pixabay.com

Przekształć swoje nawyki i odzyskaj stracony czas

W tym tygodniu po raz pierwszy nie wyrobiłam się z wpisami na wszystkie blogi na poniedziałek, a to dlatego, że cały weekend spędziłam z rodziną, grając w planszówki, przygotowując posiłki, niespiesznie ciesząc się weekendem, które za szybko się kończą. Jest kilka nawyków, które ograbiają mnie codziennie ze sporej liczby minut. Postawiłam na rodzinę, więc ucierpiały blogi. Dziś dam Wam wskazówki, jak krok po kroku zdemaskować wyzwalacze zgubnych nawyków i odzyskać stracony czas. Bo ja nie chcę niczego, ani nikogo więcej zaniedbywać.

Aby lepiej zagłębić się w mechanizm tworzenia nawyków, przeczytaj w formie wstępu artykuł na moim drugim blogu: http://niedoskonalamama.pl/nie-ulegaj-zgubnym-nawykom-zastap-je-nowymi/

Dowiesz się z niego, że nawyk kształtuje się wedle wzoru – wyzwalacz -> zwyczaj (działanie)-> nagroda. A także, że nie możesz pozbyć się nawyku, możesz go za to przekształcić w inny, który będzie sprzyjał rozwojowi twojego biznesu i czerpaniu większej satysfakcji z czasu rodzinnego. Przekształcanie nawyków wyzwala też od poczucia winy. Warto podjąć pracę nad sobą! Jak to zrobić?

„Całe nasze życie jest zbiorem nawyków – praktycznych, emocjonalnych, intelektualnych – systematycznie zorganizowanych na dobre i na złe, prowadzących nas nieodparcie w stronę naszego przeznaczenia, czymkolwiek ono jest” W. James

Nawykowe sprawdzanie poczty i Facebooka – jak je ograniczyć do 3 razy dziennie?

„Nie istnieje jedna formuła zmiany nawyków. Istnieją ich tysiące. Ludzie i nawyki różnią się między sobą, co więcej nawyki każdego człowieka napędzane są przez inne pragnienia i żądze. Każdy nawyk, niezależnie od złożoności, jest plastyczny. Najmocniej uzależniony alkoholik może wytrzeźwieć. Najbardziej dysfunkcyjne firmy mogą się zmienić. Ktoś, kto porzucił szkołę, może stać się odnoszącym sukcesy menedżerem. Żeby jednak zmodyfikować nawyk, musisz zdecydować, że tak ma się stać. Musisz świadomie zaakceptować ciężką pracę polegającą na zidentyfikowaniu wyzwalaczy i nagród nakręcających nawyk i zmieniających zachowania w rutynę i znaleźć alternatywę.”

Krok 1 zidentyfikuj zwyczaj (działanie)

Rozprawmy się z nawykiem częstego sprawdzania poczty i Facebooka. Legenda głosi, że wystarczy zrobić to dwa/trzy razy dziennie – z samego rana dla wychwycenia ważnych informacji, koło południa, by sprawdzić czy nie ma nowych zleceń, ważnych maili od partnerów, klientów, a potem wieczorem na zakończenie dnia, by zająć się sprawami prywatnymi w poczuciu dopieszczenia firmowych wiadomości. Zwyczajem, który pożera nasz czas, jest logowanie się do poczty i Facebooka podczas wykonywania zlecenia, o różnych porach w ciągu dnia, choć niewiele się tam wydarzyło.

Krok 2 spróbuj zastąpić sprawdzanie Facebooka i poczty inną nagrodą

Eksperymentowanie z nagrodami pozwoli ci zdiagnozować, jaką lukę logowanie się na fejsa i pocztę wypełnia w twoim życiu.

Ja robię to z kilku powodów – gdy wykonywanie zlecenie mnie nudzi, z ciekawości robię krótką przerwę na media społecznościowe, a jak wiecie to zamienia się w scrollowanie, często czytanie nagłówków artykułów, którym nie mogę się oprzeć. Tu przyda się wskazówka, którą wyniosła z kursu Pani Swojego Czasu – zrzuć linki do fajnych artykułów, przeczytasz je w czasie wolnym (albo i nie, bo może wtedy zechcesz spędzić czas z rodziną). Unikniesz sytuacji, że praca przeciąga się w nieskończoność, a życie zawodowe z buciorami wchodzi ci w prywatne.

Jeśli chcesz się nagrodzić przerwą w zleceniu, wybierz książkę, czasopismo – nie ma tu pułapki pojawiających się linków, odnośników, które wciągną cię w czarną dziurę bez dna.

Krok 3 zapisz swoje emocje po dostarczeniu innej nagrody

Kiedy miałaś ochotę sprawdzić pocztę i fejsa, a zamiast tego wybrałaś kilka zdań książki, jakie było twoje samopoczucie? Nagroda wypełniła lukę? Zaspokoiła potrzebę przerwy w pracy lub zdobycia ciekawej wiedzy podczas wykonywania nudnego zlecenia? A może to w ogóle nie o to chodzi, może po prostu, pracując w domu, poczułaś się samotna i chciałaś sprawdzić, czy nie ma nowych wiadomości od koleżanki. A może niepokoisz się o stan finansów, więc sprawdzasz tak często pocztę w nadziei, że czeka tam nowe zlecenie, które odbuduje budżet firmy?

Zapisanie emocji pozwoli ci na chwilę skupić uwagę, a tym samym trenować samodyscyplinę, byś znów nie wylądowała na fejsie lub poczcie. Jeśli po przerwie na spisanie emocji, czytanie książki, wracasz ze spokojem do pracy, to znaczy, że po prostu potrzebowałaś chwili na regenerację. A jeśli czujesz się nerwowa i przygnębiona, to może wcale nie nuda była powodem?

Krok 4 wyizoluj wyzwalacz

Odetnij z telefonu powiadomienia z poczty i Facebooka lub wycisz smartfon na czas pracy. Wyłącz internet (jeśli nie musisz z niego korzystać podczas wykonywania zlecenia) i włącz po skończonym zadaniu.

Wyzwalacz może pojawiać się w:

– określonej sytuacji ( po nerwowym i zabieganym poranku, gdy odprowadzałaś dzieci do placówek)

– miejscu (siedzisz przed komputerem z dostępem do wi-fi, więc jak tu nie sprawdzić poczty i fejsa?)

– czasie (zawsze podczas wykonywania nudnego zlecenia, czyli najproduktywniejszego czasu w ciągu dnia)

– stanie emocjonalnym (zdenerwowanie, pustka, znudzenie, samotność)

„To, jak jemy, śpimy, rozmawiamy z dziećmi, bezrefleksyjnie spędzamy czas, to, co przykuwa naszą uwagę, i na co wydajemy pieniądze – to wszystko są nasze nawyki. A kiedy zrozumiesz, że można je zmieniać, zyskujesz wolność, ale też bierzesz na siebie odpowiedzialność za ich kształtowanie.”

Który nawyk postanawiasz zmienić?

Marta Szyszko

Na podstawie:

zmień nawyki

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Kiedyś faktycznie wchodziłyśmy na Fb popatrzeć, co tam się dzieje, teraz wolimy poczytać sprawdzone blogi z listy czytelniczej. Nie jara nas już przeglądanie tablicy i wchodzenie na nic nie wnoszące do naszego życia artykuły.