pobrane

Jak osiągnąć sukces na YouTube? „Jeżeli nie czujesz tego, to tego nie rób” – wywiad z Małgorzatą Dumin

Wiele się mówi o zarabianiu na blogach, ale rzadziej o monetyzacji na YouTube. Dziś temat przybliży Małgorzata Dumin- business unit director w Glow by LifeTube.

Czym jest Glow by LifeTube, dlaczego w zespole pracują same kobiety, skąd ta decyzja?

Glow to pierwsza w Polsce agencja influencer marketingu skupiona na tematyce beauty, fashion i lifestyle. Nasza agencja powstała dość naturalnie na podwalinach działu beauty LifeTube. Przez ostatnie 3 lata obserwowaliśmy jak rozwija się oraz aktywnie kształtowaliśmy kategorię beauty na YouTube. Dzięki temu zwróciliśmy uwagę na silną potrzebę specjalizacji. Priorytetem dla nas było stworzenie m.in. działu sprzedaży, który ściśle zna kategorię, kanały, formaty oraz klientów, dzięki czemu może od razu zaproponować ciekawe rozwiązania. W planach mamy dalszy rozwój o działy eventów oraz content marketingu.

A dlaczego same kobiety? Nie odkryję tutaj żadnej tajemnicy, ale to kobiety w większości konsumują kategorię beauty na YouTube. Dziewczyny, które tworzą zespół Glow są hard userami serwisu, mają bogate doświadczenie w mediach. Łączy je również bardzo profesjonalne podejście do, jakby się wydawało, lekkiego tematu jakim jest moda i uroda. Na co dzień jesteśmy jak mała, babska rodzina, jednak nie zamykamy się na mężczyzn w zespole. Ważne, żeby podzielał nasze zaangażowanie i znajomość tematu.

Jak być kanałem w sieci LifeTube i zarabiać, jakie kryteria trzeba spełnić, co jest brane pod uwagę przez klientów i agencje?

Glow to agencja łącząca kompetencje sieci partnerskiej (MCN) oraz biura sprzedaży. Opiekujemy się zrzeszonymi youtuberami, przeprowadzamy kampanie komercyjne, dajemy wsparcie techniczne. Aby dołączyć do naszej sieci, należy zgłosić się do nas np. mailowo i zaprezentować nam swój kanał oraz social media. Przy podejmowaniu decyzji, o przyłączeniu kanału kierujemy się przede wszystkim tematyką contentu, jakością realizacji, charakterem danego kanału czy częstotliwością publikacji. Wielkość kanału nie jest głównym argumentem. Zależy nam na współpracy z osobami, które są świadome siły swojego wizerunku i nie boją się komercyjnych działań z klientami. Obecnie w sieci mamy ponad 40 kanałów poruszających dość szeroki zakres tematyczny. Od wizażu, przez parenting, po tematy fitness. A co jest ważne dla klientów? Jakość materiału, pozytywny wizerunek oraz zaangażowana grupa fanów. Te trzy składowe  pomagają w zdobywaniu współprac z najróżniejszymi markami z polskiego rynku. Beauty to nie tylko kosmetyki czy ubrania, w kategorii chętnie prezentują się również telekomy, FMCG czy brandy RTV/AGD.

Czy influencerzy nie muszą się martwić o pieniądze, a może konkurencja jest na tyle duża, że nawet znani twórcy nie mogą być pewni swoich dochodów i drżą o płynność finansową? Czy można mieć stałe dochody z kanału na YouTube?

Jedną ze stałych możliwości dochodu na Youtube jest wynagrodzenie z reklam AdSense (formaty są wyświetlane przed oraz w trakcie emisji filmów danego twórcy). Oczywiście wysokość wynagrodzenia jest ściśle związana z wyświetleniami. Im więcej wyświetleń, tym wyższe wpływy można osiągnąć (reklama jest częściej oglądana przez widzów). Jeżeli chodzi o komercyjny aspekt – wszystko zależy od zaangażowania oraz wizerunku influencera. Wiele marek współpracuje ad hoc w ramach kampanii promujących konkretny produkt czy linię, ale coraz więcej klientów decyduje się na współprace długofalowe, które przynoszą comiesięczne wynagrodzenie. Jeżeli influencer nie przesadza z ilością reklamowanych marek i robi to umiejętnie, w nienarzucający sposób, jest w stanie realizować regularne współprace, które dają mu regularny zarobek.

Czy oprócz zasięgów ważne są też inne cechy YouTubera? Czy zdarzają się sytuacje, że mimo sporej liczby obserwatorów kanał odpada? Co może nas przekreślić w oczach reklamodawców?

Oczywiście taka sytuacja jest możliwa. Tak jak wspominałam wcześniej, coraz więcej reklamodawców zwraca uwagę na inne czynniki, niż tylko wyświetlenia czy liczbę  subskrypcji. Ważny przede wszystkim jest wizerunek – pozytywny, nieskandalizujący, czasami nawet bezpieczny w komunikacji. Wiele globalnych marek ma ściśle określone typy osób, które mogą promować ich produkty. Klienci poszukują też dobrej jakościowo realizacji (estetyka jest szczególnie ważna przy współpracach z brandami luksusowymi), umiejscowienia się pośród innych firm z jej segmentu czy zaangażowanych obserwatorów. Reklamodawcy coraz przychylniej patrzą na małe kanały, które zapewniają  im dotarcie do konkretnej grupy odbiorców.

Czy łatwo jest odnieść sukces na YouTube? Co decyduje o tym, że jedni twórcy odnoszą sukcesy, a inni są transparentni dla klientów?

Na YouTube można osiągnąć sukces. Ważne, aby odnaleźć swoją niszę albo rozpoznawalny, oryginalny styl. Tematów, które można poruszyć starczy dla każdego. Ważnym jest, aby być wiarygodnym i realizować materiały w zgodzie z samym sobą i swoimi wartościami. Kanały zakładane na fali mody czy wyłącznie dla osiągnięcia korzyści materialnych bardzo szybko są weryfikowane przez widzów i nie spotykają się z zainteresowaniem. Wielu influencerów zapomina, że to widzowie są najważniejszym ogniwem – to oni oglądają przygotowane materiały, oceniają i komentują. A trzeba wiedzieć, że użytkownicy YouTube są dość wymagający i wyczują każdą fałszywą nutę. Warto jest być też transparentnym, jeżeli chodzi o współprace z klientami, widownia dzięki temu lepiej odbiera materiał. Nie narażamy się na domysły i oskarżenie o kryptoreklamę. Największym błędem, jaki można popełnić jest promowanie zbyt wielu marek, podkreślając każdorazowo ich wyjątkowość i fakt bycia ulubionymi. We wszystkim trzeba zachować zdrowy rozsądek i umiar. W czasach, kiedy byłam managerem, dawałam swoim twórcom prostą radę – jeżeli nie czujesz tego, to tego nie rób. To wewnętrzna intuicja pozwala nam uniknąć największych rozczarowań i warto się nią kierować przy tworzeniu kanału na YouTube.

Dziękuję za cenne wskazówki!

Z Małgorzatą Dumin rozmawiała Marta Szyszko

Comments

comments