DSC_0212

Lepsze pojawi się, gdy już nie będzie ci niezbędne, gdy wejdziesz na poziom wyżej-tajemnice wysokiej skuteczności

W pewnym momencie uświadamiasz sobie, że możesz poprawiać tylko drobne szczegóły, automatyzować pewne działania, więcej odpoczywać, pracować w skupieniu z poranną energią nad czymś ważnym, zamiast trwonić ją na media społecznościowe (a media społecznościowe przenieść na wieczór, gdy i tak większość osób na nich siedzi). Zamiast oczekiwać wielkiego boom w ciągu nocy, uzbrajasz się w cierpliwość i wiesz, że to te niepozorne czynności, wykonywane regularnie i starannie, odpowiadają za twoje rezultaty.

„Niepozorne drobiazgi mogą przynieść wielkie rezultaty.” R. Hanson

Nie będzie niespodzianek, bo:

„Najlepszym prognostykiem przyszłości jest przeszłość.” R. Hanson

 Obsłużysz podobnych klientów w określonych porach roku, napiszesz na podobne tematy. Liczba odsłon bloga, wyświetleń newsletterów, kliknięć w post prawdopodobnie nie będzie się wiele różnić od wyniku z poprzedniego miesiąca. Możesz nieznacznie poprawić ten wynik, podnieść stawki, ale nie przeskoczysz nagle z kategorii konkurowania cenami do bycia wartą każdej ceny. Uważaj, na co się decydujesz, bo podobne przyciąga podobne. Jak być bardziej skuteczną w dążeniu do celu?

Co wyróżnia ludzi skutecznych?

Ich motywacją jest dzielenie się z innymi czymś wartościowym

Kiedy już coś masz, przekonałaś się, że jesteś skuteczna, z jednej strony wiesz, że może być lepiej (krok po kroku), ale nie walczysz o to lepiej jak o przetrwanie. Wiesz, że i bez tego ulepszenia sobie radzisz. A mimo to masz głód wiedzy i nowych doświadczeń, bo im więcej ci się udaje, tym masz więcej odwagi, by próbować nowych rzeczy z wyższej półki pod względem ryzyka. Masz entuzjazm, by zrobić w biznesie coś bezinteresownie, dodatkowo, niezależnie od tego, czy przyniesie zwrot, bo nic nie tracisz, a możesz zyskać. Zresztą nie zależy ci na natychmiastowym zysku, ale na tym, by wyrazić siebie, podzielić się czymś wartościowym.

Ludzie wysoce skuteczni odznaczają się motywacją wewnętrzną, jaką jest przyjemność z tego, co robią i korzyści, jakie wnoszą w życie innych. Zarobki, odsłony, uznanie są skutkiem, a nie przyczyną. Z kolei ludzie mniej skuteczni na pierwszym miejscu stawiają to, by zarobić, rozhulać biznes i odcinać kupony, a zapominają zadać sobie pytanie, dlaczego robią to, co robią, jakie korzyści wnoszą w życie innych.

„Ludzie mało skuteczni często nie rozumieją, dlaczego coś robią.” B. Burchard

Ludzie wysoce skuteczni myślą przede wszystkim o innych. Chcą wywiązywać się ze zobowiązań składanych innym, liczy się dla nich wynik tego, co oferują. Nie potrzebują potwierdzenia, że to co robią, ma sens, by zacząć działać.

„Na etapie przygotowań do stworzenia wskaźnika High Performance Indicator prowadziliśmy badania pilotażowe. W ramach jednego z nich pytaliśmy ankietowanych, czy zgadzają się zdecydowanie z następującym stwierdzeniem: „Odczuwam zewnętrzne oczekiwanie wysokich wyników-ze strony moich kolegów, rodziny, przełożonego, mentora bądź kultury.” Początkowo byłem zaskoczony, że stwierdzenie to nie wykazuje związku z wysoką skutecznością.

Zacząłem dopytywać o to ludzi wysoce skutecznych i w ten sposób się dowiedziałem, że odczuwana przez nich konieczność sukcesu nie wiąże się z innymi ludźmi. Jeśli w ogóle odczuwają motywującą presję ze strony innych osób, to zwykle tylko utwierdza ich ona w decyzji o słuszności dokonanego wyboru lub obranej linii postępowania.

Wniosek z tego taki, że ludzie wysoce skuteczni zdecydowanie nie zawsze rozpatrują czynniki zewnętrzne jako coś negatywnego, ale też nie przypisują im wpływu na uzyskiwane wyniki. (…) W przypadku ludzi wysoce skutecznych potrzeba aktywnego działania nie wynika z chęci walki z systemem, ani też z nikim, kto próbuje utrudniać im życie. Ich motywacja nie ma związku z buntem ani z poczuciem zagrożenia. (…) Chcą skutecznie działać, aby realizować cel, który im się wydaje ważny, wypełnianie pewnej szczytnej misji traktują jako źródło swego rodzaju pozytywnej presji. (…)

W przypadku ludzi wysoce skutecznych poczucie konieczności skutecznego wykonywania zadań wynika często z poczucia obowiązku wobec kogoś lub czegoś. Ludzie wysoce skuteczni często mają poczucie, że ktoś na nich liczy albo że powinni wywiązać się z obietnicy lub zobowiązania.” B. Burchard

Grają na sto procent swoich możliwości

To, co lepsze, pojawi się, gdy już nie będzie ci niezbędne, gdy wejdziesz na poziom wyżej. Dla osoby, która zaczyna blogowanie, strategią może być sprzedawanie tekstów sponsorowanych z linkami za kilkadziesiąt złotych. Paradoks polega na tym, że taki klient nie przyjdzie do nowicjusza, tylko do kogoś, kto swoją stronę prowadzi ładnych parę lat, a ten prawdopodobnie nawet nie przyjmie takiej propozycji. Ważne, by oferować nieco więcej, niż oczekujemy, bo wtedy będziemy opędzać się od coraz lepszych propozycji, mając już inne priorytety i przyglądając się temu z dystansem, będąc o krok do przodu. Jeśli nas przyciśnie, skorzystamy. Zrezygnować zawsze można, to nie sztuka, sztuką jest zapracować na wartość, w którą inni są gotowi inwestować. Dlatego rozwijaj jakość, niezależnie od tego, czy właśnie zaczynasz, czy siedzisz w tym po uszy, działaj na sto procent swoich możliwości. Pewne sprawy wyjaśnią się wtedy, gdy przestajesz desperacko na nie czekać.

„Człowiek wysoce skuteczny (…) gra na sto procent bez względu na to, na jakie uznanie czy nagrodę może liczyć, ponieważ gra sama w sobie stanowi dla niego źródło satysfakcji i sposób na oddziaływanie na świat.” B. Burchard

Ludzie skuteczni potrafią utrzymać koncentrację na konkretnym celu

„Pragnienie traci wartość, jeśli nie towarzyszy mu poczucie pilności.” Jim Rohn

„Dyletant wykazuje tylko przelotne zainteresowanie (…). Zajmuje się wieloma kwestiami, wielu rzeczy próbuje, ale nigdy w nic tak do końca się nie angażuje, nic go w całości nie pochłania.”  B. Burchard

Ludzie wysoce skuteczni są proaktywni, nie zajmują się odpowiadaniem na to, co przypadkowo podsunie im los. Nie czekają, aż przyjdzie ktoś i ich wyręczy, zadecyduje za nich. Zaczynają dzień od tego, co zaplanowali, a gdy zrealizują priorytet, zajmują się mailami. Potrafią odmówić propozycji współpracy, udzielenia wywiadu, bo są świadomi, do czego dążą i co nie jest warte zachodu.

„Doskonale wiem, jak szybko mógłbym stracić wysoką skuteczność, gdybym zajmował się zaspokajaniem cudzych potrzeb.” B. Burchard

Ludzie wysoce skuteczni sami sobie narzucają terminy, często takie, o których nie wiedzą inni i stać ich na poślizg. Nigdy natomiast nie spóźniają się, gdy się umówili na coś z innymi. Ich motywacją jest służenie innym.

„Nic tak nie motywuje ludzi do działania, jak konkretny termin. (…) Otóż najnowsze badania wskazują, że termin nie tylko pomaga ludziom skupić się na dążeniu do wykonania zadania, ale również ułatwia im rozstanie się z nim i przejście do kolejnego zadania.” B. Burchard

„Nie oznacza to, że ludzie wysoce skuteczni starają się dotrzymywać terminów tylko z obawy przed negatywnymi konsekwencjami ich przekroczenia. Większość z nich  dotrzymuje terminów, ponieważ lubią dawać światu coś od siebie i z niecierpliwością myślą o kolejnym wyzwaniu czy zajęciu.” B. Burchard

Bije od nich energia, gdy zajmują się pracą i o niej mówią

Ludzie wysoce skuteczni mają obsesję na punkcie tego, czym się zajmują i gdy o tym mówią, są pełni energii. Od razu widać, że to odpowiednia osoba na odpowiednim miejscu.

„Ludzie wysoce skuteczni wypracowali umiejętność generowania energii przez duże E, co wymaga połączenia w sposób holistyczny i trwały energii intelektualnej, fizycznej i emocjonalnej.” B. Burchard

Marta Szyszko

na podstawie:

skuteczne nawyki

Comments

comments