mid_mt-biznes-victory_6674

Odwaga-niezbędny składnik sukcesu w biznesie i kilka przyczyn porażki

„Jak daleko da się dojść, dowiedzieć się może tylko ten, kto ma w sobie dość odwagi, aby pójść za daleko.” T. S. Eliot

Przyczyny porażki w biznesie

Brak jasności, zagmatwanie, które spowalniają twój rozwój

Klientom zależy, by mieć dostarczone efekty pracy szybko i wysokiej jakości. Wzbudzisz ich zadowolenie, pozbywając się tego, co zbędne. Ma to znaczenie zwłaszcza, gdy w firmie większość rzeczy robisz sam: odpowiadasz na maile, pozyskujesz zlecenia i je realizujesz. Nie stać cię na zbędne zadania.

„W każdej firmie wykonywane są niepotrzebne działania, które można łatwo wyeliminować bez strat dla organizacji.” B. Tracy

Upraszczaj wszystko, co możesz, np. zmniejsz liczbę publikacji na blogach, by zadbać o ich jakość i zamiast być pozycjonerem, stań się influencerem. Będziesz wykonywać tyle samo zadań (dodawać nowe wpisy), ale wzrośnie wartość powierzchni reklamowej na twoim blogu. Brian Tracy radzi, by wybrać dwie usługi, które najlepiej się sprzedają, a jednocześnie są źródłem stabilnych dochodów i skoncentrować całe siły, by je udoskonalać. Jeśli jednocześnie są to usługi, które przychodzą nam naturalnie i wykonujemy je bez oporu, bez konieczności ciągłego motywowania się, zyska nie tylko firma, a ale zwiększymy też swój dobrostan.

„Z czego korzystnego dla mnie mógłbym zrezygnować, żeby osiągnąć w życiu jakiś postęp? (…) Nie zamierzałem marnować czasu na mało istotne sprawy i na wieczne rozkojarzenie.” B. Burchard

Nie można dać z siebie wszystkiego w zbyt wielu obszarach. Jeśli mnożymy cele i obowiązki to kosztem jakości wykonywanych zadań.

„Problem występujący obecnie w wielu firmach polega na tym, że oferują one zbyt wiele produktów i usług w zbyt wielu kombinacjach, zakresach cenowych i zbyt wielu klientom na różnych rynkach. Jeśli jasność przekazu jest kluczem do sukcesu w biznesie i życiu osobistym, to zagmatwanie i brak koncentracji są głównymi powodami stresu i porażki.” B. Tracy

Koncentracja na dwóch obszarach, np. pisaniu książek i byciu trenerem motywacyjnym, jak to zrobił Brandon Burchard, sprawia, że szybciej kończysz zadania i stajesz się specjalistą w swojej dziedzinie, a to przekłada się na wyższe zarobki. Trzymanie kilku srok za jeden ogon kończy się tym, że musisz biec jednocześnie w wielu kierunkach, dopilnować wielu detali, dostajesz zadyszki, a efekt finansowy i tak cię nie satysfakcjonuje. Nie rozciągniesz doby, ale możesz liczyć sobie więcej za godzinę pracy, jeśli staniesz się cenionym specjalistą.

„(…) Twój kapitał ma charakter osobisty i składają się na niego fizyczna, umysłowa i emocjonalna energia oraz czas. Dlatego twoim zadaniem jest zwiększenie zwrotu z zainwestowanej energii. Innymi słowy, uzyskanie najwyższego możliwego zwrotu z zainwestowanego życia.” B. Tracy

Staranne wykonanie zadań, które nie muszą być zrobione, to strata potencjału

„Możesz zrobić błąd polegający na tym, że skoncentrujesz się na byciu bardzo dobrym i efektywnym w obszarze, który klientom jest obojętny. Będziesz wówczas tracił czas i energię, lecz nie na to, co może być przyczyną olbrzymiej zmiany w sposobie, w jaki postrzegają cię klienci.” B. Tracy

Przejawia się to w tym, że wynajdujesz sobie nic nieznaczące zajęcia, zamiast stawiać odważne cele, za którymi stoją wysokie zarobki.

„Jeśli zatem wszechświat nie daje ci tego, czego potrzebujesz, to być może wynika to z faktu, że tak intensywnie milczysz i z takim uporem uganiasz się za mało istotnymi drobiazgami, że trudno mu się zorientować, czego tak naprawdę byś chciał.” B. Burchard

Odwaga-niezbędny składnik sukcesu

Nie ma sukcesu bez odwagi, ale odwagi nie należy mylić z brawurą. Każdy sam musi odpowiedzieć sobie na pytanie, na jaki rodzaj ryzyka go stać. Jest różnica, czy powstrzymuje nas lęk przed wyśmianiem, obojętnością grupy docelowej, brak pewności siebie, ale nawet po totalnej porażce nasza firma będzie stabilna finansowo, czy stawiamy wszystko na jedną kartę i zostajemy z niczym.

„(…) jest ryzyko, które możesz podjąć. Chodzi o działania i decyzje, w przypadku których nie ma gwarantowanego rezultatu, lecz na które cię stać, nawet jeśli nie okażą się sukcesem. (…) Jeśli nawet nie odniesiesz sukcesu, nie zagrozi to istnieniu twojej organizacji. (…) Przykładem ryzyka, na które cię nie stać, może być zainwestowanie tak dużej kwoty pieniędzy, że gdy nie odniesiesz sukcesu, firma może zbankrutować. W prawie każdej ryzykownej sytuacji potencjalne korzyści mogą być olbrzymie. Jednak analiza możliwych negatywnych skutków jest konieczna, by zachować bezpieczny poziom działalności.” B. Tracy

Karty rozdaje ten, kto nie myśli tylko, jak przetrwać kolejny miesiąc, ale ten, kto gromadzi oszczędności i stać go na bycie sobą, kto może odmówić współpracy, która mu nie leży, nawet gdy spada sprzedaż. Karty rozdaje ten, kto reaguje, jeśli od jakiegoś czasu sprawy w firmie się nie układają i podejmuje konkretne zmiany, zamiast czekać na cud i uparcie obstawać przy dawnych rozwiązaniach, które nie sprzedają się na dynamicznie zmieniającym się rynku. Odwaga to nie brak strachu, ale mówienie tak nowym okazjom, mimo niepewności i dyskomfortu, który się pojawia, gdy zostajemy wybici z rytmu i musimy coś zrobić inaczej.

„Aby osiągnąć wysoką skuteczność, trzeba się oswoić z tym, co nieprzyjemne. (…) Do bani też bywa. (…) Tego się jednak nie da uniknąć i nie warto sobie z tego powodu psuć humoru. Trzeba sobie z tym poradzić, trzeba stawić temu czoła, trzeba się zmotywować do wytrwałego działania i rozwoju.(…) ludzie niechętnie odnoszą się do koncepcji walki, a w rezultacie źle reagują na wszelkie zalecenia, w których jest mowa o realnym wysiłku, o poddawaniu się próbom, o przezwyciężaniu trudności czy o konsekwencji i cierpliwości. Dzisiaj uznaniem cieszy się to, co łatwe i wygodne.” B. Burchard

Każdy może wykształcić w sobie odwagę, nie jest to cecha, z którą się rodzimy. Działając, mimo lęku, dyskomfortu i sprawdzając na własnej skórze, że nie spotkały nas straszne konsekwencje, zaczynamy niegdyś przerażające czynności wykonywać w naturalny sposób i sięgamy po więcej, zamieniając niemożliwe na możliwe.

„Jedynym pewnikiem jest zmiana. I w odniesieniu do niej masz dwie możliwości. Możesz albo przejąć inicjatywę i żyć w sposób, jakiego pragniesz, albo biernie czekać na to, co przyniesie los. Największym wrogiem sukcesu zawsze była obawa przed porażką i odrzuceniem. Podstawą osobistej efektywności jest odwaga i wiara w siebie. O czym byś marzył, gdybyś wiedział, że nie możesz przegrać? (…) Wyobraź sobie, że nie masz ograniczeń w postaci czasu, pieniędzy lub zasobów. Co byś w takiej sytuacji zrobił? (…) Bądź przygotowany na zrobienie czegoś nieoczekiwanego, a rezultaty cię zadziwią.” B. Tracy

„Niemal wszystkie historie o odwadze, których miałem okazję wysłuchać, to opowieści o zaskoczeniu. Ludzie wysoce skuteczni mierzą się ze zwątpieniem lub strachem. (…) Odwaga nie jest czymś, co mają. Nie odnajdują jej w sobie w drodze kontemplacji. Ich serce budzi się pod wpływem działania, to przez działanie wytyczają swoją ścieżkę. Nie liczą na to, że pewnego dnia nadarzy im się jakaś okazja. Nie wahają się, lecz działają. Doskonale zdają sobie sprawę, że liczyć na to, że uda się coś dobrego osiągnąć bez konkretnego działania, to jak liczyć na pomoc, gdy się o nią nie prosiło.” B. Burchard

Marta Szyszko

na podstawie:

mid_mt-biznes-victory_6674skuteczne nawyki

Comments

comments