DSC00788

Jak napisać post, który Czytelnik przeczyta do końca?

Do tej pory pisałam intuicyjnie, ale pomyślałam, że warto uczyć się od najlepszych. Aż poznałam sprytne zabiegi znanych pisarzy, takie jak: zapowiedź, zawieszenie akcji, budowanie napięcia. Przekazuję Wam niezawodne rozwiązania – jak napisać post, który Czytelnik przeczyta do samego końca? 

Nie wyręczaj czytelnika

Zapomnij o opisywaniu wprost uczuć narratora lub bohatera, np. Tomek był zawiedziony. Opisz sytuację, by to czytelnik wywnioskował jak się czuje bohater.

„Czy często zaczynasz zdania od słów: Adam pomyślał. Monika wyobrażała sobie, Ania uświadomiła sobie?” Jeśli tak, to powinieneś jak najszybciej pozbyć się tych słów, ponieważ niszczą Twoje teksty. Nie wyjaśniaj czytelnikowi, co twoi bohaterowie czują.” Pokazuj, opisuj, pozwól im się domyślić.

Chyba jest różnica w zaangażowaniu czytelnika w poniższe fragmenty:

Ania ciężko odchorowywała odrzucenie przez rodziców męża.

Ania drżącą ręką schowała usta pod serwetką na rodzinnym obiedzie u teściów, spuściła wzrok i zaczęła głęboko nabierać powietrze.

Który opis bardziej do Ciebie przemawia?

Buduj napięcie

„Napięcie jest utkane z nadziei i lęku. Lęku prze tym, co się może wydarzyć i nadziei, że wszystko się ułoży dobrze. Każdy z nad odczuwa napięcie na co dzień. Nieważna jest skala niebezpieczeństwa, lecz emocje, które ono w nas wzbudza. Literatura pozwala przeżyć lęk w sposób zastępczy. W miękkich kapciach, z kubkiem herbaty w dłoni.”

Jak budować napięcie w tekście?

Manipuluj długością zdań

Dla podkreślenia szybszego tempa, wpleć kilka krótkich zdań zawierających kluczowe informacje.

Zawieś akcję

Trik znany jak świat, zwłaszcza w telenowelach brazylijskich – główny bohater ma wyznać tajemnicę rodu lub uczucie, a w tym czasie scena przeskakuje do nudnego ględzenia mało znaczących bohaterów pobocznych. Oczywiście odcinek kończy się w kluczowym momencie, dlatego oglądamy kolejny.

Zapowiedz ważną informację (strzelba Czechowa)

„Jeśli strzelba wisi na ścianie w pierwszym akcie, to w drugim lub trzecim musi wypalić.”

Zapowiedź ma przygotować czytelnika na to, że za chwilę wydarzy się coś ważnego, np. To miał być zwykły dzień… „Każda zapowiedź jest jak znak ostrzegawczy. Uprzedzasz czytelnika, żeby uważał i nie odkładał książki, gazety, laptopa, bo za chwilę coś się wydarzy.”

Stosuj zwroty akcji

Zwroty akcji to nagła tajemnica bohatera, z powodu której nie jest on już tym, za kogo go uważaliśmy.

Unikaj trybu przypuszczającego

Mógłbym zamień na możesz, chciałbym na chcę, a najlepiej na: zrobię to. Niepewność bijąca z tekstu stawia Cię w pozycji osoby niekompetentnej, a dynamiczny czasownik nadaje tekstowi energii, która z kolei zatrzyma Czytelnika do ostatniego akapitu. Unikaj czasowników w trybie przypuszczającym.

Marta Szyszko

na podstawie:

magia słów one press

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments