Piotr_Broniarczyk_CEO_Okazje.info

Na początku zespół stanowiły 3 osoby, byliśmy studentami, przez pierwsze kilka lat projekt nie był rentowny – historia sukcesu portalu Okazje. Info

Dziś na blogu goszczę Piotra Broniarczyka, który na studiach założył portal Okazje.Info, obecnie ta porównywarka cenowa znajduje się w czołówce polskich serwisów e- commerce. Choć pozyskała takich gigantów jak Amazon, jest szansą dla małych przedsiębiorców na promowanie ich produktów. Dzięki temu firmy mogą zwiększyć widoczność, nie wydając na promocję więcej, niż wynosi zysk. Co decyduje o sukcesie, gdy nie ma dużych środków na start, ale zapał i marzenia? Zapraszam na wywiad z Piotr Broniarczykiem – CEO portalu Okazje.Info.

Skąd pomysł na stworzenie porównywarki cenowej i wiara, że na rynku, na którym jest już kilku graczy, uda się przebić startupowi bez zewnętrznego finansowania?

Wynikał z dotychczasowych doświadczeń z poszukiwania modelu biznesowego, umożliwiającego prowadzenie i rozwój biznesu. Geneza projektu opierała się o portal prezentujący okazje cenowe w sieciach handlowych i marketach. Szeroko prezentowane i skatalogowane “gazetki reklamowe” stanowiły na starcie treść serwisu Okazje.info. Zainteresowanie użytkowników i zaangażowanie było duże. Jednak my, w istniejących warunkach, nie potrafiliśmy przekuć zaangażowania użytkowników w źródło utrzymania. Takich serwisów jak my było kilka. Część z nich przebranżowiło się lub rozszerzyło działalność, co pozwoliło im dalej prosperować. Dziś działają na rynku podmioty, które z powodzeniem monetyzują treść gazetek reklamowych. Nam się to wtedy nie udało.

Jak udało się Panu wejść do czołówki polskich porównywarek cenowych w Polsce, co przesądziło o sukcesie?

To tak, jak z przygotowywaniem smacznej potrawy. Nie jeden składnik świadczy o jej powodzeniu, lecz kilka i do tego w odpowiedni sposób przyrządzone. Podstawowym składnikiem był sam zespół i determinacja, moment w czasie, w którym znaleźliśmy się również nam sprzyjał.

Jakie decyzje i innowacje były i są kluczowe dla utrzymania się na rynku w tym biznesie?

W dynamicznie rozwijającym się otoczeniu rynkowym, procesy i systemy organizacyjne były i są wyzwaniem każdej firmy. Inspirację warto czerpać z różnych miejsc, bez względu na rodzaj działalności. Z perspektywy widzę, że ważne jest utrzymywanie prostej formuły. Liczne warunki i założenia w dłuższej perspektywie utrudniają działalność, a wręcz hamują rozwój.

Jakie kluczowe trudności zespół napotkał po drodze?

Wyzwaniem, któremu stawiamy czoło, jest planowanie i egzekucja. Podstawowe pojęcia celu, targetów, a następnie ich realizacja oraz samoocena lub korzystanie z koleżeńskiej informacji zwrotnej i diagnoza, co poszło nie tak oraz co udało się, są dla nas sprawdzianem, któremu jesteśmy poddawani każdego dnia.

Listopad 2007 – wtedy zaczynaliście, po jakim czasie zespół mógł wypłacić sobie pensje?

Na początku zespół stanowiły 3 osoby. Powiedzieliśmy sobie: hej, fajnie byłoby zrobić serwis, który prezentuje promocyjne oferty w sieci. Byliśmy studentami. Przez pewien okres kilku naszych znajomych bezinteresownie nas wspierało. Po kolejnych decyzjach dotyczących rozwoju projektu, dołączały do zespołu osoby otrzymujące regularne wynagrodzenie. Projekt wtedy nie był rentowny. Źródłem finansowania stały się środki pochodzące od rodziny. Tak było przez kilka pierwszych lat działalności.

Co w trudnych momentach było największą motywacją, by kontynuować start up?

Startując w biegu, zakładasz, że pewien dystans przebiegniesz w planowanym tempie, a pokonanie pozostałych kilometrów może stanowić dla Ciebie prawdziwe wyzwanie. Wtedy jest potrzeba zmiany tempa, potrzebujesz zwolnić żeby później móc przyspieszyć.

Jakie wartości Okazje.info wnosi w życie swoich klientów i użytkowników?

Dokładamy starań, żeby pomagać użytkownikom kupować w sieci, a  tym samym pomagać sklepom sprzedawać. W tym celu, m.in. pracujemy nad prezentacją ofert partnerów i rozwijamy autorskie algorytmy sortujące i wyszukujące treści. Część prac mamy już na bardzo zaawansowanym etapie. Inne zaczynamy planować i rozwijać.

Do porównywarki dołączył, m.in Amazon, co ich o tym przekonało, po jakim czasie udało się pozyskać tak dużego klienta i jak to się robi?

Dołączenie oferty Amazona dostarczyło naszym użytkownikom unikalnych ofert i treści. Jesteśmy dumni ze współpracy zarówno z szeroko rozpoznawalnymi markami, jak i biznesami, które rozpoczynają swoją działalność w sieci. Na decyzję sklepów w kwestii przystąpienia do współpracy ma wpływ oferta zbieżna z oczekiwaniami.

A jednak Okazje.info to przede wszystkim szansa na promocję dla początkujących biznesów – sklepów internetowych. Jakie korzyści czerpie jednak mały przedsiębiorca z przystąpienia do Okazje.info?

Dajemy możliwość skatalogowania ofert partnerów w tysiącach kategorii i dostęp do milionów klientów. Za pomocą panelu sprzedawcy nasi partnerzy mogą zarządzać prezentacją oferty na wyszukiwarce, komunikować się z klientami za pomocą systemu Wiarygodnych Opinii czy udostępniać kupony i dodatkowe informacje na temat oferty, zachęcając klientów do zakupów w ich sklepach.

Jak w praktyce to wygląda, ile czasu trwa dołączenie swojego sklepu/ produktów do wyszukiwarki Okazje.info?

Integracja trwa od 2 do 5 dni. Czas integracji uzależniony jest od szerokości asortymentu w sklepie oraz jakości pliku XML, w którym partner przekazuje nam swoje oferty. Proces dołączenia sklepu do wyszukiwarki rzutuje na efektywność całej współpracy. Kompletność i aktualność danych przekłada się na lokalizację i formę prezentacji ofert współpracującego z nami partnera na Okazjach.

Dziękuję za rozmowę!

Piotr Broniarczykiem

rozmawiała Marta Szyszko

*wpis powstał we współpracy z porównywarką cenową Okazje. Info.pl

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments