053A8047

Kluczowym czynnikiem sukcesu jest obsługa klienta-wywiad z Pawłem Gontarkiem

Czym zajmujesz się zawodowo?

Z wykształcenia jestem informatykiem. 21 lat przepracowałem w IT na różnych stanowiskach. Obecnie jestem freelancerem zatrudnionym w Fabryce Marketingu. Zajmuję się SEO.

Co skłoniło Cię do prowadzenia biznesu, czy była to łatwa decyzja?

Zrezygnowałem z pracy na etacie w IT po blisko 21 latach. Miałem dość korporacji, stresu i niekompetencji, która się pojawiła. Z drugiej strony chciałem czegoś nowego, co mi przynosi frajdę i zadowolenie. Najtrudniejsze było zrezygnować z etatu i pójść na własne. Ale przynajmniej robię to, co lubię i to, co jest moją pasją.

Na swoim fb wspominasz, że pracujesz także w weekendy. Czasem wydaje mi się, że niektórzy chcą prowadzić biznes i zarabiać, ale trudno im się pogodzić z kosztami własnej firmy-stresem, nadrabianiem zaległości, pracą o dziwnych porach. Jakie są minusy własnej działalności?

Minusy? Brak czasu na cokolwiek, brak work-life balance, jak to ładnie mówią. Oczywiście to kwestia tego, jakie masz cele i założenia oraz do czego dążysz. Ale tak – pracuję w weekendy, ponieważ wtedy mam tak dużo czasu i spokoju, że mogę skupić się maksymalnie. Owszem -w weekendy też nadrabiam zaległości. Ale to jest urok prowadzenia własnej działalności. Chociaż liczę, ze niebawem się to zmieni.

Czy Twój pierwszy pomysł na biznes okazał się sukcesem? Opowiedz o początkach.

Nie pierwszy i na pewno nie ostatni. Kiedyś miałem już własną działalność, ale i wspólnika, który do dnia dzisiejszego z niczego się nie rozliczył. Firma upadła, bo od dupy strony się za to zabrałem. Błędy, które popełniłem kiedyś, wielu rzeczy mnie nauczyły. Teraz pewnie postąpiłbym tak samo. Obecnie procentuje wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej firmy oraz projektów. Myślę, że nowe, które przyjdzie, będzie dobre 😉

Jakie błędy popełniłeś?

Zaufałem osobie, której nie powinienem, to raz. Dwa – nie miałem odpowiedniej wiedzy do prowadzenia biznesu z kimś. A samemu to się po prostu utonie.

Jakie są kluczowe elementy twojej strategii biznesowej?

Kluczowym czynnikiem sukcesu jest obsługa klienta. Niejednokrotnie odbija się to na wielu innych rzeczach, ale dobre, uczciwe postawienie sprawy i solidna obsługa procentują. Nie muszę wziąć za wszystko pieniędzy, ale dzięki temu zbudowana jest dobra, porządna relacja.

Jak zdobywałeś pierwszych klientów i czy wciąż pozyskujesz nowych? Które działania marketingowe są w Twoim przypadku najskuteczniejsze?

Pierwszymi klientami byli koledzy ze studiów, potem klientów zaczął dostarczać blog. I tak pozostaje do dzisiaj – blog jest moją najskuteczniejszą bronią. Oczywiście prowadzę tez kampanie Adwords (gmail, reklamy tekstowe, remarketing) – ale to już sporadycznie i bardziej hobbystycznie, żeby się ludziom opatrzyło.

Która z twoich usług cieszy się największym powodzeniem wśród klientów?

Dużo zapytań to pytania o porady, więc można powiedzieć, iż konsultacje i szkolenia to usługa ciesząca się największym powodzeniem. Oczywiście pozostałe usługi w postaci audytów także. Najmniejszym powodzeniem jest … pozycjonowanie.

Innymi słowy – bezpośredni kontakt face2face i te usługi dają najlepszy efekt.

Masz jakiś typ klienta na czarnej liście, a może uważasz, że klient nasz pan i dla niego wszystko? Jak radzisz sobie z krytyką swojej pracy?

Ciężko powiedzieć, czy kogokolwiek mam na czarnej liście. Staram się odpowiadać na wszystkie mejle chociaż nie zawsze starcza czasu i niejednokrotnie zapominam o odpisaniu na mejle.

Kilka razy dostałem mejle takie, które po prostu były kasowane, bo nie warto było odpowiadać. Nie przeszkadza mi to, że ktoś Mnie skrytykuje – jego prawo i jego zdanie. Coraz częściej odmawiam wykonania i obsługi ze względu na brak czasu czy też tematykę. Po prostu nie muszę być dla każdego dostępny.

Jak jeszcze zarabiasz?

W tej chwili zarabiam tylko na usługach SEO i nad tym się koncentruję. Pośrednio zarabiam na wystąpieniach na konferencjach. To daje efekt biznesowy w postaci dodatkowych zapytań. Prowadzę tez szkolenia jako prelegent przy współpracy z kilkoma firmami w Polsce.

Jednakże 99% to SEO… a za niedługo może i SEM, kto wie 😉

Dziękuję za rozmowę!

Z Pawłem Gontarkiem, znanym w sieci jako Zgred, rozmawiała Marta Szyszko

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments