DSC_0088

Jak przyspieszyć rozwój biznesu?

Sukces w biznesie zależy nie tylko od wytrwałości w dążeniu do celu, realizacji planów i ambicji, ale też elastyczności, czyli od tego, jak szybko potrafisz odnaleźć się w nowych realiach, umiejętności przystosowania się do zmian i od nawyków. Jak przyspieszyć rozwój biznesu?

Na rozwój biznesu wpływa elastyczność i umiejętność przystosowania się do zmian

„Pewne koncepcje, przy których wiernie trwasz od roku czy dwóch (a niekiedy zaledwie od miesiąca), dziś mogą być już nieaktualne lub nieprzydatne, bo rynek ciągle się zmienia. W okresie zawirowań i szybkich zmian losy twojej działalności biznesowej i kariery w ogóle, w znacznym stopniu zależy od tego, czy potrafisz się wykazać elastycznością myślenia, uwzględniać wszystkie aspekty sytuacji.” B. Tracy

Czasem jesteśmy zbyt zajęci działaniem na autopilocie, by mieć odwagę podważyć dotychczasowe decyzje. W oparciu o nową wiedzę pewne działania okazują się nieaktualne, mimo to kontynuujemy je, bo chcemy być konsekwentni, wstydzimy przyznać się do błędu, zmarnowanego kapitału. Nie wyrzucaj sobie, że kiedyś zmarnowałaś czas, po prostu od teraz przestań już to robić.

„Tamte sprawy należą do przeszłości. Pozwól sobie o nich zapomnieć i skup się na życiu, które masz jeszcze przed sobą.” B. Tracy

Nie bój się zatrzymać raz na jakiś czas, zrobić kroku wstecz i zweryfikować stosowane rozwiązania, sprawdź zwrot z inwestycji swojego czasu i energii.

„Stale szukaj sposobów na to, aby uprościć sobie pracę i życie (…), zmniejszaj liczbę czynności, rezygnuj z niektórych form aktywności.” B. Tracy

Warto dać sobie prawo, by zacząć biznes od zera, albo przynajmniej tak na niego spojrzeć-nazywa się to perspektywą zerową. Spójrz na niego świeżo i odrzuć to, w co do tej chwili się zaangażowałaś, jeśli przestało przynosić efekty lub zwrot czasu i energii nie jest wystarczający. Gdybyś dziś dopiero zaczynała biznes, wiedząc to, co już wiesz, czego byś nie robiła, co robiłabyś częściej?

„Ludzie zaczynają coś robić albo nad czymś pracować i szybko się do tych nowych zajęć przyzwyczajają. Nie bardzo chcą cokolwiek zmieniać, ponieważ nawet pozytywna zmiana wymagałaby podjęcia działań odmiennych od dotychczasowych.” B. Tracy

Boją się, że zmiana okaże się porażką (zastanawiają się co będzie, jeśli się nie uda), boją się tego, co nowe, nawet gdyby było bardziej korzystne, ale gdy już ją wprowadzimy, często żałujemy, że tak długo z tym zwlekaliśmy.

Czy chcesz pisać z taką samą częstotliwością, czy chcesz nadal poruszać podobne tematy? Czy chcesz pisać krótsze teksty czy bardziej rozbudowane? Nie bój się, że stracisz niektórych czytelników, jeśli zmienisz kurs. Pozyskasz nowych. Ważna jest autentyczność i postępowanie w zgodzie z sobą, a nie próba dogodzenia wszystkim.

„Zamiast więc zastanawiać się nad tym, czy wydatki na dany cel należałoby zwiększyć, czy zmniejszyć, powinniśmy szukać odpowiedzi na pytanie, czy one w ogóle są konieczne.” B. Tracy

Na rozwój biznesu wpływają nawyki

Od czego faktycznie zależy powodzenie twojego biznesu? Bez czego się obejdziesz, z czego możesz zrezygnować, a jednocześnie sprzedaż nie spadnie? Często tkwimy w koleinach przyzwyczajenia, pożeraczy czasu, od których nie zależy sukces. Moje pożeracze czasu to sprawdzanie poczty mailowej, media społecznościowe, sprawdzanie statystyk, logowanie się do platform z ofertami współpracy dla blogerów, czytanie blogów branżowych, logowanie się na konto firmowe, żeby sprawdzić stan przelewów, sprawdzanie zysków afiliacyjnych.

„We współczesnym świecie komputerów i poczty elektronicznej największym wrogiem człowieka może być rozkojarzenie, które wynika z ciągłego podążania za błyskotkami, e-mailami, SMS-ami, telefonami i wpisami w mediach społecznościowych. (…) Jak podaje „USA Today”, nieustanne reagowanie na bodźce elektroniczne, w szczególności zaś na wiadomości e-mailowe i SMS-y, skutkuje szybkim spalaniem podstawowego paliwa mózgu, czyli glukozy. (…) W rezultacie przeciętny pracownik uzależniony od e-maila traci w ciągu dnia aż 10 punktów IQ. (…) Pod koniec dnia ludzie są w większości całkowicie wypaleni, nie potrafią się skupić ani podjąć najprostszej decyzji.”  B. Tracy

 Wymienione czynności pochłaniają energię i czas, powodują zmęczenie, a potem okazuje się, że niewiele z tego, co wnosi realną wartość do mojego biznesu, zostało zrobione. Bez szkody dla zysków mogę te aspekty ograniczyć, przenieść na wieczór, bo nie potrzeba do tego porannej energii.

„Nie ulegaj pokusie sprawdzania poczty elektronicznej z samego rana. Wyzwalając się od uzależnienia od bodźców elektronicznych, w szczególności zaś e-maili, możesz zwiększyć swoją produktywność dwukrotnie, a nawet trzykrotnie. Podejmij postanowienie, że do skrzynki pocztowej będziesz zaglądać dwukrotnie w ciągu dnia, o jedenastej i o trzeciej. (…) Nie bądź niewolnikiem innych ludzi, którzy w zupełnie losowy sposób kontaktują się z tobą w sprawach, które w większości mogą zaczekać parę godzin, a nawet znacznie dłużej.” B. Tracy

W moim biznesie najwięcej zależy od publikowania nowych treści. Priorytetem, od którego zależą efekty, jest więc pisanie. Autorskie zdjęcia na blogi, posty w mediach społecznościowych, wysyłka newslettera nadają moim działaniom dodatkową wartość, ale bez nich też mogę prowadzić swój biznes i zarabiać na blogach.

„Nie uczyń powszechnego błędu, polegającego na zbytnim przywiązaniu do pewnych wyrobów. Nawet gdy coś dobrze się sprzedaje, usuń to ze swojej oferty, jeśli nie przynosi dostatecznych zysków.” Tracy

„Jedna z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić, rozwijając swoją działalność, polega na określeniu, w co przede wszystkim warto inwestować czas i pieniądze, biorąc pod uwagę spodziewane zyski z tych inwestycji.” Tracy

Określ priorytet, którego niewykonanie pociągnie za sobą poważne konsekwencje. Zacznij z samego rana nad nim pracować. Zrezygnuj z zajęć, które mają niewielką wartość w twoim biznesie. Niejednokrotnie, by się rozwijać, przychodzi nam rezygnować z części biznesu, która działa i sprawia przyjemność, ale nie daje takiego zwrotu, jak bardziej konkretne, złożone działania, które owocują po czasie.

„Wielu ludziom wydaje się, że ponieważ akurat są w pracy, to pracują. W rzeczywistości jednak pracujesz tylko wtedy, gdy podejmujesz i realizujesz ważne zadania. Pracujesz tylko wtedy, gdy uzyskujesz rezultaty, na których twojej firmie zależy i których potrzebuje, aby tworzyć wartość i generować przychody. Najwybitniejsi ludzie poświęcają coraz więcej czasu na zadania o coraz większej wartości. Przeciętny człowiek przeznacza znaczną część, a niekiedy wręcz większość swojego czasu na zadania o niewielkiej wartości lub też całkowicie bezwartościowe.” B. Tracy

Cały dzień zajmuj się tym, co przynosi największy dochód i przyniesie go w perspektywie długoterminowej. Zajmuj się mniejszą liczbą spraw. To, z czego nie zrezygnujesz lub czego nie ograniczysz, choć możesz, będzie cię spowalniać.  To, że z czegoś rezygnujesz, nie znaczy, że nie działało, przynosiło za mały zwrot inwestycji twojego czasu i energii, które warto ulokować gdzie indziej, np. w czasie, gdy pisałabyś newsletter, możesz tworzyć nowy wpis na blog, zamiast z przyzwyczajenia prowadzić konto na Google +, możesz z tego zrezygnować, mimo że czasem ktoś klikał w tekst, który tam opublikowałaś. Żaden reklamodawca nie pyta o to medium, lepiej w tym czasie podziałać na Instagramie lub Facebooku.

„Człowiek nie lubi opuszczać swojej strefy komfortu i dlatego przyzwyczaja się do wykonywania zadań mało wartościowych lub bezwartościowych, którymi zajmował się w przeszłości-ale które nie mają już żadnego znaczenia z punktu widzenia wyników, jakie mamy nadzieję uzyskać.” B. Tracy

Najłatwiej kształtuje się zgubne nawyki, ale najtrudniej z nimi żyje. Konstruktywne nawyki trudno wyrobić, ale owocują powodzeniem i sukcesem. Pamiętaj, że stary nawyk trzeba zastąpić nowym. Na przykład w czasie, gdy scrollowałaś Facebooka, sięgnij po książkę, na podstawie której napiszesz artykuł. Aby zastąpić złe nawyki nowymi-konstruktywnymi, potrzebna jest wytrwałość i robienie tego małymi krokami. Aby pozbyć się starego nawyku potrzeba średnio 30 dni. To oznacza, że w skali roku możesz wyrobić średnio tylko 12 nowych nawyków. Jeśli będziesz próbowała zmieniać więcej, niż jeden nawyk naraz, nie zmienisz żadnego. Musisz być też przygotowana, że stare nawyki będą powracać. To nie oznacza, że masz całkiem zrezygnować, w chwili słabości wróć jak najszybciej do swoich postanowień, następnym razem pójdzie ci lepiej, a gdy wyrobisz nowy nawyk, czynność będzie przychodzić ci naturalnie.

„Jeśli zdarzy ci się „spaść z konia”, to natychmiast wskakuj na niego z powrotem. Jeśli chwilowo stare nawyki ponownie dojdą do głosu-co może się od czasu do czasu zdarzyć-reaguj od razu i podejmij świadomy wysiłek powrotu do nowego nawyku, który postanowiłeś w sobie kształtować.” B. Tracy

Marta Szyszko

na podstawie:

bądź mądrzejszy

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments