przez pierwszą część tekstu odwołała się do zupełnie innego tematu, stopniując napięcie i podgrzewając ciekawość czytelnika do czerwoności. O co się pokłócili i jak skończyła się sytuacja?

Zapowiedzią, która złapie czytelnika na przysłowiowy haczyk, może być odpowiednio sformułowany tytuł.

W tytule dodaj soczysty przymiotnik

Ta technika sprawdzi się w top listach, ale nie tylko, jakie przymiotniki mam na myśli?

Ciemne strony biznesu, o których nikt nie mówi głośno

Wypróbowane sposoby na zwiększenie liczby aktywnych użytkowników na blogu

Ważne…, podstawowe…, gorące…, najlepsze…, ulubione…, niesamowite…, nietypowe…, nieoczywiste…, jakich jeszcze nie znałaś…, etc.

Zrezygnuj z formalnego tonu

Nie pisz szkolnie. Nie twórz wielostronicowego wypracowania. We współczesnej komunikacji wszystkie chwyty są dozwolone: żarty, slang, a nawet przekleństwa. Musisz być ludzka, nie sztywna czy pompatyczna, dostosuj komunikat do grupy docelowej. Tak naprawdę najważniejsza jest autentyczność, a nie co powie mama.

Marta Szyszko

na podstawie:

onepress.pl

onepress.pl

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • No wlasnie ;)) Trafnie ujete 😉

  • Emi

    Super wpis! 🙂 Jestem początkującą blogerką i takie rady na początku są mega pomocne!

    • Zachęcam też do lektury pozostałych wpisów w dziale copywriting, wcześniej też podpowiadałam jak pisać i jakich błędów unikać. Jednak najważniejsza jest swoboda i odwaga, by tworzyć, nawet gdy efekt nie będzie doskonały lub spójny z czyimś wytycznymi.

  • Ciekawe uwagi 🙂