brian tracy

Prawa biznesu, które się nie starzeją, poznaj je, albo zawijaj biznes

Trzymam w rękach książkę „100 praw sukcesu w biznesie”, którą Brian Tracy napisał 15 lat temu, i którą znalazłam w bibliotece. To prawie 300 stron inspiracji napisanych małą czcionką. Gdy mam w rękach jakąkolwiek nowość tego autora, wygląda jak broszurka, w dodatku napisana dużą czcionką. To pokazuje, jak rynek wydawniczy i sami autorzy dostosowują się do potrzeb czytelników, którzy nie czytają, jak zmienia się rzeczywistość biznesowa. Jednak prawa biznesowe zaprezentowane w tej księdze są nadal aktualne, a nawet pokuszę się o stwierdzenie, że Brian Tracy trafnie przewidział przyszłość.

Przedsiębiorca musi dostosowywać się do rzeczywistości, a nie rzeczywistość do swojej wizji

Przykład? Dobrym momentem na podniesienie stawek jest natłok zleceń i pełna skrzynka z propozycjami, a nie palące finansowe potrzeby przedsiębiorcy. Jeśli nie oferujesz więcej od konkurencji, klient nie zacznie ci płacić więcej tylko dlatego, że ty tego potrzebujesz, ale ucieknie do konkurencji, która da mu to samo-taniej. Jedynym sposobem, by zarabiać więcej, jest dawać więcej. Może to być szybkie odpisywanie na maile, zaangażowanie, niezawodność, najwyższa jakość, duża konwersja, sporo odsłon. Z wyższymi stawkami to jest tak, że kiedyś trzeba się odważyć je proponować. I może się okazać, że rynek jest gotowy płacić więcej, zwłaszcza jeśli skierujemy swoją ofertę do klienta ze sporym budżetem. Jednak taki klient oczekuje określonych efektów. Milczenie po drugiej stronie i brak zleceń będzie sygnałem, że nie dajemy korzyści współmiernych do finansowych oczekiwań.

„Pieniądze są skutkiem, a nie przyczyną. Twoja praca czy twój wkład w wartość produktu lub usługi stanowią przyczynę, natomiast pensja , jaką otrzymujesz jest skutkiem. Jeśli zamierzasz powiększyć skutek, musisz odpowiednio zwiększyć przyczynę. Chcesz zwiększyć ilość otrzymywanych pieniędzy? Musisz zwiększyć wartość pracy, jaką wnosisz. Żeby zarabiać więcej, musisz poszerzyć swoją wiedzę, podwyższać umiejętności (…) lub zrobić coś, co powiększy twoje wpływy oraz podniesie rezultaty twoich wysiłków.” Brian Tracy

Jeśli nie wprowadzisz zmiany, nie oczekuj, że ona nadejdzie

Niektórzy chcieliby lepszych wyników finansowych, ale każdy dzień spędzają na pracy, która nie daje nadziei na lepsze zarobki. Jeśli nie zrobisz czegoś inaczej, nic się nie zmieni. Wspaniale jest pracować z pasją, nie czuć zmęczenia i nie móc się oderwać od pracy, ale pod warunkiem, że tego potrzebują klienci. Jeśli mijają kolejne miesiące, ale nie wzrastają twoje zarobki lub przynajmniej nie są na tyle stabilne, by zaspokoić twoje potrzeby, podejdź praktycznie do swojego biznesu, bo przede wszystkim chodzi w nim o to, by zarabiać. Pasję można rozwijać po godzinach.

„Nigdy nie miej nadziei ani nie wierz w szczęśliwy traf, który sprawi, że wydarzy się coś nieoczekiwanego, co rozwiąże problem lub wybawi cię z trudnej sytuacji. Ty jesteś przywódcą i ty decydujesz. Radź sobie z rzeczywistym światem, a nie takim, jaki chciałbyś widzieć.” Brian Tracy

Nie łudź się, że to, co działa dzisiaj, pozwoli ci na długo osiąść na laurach

„Wszystko, co istnieje, od razu zaczyna się starzeć. (…) Najbardziej sfrustrowanymi ludźmi w dzisiejszym biznesie są ci, którzy usiłują powstrzymać strumień zmian, gdyż nie potrafią dostosować się do nich lub reagują zbyt wolno.” Brian Tracy

Nawet jeśli coś dziś chwyta, musisz trzymać rękę na pulsie i dostosowywać się do zmian, bo nie wiadomo, czy za taką samą stawkę sprzedasz to jutro. Każdy chce, by jego biznes hulał. By po okresie wzmożonej pracy, mógł w spokoju wypić kawę i pospać dłużej. O ile odpoczynek jest ważny, o tyle nigdy już nie będziesz zwolniony z wysiłku nieustannego rozwoju, zabiegania o klientów, oferowania coraz lepszej jakości i dostosowywania się do zmian. Inaczej wartość twojego biznesu spadnie lub w ogóle wypadnie on z rynku. Prawda jest taka, że klienci nie zaczną płacić więcej za twoje produkty i usługi w przyszłości. Tendencja jest odwrotna, konkurencja zaniża stawki, jeśli nie podnosisz jakości tego, co sprzedajesz, skazujesz się na niższe dochody, nawet jeśli nie obniżasz lotów.

Marta Szyszko

100 praw sukcesu w biznesie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments