christin-hume-slbqShqAhEo-unsplash

Jak mieć więcej energii w biznesie?

„Do najpowszechniejszych wśród współczesnych ludzi metod zwodzenia samych siebie należy ciągłe wynajdywanie sobie zajęcia.” D. Putman

 Jak mieć więcej energii w biznesie?

Pracuj za wysoką stawkę godzinową

„Pożądaną stawkę otrzymujesz tylko za to, co najbardziej wartościowe dla firmy. Twoim zadaniem (…) będzie taka organizacja pracy, byś wykonywał te zadania przez cały dzień.” B. Tracy

Dzięki wysokiej stawce godzinowej uwalniasz swój czas, nie stresujesz się pozyskiwaniem sporej liczby klientów, by zarobić na koszty i możesz pewne działania delegować, by zająć się tym, co kluczowe dla rozwoju firmy. Masz komfort psychiczny, oszczędności, działasz na luzie, a dzięki temu możesz ze spokojnym sumieniem odpoczywać i uwolnić swoją kreatywność, by próbować nowych dróg w biznesie. Pracuj nie za pensję, tylko za efekt. Zamiast cenami, konkuruj jakością i umiejętnościami, w które warto inwestować.

„Na świecie istnieją dwa rodzaje ludzi: tacy, którzy myślą w kategoriach miesięcznych i rocznych zarobków, i tacy, którzy myślą w kategoriach rezultatów. Ludzie myślący w kategoriach tygodniowych, miesięcznych czy rocznych zarobków prawie zawsze dryfują z prądem, tracą dużo czasu. (…) Najlepsi liderzy i ludzie sukcesu myślą natomiast wyłącznie w kategoriach rezultatów. (…) Myślą w kategoriach zarobków godzinowych, a nie tygodniowych, miesięcznych czy rocznych.” B. Tracy

Deleguj

Łatwo się przyzwyczaić do robienia wszystkiego samemu. Jeśli zajmujesz się w firmie wszystkim: od pozyskania zleceń, przez ich realizację, kontakty z klientami, po wystawianie faktur, ograniczasz swoje możliwości, przepracowujesz się. Rozpraszasz energię i nie możesz poświęcić czasu na to, w czym jesteś utalentowana i niezastąpiona, np. na tworzenie treści. Wkrótce będzie ci wszystko jedno, czy pojawi się okazja, bo i tak nie będziesz miała siły z niej skorzystać. Energia i czas to ograniczone zasoby. Robienie wszystkiego samemu sprawia, że w końcu się wyczerpiesz i nawet jeśli rynek będzie gotowy na uderzenie i rozpęd, zabraknie paliwa w twojej firmie. Wiele biznesów nie jest gotowych na sukces. Rezygnują ze zleceń i ze swojej szansy, bo nie mają mocy przerobowych, uparcie działają w pojedynkę. Na początek możesz zlecić pisanie artykułów sponsorowanych zewnętrznemu copywriterowi.

„Pojedyncza osoba pracująca samotnie może osiągnąć określony wynik. (…) W przeszłości często się mówiło: „Jeśli chcesz, by coś było dobrze zrobione, zrób to sam.” Dzisiaj jest jednak zupełnie inaczej. Jeśli poważnie podchodzisz do osiągnięcia sukcesu w biznesie, musisz powiedzieć sobie coś zupełnie innego: „Jeśli chcesz, by coś było dobrze zrobione, znajdź kogoś, kto to zrobi.” Nie ma nic specjalnie trudnego w zawinięciu rękawów i zrobieniu czegoś samemu. (…) Delegowanie powoduje, że z działalności operacyjnej przechodzisz do zarządzania. Przechodzisz od tego, co możesz wykonać osobiście, do kontrolowania działań innych ludzi.” B. Tracy

Upraszczaj

Energia bierze się z prostoty i jasności. Ułatwiaj sobie życie. Po co dokładnie robić rzeczy, które nie muszą w ogóle być zrobione?

„Im większa prostota planu, tym większa energia, z jaką możesz go realizować.” B. Tracy

Eliminuj to, co zbędne. Zanim zaczniesz delegować pewne działania lub sama się za nie zabierzesz, upewnij się, czy przekładają się na rozwój i zarobki twojej firmy, a może wynikają z niezdrowego perfekcjonizmu lub przyzwyczajenia?

„W każdej firmie wykonywane są niepotrzebne działania, które można łatwo wyeliminować bez strat dla organizacji.” B. Tracy

Czasem jesteśmy dumne, gdy jesteśmy zarobione, nie chcemy być posądzone o lenistwo i pójście na łatwiznę. Myślimy, że długi tekst, będzie świadczył o jego jakości, a sprawdza się prosty i energetyczny przekaz. Ktoś, kto nie potrafi w trzech zdaniach wyjaśnić, czym się zajmuje, może stracić zainteresowanie potencjalnego klienta.

„Złożoność i dezorientacja to najgorsi wrogowie sukcesu. (…) U człowieka istnieje naturalna tendencja do komplikowania i rozpraszania działań.” B. Tracy

Danie sobie prawa do prostoty, to także określenie swojego idealnego klienta, specjalizacja usług, by coraz lepiej zaspokajać określone potrzeby na rynku i być w swojej branży rozpoznawalnym i cenionym. To skracanie ścieżki klienta do dokonania zakupu i zwieńczenia współpracy.

„Firmy odnoszą sukces, gdy koncentrują się na kluczowych produktach i usługach, zaś upadają, gdy rozpraszają siły.” B. Tracy

„Złożoność można definiować jako „potencjalnie większe koszty, błędy i dłuższy czas przy osiąganiu celu”. Im więcej kroków w procesie, tym większe prawdopodobieństwo, że wydłuży się czas niezbędny do jego ukończenia.” B. Tracy

„Postęp (…) związany jest z upraszczaniem procesów. (…) Musisz być nieustanne gotowy na redukowanie liczby kroków w procesie.” B. Tracy

Koncentruj się

Często jesteśmy zmęczeni martwieniem się, czy będzie wystarczająco dużo klientów, nerwowym sprawdzaniem skrzynki mailowej, powiadomieniami z social media, a na koniec dnia okazuje się, że nie zrobiliśmy nic, co popchnęłoby firmę do przodu! To nie tak, że masz zrezygnować z social media, w e-biznesie to niemożliwe. Po prostu ustal pory, w których się nimi zajmujesz i traktuj jako jeden z obowiązków zawodowych, a nie sposób na odwrócenie uwagi od zmartwień w firmie.

„Większość ludzi postępuje w sposób impulsywny. Dzwoni telefon, słychać nadejście e-maila, bzyczy iPhone… Ludzie ci mają zamiar coś zrobić, a potem zaczynają robić coś innego. (…) W końcu po kilku godzinach (…) jest całkowicie wyczerpany i na dodatek nie złapał żadnego królika. Tak żyje wielu ludzi-w ostatecznym rozrachunku osiągają oni bardzo niewiele.” B. Tracy

Aktywnie działaj, by poprawić sytuację, zamiast czekać na cud

Nie czekaj, aż coś się zmieni, zabijając czas czynnościami (przeglądaniem social mediów, sprawdzaniem poczty, przelewów), które nie wnoszą nic do firmy, nie generują dochodów, nie budują wartości w oczach klientów czy nie prowadzą do zwiększenia twoich kompetencji. Jeśli utknęłaś w martwym punkcie, miej odwagę zmienić kierunek i przyznać się do porażki, zamiast czekać na cud. Jeśli będziesz robić to, co do tej pory, przyjdą te same rezultaty.

„Wyrazem bierności jednostki (…) jest stan wyczekiwania. Można go określić poprzez (…) fantazję o tym, że potrzebna jest jakaś magiczna interwencja z zewnątrz, która zmieni coś w istniejącym układzie rzeczy i przez to przyczyni się do większego dobrostanu, podniesie poziom aktywności. (…) Prowadzi to do biernej obserwacji kosztem zaniechania autonomicznego i aktywnego życia. Ten rodzaj obserwacji jest mało pomocny, nie prowadzi do konstruktywnej analizy czy refleksji. Wiąże się ze (…) zwolnieniem od odpowiedzialności. Taką wspólnotę łączy fantazja na temat przyszłej magicznej zmiany. (…) Źródłem prawdziwego cierpienia takiej społeczności jest to, że oczekuje ona dostarczenia żywych doświadczeń z zewnątrz, zamiast je wyprodukować i wziąć w nich udział. Mamy więc do czynienia z zatrzymaniem życia, (…) z wyczekiwaniem „w nadziei na zbawienie”. (…) to, co będzie dostarczone z zewnątrz, (…) chwilowo podniesie energię życiową, z drugiej strony potwierdza fantazję o oczekiwaniu na magiczną interwencję.” P. R. Wojciechowski

Rób to, co masz do zrobienia

Przystępuj do zaplanowanych działań, nawet jeśli nie masz na nie ochoty. Realizuj swoją strategię i wywiązuj się ze zobowiązań wobec klientów, a także wobec siebie, rozwijaj markę, by pracować za coraz wyższą stawkę godzinową. Czasem wydaje się, że przyjemność z pracy czerpiemy, bo możemy napisać tekst pod wpływem weny lub robić to, co lubimy. Jednak w praktyce nawet na pracę z pasją czasem nie ma się ochoty. Wtedy przystąpienie do zaplanowanych zadań i ich kończenie wyzwala endorfiny. Może nie każdy lubi wstawać o 6.00, ale gdy możesz polegać na sobie, sprawia ci to radość i satysfakcję, choć wylegiwanie się jest przyjemne.

„Najlepszym antidotum na niechęć jest zaangażowanie i konsekwencja. Zaangażowanie oznacza, że podejmujesz jasną decyzję, że masz zamiar coś zrobić, a następnie wkładasz całe serce w to, by zrobić to dobrze i szybko. (…) Człowiek jest skonstruowany w taki sposób, że odczuwa olbrzymie zadowolenie i ma poczucie spełnienia, gdy zrealizuje ważne zadanie. Mózg uwalnia endorfiny (…). Masz energię i motywację do realizacji kolejnych zadań. Te pozytywne uczucia pojawiają się zawsze, gdy wykonasz jakieś ważne zadanie w przeznaczonym na nie czasie.” B. Tracy

Rób sobie detoks od pracy

Nawet przedsiębiorcom, którym wszystko idzie dobrze, sprzedają swoje produkty i usługi, mają stabilną sytuację w firmie, przychodzą do głowy myśli, że to bez sensu, jutro zaczną szukać jakieś pracy. Oczywiście z poranną energią wracają do siebie i do swoich planów, jednak warto dać sobie prawo do takiej chwilowej rezygnacji. Zwłaszcza w okresie Świąt, gdy i tak myśli klientów i odbiorców krążą wokół innych tematów. Biznes nie upadnie, jeśli przez tydzień do niego nie zajrzysz.

Marta Szyszko

na podstawie:

mid_mt-biznes-victory_6674

Comments

comments