business-1836990_1920

Skuteczne planowanie komunikacji w e-biznesie

Realizacja skutecznej kampanii komunikacyjnej musi zacząć się najpierw od uświadomienia sobie, że dziennikarze w mediach różnego typu codziennie bombardowani są mailowo i telefonicznie setkami informacji. Wymyślony przekaz, aby odnalazł się w tym gąszczu, musi zdecydowanie wyróżnić się na tle innych. Trzeba udowodnić, że to nasza opowieść jest czymś, na co na pewno czekają odbiorcy.

Przy czym, nie każdy zdaje sobie sprawę, że jedna historia musi być często „opakowana” w odmienny sposób, w zależności od rodzaju medium do jakiego ma dotrzeć. Opracowywanie tzw. targetowanych komunikatów do poszczególnych mediów kosztuje PR-owców sporo wysiłku, gimnastyki umysłu i przede wszystkim czasu. Jednak ten nakład pracy, nie tylko się opłaca, ale jest wręcz nieodzowny w planowaniu komunikacji, która ma być efektywna. Trzeba być gotowym ze wszystkimi materiałami, zanim podniesiemy słuchawkę, czy napiszemy pierwszy mail do mediów.

Cel – sukces

Zdefiniowanie co będzie sukcesem kampanii i ustalenie współczynnika KPI (pozwalającego określić skuteczność kampanii na różnych etapach jej realizacji) dla konkretnego projektu – to musi być początek każdej kampanii komunikacyjnej. Następnie trzeba zaplanować kluczowe etapy kampanii. Musimy  być też przygotowani na „niespodzianki”, które mogą się pojawiać później w każdym najmniej oczekiwanym momencie. Warto odpowiednio wcześnie wybrać ekspertów kampanii. Wówczas będziemy mieć pewność, że będą dostępni w trakcie jej trwania. Kolejny krok, który trzeba określić na samym początku – to wybór samych mediów do współpracy. Dobrze mieć dobrą wiedzę o tym, jaka jest specyfika ich pracy i potrzeb. Warto poznać nawet jeśli to możliwe, osobiście ich reprezentantów, by zacieśnić kontakt.

Kluczowe komunikaty kampanii

Nakreślenie wiodących komunikatów kampanii to następujący krok. Mało tego, jeśli firmę reprezentować będzie podczas kampanii większa ilość osób niż jedna, to trzeba zadbać o to, aby one wszystkie zaznajomiły się odpowiednio wcześnie z najważniejszymi komunikatami. To ważne dla spójności wszystkich kolejnych działań i odpowiedniego odbioru, by został osiągnięty założony cel. Najlepiej przeprowadzić w tym celu szkolenia, ujednolicające wiedzę w temacie. Musimy wiedzieć, do kogo chcemy z produktem lub usługą trafić. Ważne jest zdefiniowanie grupy odbiorców według różnych kryteriów: płci, wieku, miejsca zamieszkania, dochodów, stylu życia oraz wartości życiowych, które są dla tej grupy fundamentalne. Kampania do wszystkich kieruje komunikat w próżnię.

W zależności od rodzaju produktu, trzeba rozważyć, czy komunikację poprowadzić przez kilka wybranych portali i czy mają to być serwisy czysto informacyjne, branżowe czy też hobbystyczne. Czy dobrze, żeby do komunikacji włączyć również blogi czy social media – Facebook, Instagram i/lub Snapchat.  Kreacja reklamy powinna być sugestywna, wpadająca w oko i pamięć. Jej celem ma być przecież  poprawa świadomości istnienia marki za którą stoi reklamowany produkt. W przypadku reklamy w Internecie, przy reklamie banerowej warto użyć kreacji dynamicznych, filmów lub mini-gier. Przy nacisku na sprzedaż, baner powinien być wyjątkowo motywujący do wykonania akcji i zawierać dodatkowo button „sprawdź czy ”,„kliknij tutaj”, „zamów”. W przypadku reklamy Google AdWords, fundamentalne znaczenie ma dobór słów kluczowych. Teksty muszą być tak opracowane, by zwracały uwagę osób z obranej grupy docelowej.

Perfekcyjna i… komunikatywna strona docelowa

Landing page, czyli strona docelowa powinna być niezbyt skomplikowana. Nie może rozpraszać odwiedzających ją użytkowników zbytnim nadmiarem informacji. Powinna się na niej znaleźć przede wszystkim  prezentacja produktu lub usługi wraz z informacjami, które sprzyjają konwersji. Zwykle kampanie zakładają, że w ich wyniku dojdzie do złożenia zamówienia, pozostawienia danych adresowych, czasem też wypełnienie ankiety, zapisanie się na newsletter lub pobrania plików. Nieoceniona tym momencie jest umiejętność wczucia się w użytkownika, tak jakbyśmy sami byli swoimi klientami. Cennej obiektywnej oceny strony mogą dostarczyć opinie na jej temat osób, które reprezentują wybraną grupę docelową, lecz nie są związani z firmą. Optymalizator stron Google daje możliwość przygotowania kilku wersji strony docelowej i sprawdzenia, jaka okaże się najbardziej przyjazna dla użytkowników, daje tę właśnie szansę oceny rożnych opcji graficzno-merytorycznych. Jeśli dzięki odpowiednio poprowadzonej komunikacji i reklamie, osoby z grupy docelowej dotrą  na naszą stronę, będą potencjalnie zainteresowane dokonaniem zakupu, chętnie skuszą się na jakąś odpowiednio dobraną zachętę.

Analiza statystyk

Zwiększenie ruchu na stronie produktu i duża liczba odwiedzin na stronie docelowej przez nowych użytkowników – to ważne czynniki przy kampanii wizerunkowej. Istotny jest wtedy głównie czas spędzony na przeglądaniu poszczególnych podstron. Pomocnym w ocenianiu efektów kampanii będzie wskaźnik CTR – jest to procent osób, które kliknęły w reklamę. Jednak przy kampaniach sprzedażowych wskaźnik CTR daje za mało informacji. Przy tego typu kampaniach najważniejsza jest konwersja, tj. wykonanie przez odwiedzającego portal zaplanowanej przez nas w kampanii akcji. Miernikiem będzie wskaźnik konwersji, czyli procent osób, które tę akcję wykonały.

Pomoc specjalistów

Planowanie komunikacji, aby było efektywne, wymaga wieloaspektowego podejścia. Opiera się na rozumieniu zarówno globalnych jak i regionalnych trendów oraz specyfiki różnych rynków. Osoby prowadzące własny e-biznes, w tym często kobiety, mają już bardzo często dużą wiedzę i wyczucie w samodzielnym planowaniu kampanii reklamowej. Szkolenia, webinary, tutoriale i obszerne wpisy blogowe, gdzie internauci dzielą się zdobytą wiedzą i doświadczeniem bardzo pomagają. Czasami jednak warto skorzystać z usług specjalistów od Global Solutions. Ofertę taką można znaleźć choćby tu: http://www.mecglobal.pl/nasza-praca/jak-pracujemy/global-solutions-2/ w ramach działań agencji marketingu zintegrowanego MecGlobal.

Materiał partnera portalu

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Chyba największym problemem dla wielu osób jest określenie celu. Spora część ludzi uważa, że celem ich kampanii jest „zwiększenie widoczności marki”. Niby wszystko fajnie, no ale jak to zmierzyć i określić czy osiągnęło się sukces? Dobre podsumowanie tematu, dla tych którzy z uporem próbują za pomocą kampanii coś osiągnąć, ale w zasadzie to nie wiedzą co 🙂