responsive wed design

Responsive Web Design – strona dopasowana do potrzeb

Każdy wie, że przy projektowaniu strony internetowej trzeba wziąć pod uwagę takie kwestie jak jej szata graficzna, funkcje, rozłożenie poszczególnych elementów na pulpicie. Ci, którzy wiedzą o projektowaniu nieco więcej, spoglądają na tę sprawę dużo bardziej dogłębnie.

RWD, czyli Responsive Web Design

Strony responsywne, czyli takie, które tworzy się za pomocą techniki Responsive Web Design, to strony, które widzimy w taki sam sposób bez względu na rodzaj urządzenia, z którego korzystamy przeglądając Internet. Dzięki zastosowaniu tej techniki strona internetowa automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana – czy to na dużym laptopie, średniej wielkości tablecie czy małym smartfonie. Czyni ją to bardzo uniwersalną i wygodną w użytkowaniu, bo potencjalny odbiorca będzie wiedział, jakiego wyglądu strony może się spodziewać – co za tym idzie, będzie bezproblemowo poruszał się po tej stronie i jest duże prawdopodobieństwo, że jeszcze do niej wróci.

Do głównych zalet prowadzenia strony typu RWD należą: jeden panel zarządzania treścią, jeden adres URL, lepsze wyniki SEO i lepsze notowania w Google, a także wspólne kody śledzące.

Jakie są alternatywy?

W opozycji do techniki projektowania RWD stoi MWD, czyli Mobile Web Design. Jak sama nazwa mówi, są one związane z projektowaniem stron internetowych. Ta technika projektowania polega na tworzeniu strony internetowej, która przyjmuje nieco inną postać podczas przeglądania jej na urządzeniach mobilnych (smartfonach, tabletach). Choć tworzenie takiej strony jest prostsze i szybsze niż projektowanie w myśl RWD, to jednak trzeba mieć świadomość, że będzie ona uboższą wersją.

Czym kierować się przy projektowaniu w myśl idei RWD?

Kiedy tworzy się stronę RWD, trzeba pamiętać o szeregu czynników, które determinują to, czy będzie ona bliska ideału. Choć może to zabrzmieć banalnie, trzeba dokładnie przyjrzeć się treści, która ma znaleźć się na stronie, bo to od niej zależy wartość adresu www. Oprócz tego, że sama treść musi być wartościowa, powinna zostać odpowiednio przedstawiona graficznie. W tym zagadnieniu liczy się zarówno ogólny zamysł na szatę graficzną, typografia, jakość publikowanych zdjęć i ilustracji i w końcu rozłożenie wszystkich tych elementów na pulpicie. Ostatecznie strona powinna być przejrzysta i intuicyjna, a grafika ma pomagać w odnalezieniu się pod danym adresem, a nie to utrudniać.

Skoro projektowana strona internetowa ma być responsywna, to trzeba upewnić się, że rzeczywiście dostosowuje się do wszystkich urządzeń, przy pomocy których ją odwiedzamy. Oczywiście, każdy sprawdza odbiór takiej strony na smartfonie (w pionie i poziomie) i na tablecie, ale przecież na tym nie kończy się szeroki wachlarz urządzeń elektronicznych, które umożliwiają przeglądanie Internetu. Sprawdzając stronę z poziomu urządzeń mobilnych należy upewnić się, że nie traci ona na jakości w odniesieniu do swojej wersji „komputerowej”.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments