ola-gosciniak-jestem-interaktywna_ikony

Nie jestem typem człowieka, który może pracować na etacie – wywiad z Olą Gościniak

Kiedy wystartowałaś z biznesem online? Co było impulsem, by założyć własną firmę i projektować strony na WordPressie?

Wystartowałam 5 lat temu od razu po studiach na politechnice. Wiedziałam, że nie chcę pracować dla innych, więc zrobiłam sobie 3 miesiące wakacji i w tym czasie pozyskałam dotację na rozpoczęcie własnego biznesu.

 Jak wyglądały początki? Czy w pierwszych miesiącach biznes był rentowny, miałaś sporo zleceń, a może potrzebowałaś czasu na rozruch?

W pierwszym roku własnej działalności postawiłam na stałą współpracę z jedną firmą, a własne zlecenia pozyskiwałam po godzinach pracy. W ten sposób tworzyłam własną bazę klientów, mając przy okazji pewność, że się utrzymam. Wiadomo, początki bywają trudne. Po roku mogłam już zrezygnować z tej pracy i podejmować tylko własnych klientów.

Czy miewałaś wtedy wątpliwości, że to właściwa ścieżka zawodowa?

Nie miałam nigdy wątpliwości, bo nie jestem typem człowieka, który może pracować na etacie. Zabija to moją kreatywność oraz ciekawość ludzi. Znacznie lepsze rezultaty osiągam, gdy mogę tworzyć na własnych warunkach.

Dziś już nie pracujesz z klientami 1:1, skąd pomysł na kursy tworzenia stron na WordPressie i jak znalazłaś klientów?

Klienci znaleźli mnie 🙂 Hihi… Pomysł na kursy online wyszedł od moich potencjalnych klientów. Nigdy nie chciałam zatrudniać innych, aby móc podejmować się większej ilości zleceń. Po prostu tak samo, jak nie lubię szefa nad sobą, tak samo sama nie chciałam szefować innym. W ten sposób musiałam odrzucać coraz więcej zleceń, bo nie byłam ich w stanie zrealizować. Doba ma niestety tylko 24h i nie da się tego czasu rozciągnąć, a próbowałam! Coraz więcej dostawałam próśb, że być może w takim razie pokazałabym, jak można taką stronę WWW zrobić samodzielnie. Właśnie w ten sposób powstał mój pierwszy kurs online „Stwórz stronę WWW w 30 dni!”. Został on bardzo dobrze przyjęty, dlatego zaczęłam myśleć o kolejnych. Teraz mam już dwa kursy: WordPress, SEO i kolejny z Google Analytics startuje w sierpniu, a we wrześniu mój pierwszy kurs video z tworzenia własnej platformy do sprzedaży kursów. Już nie mogę się doczekać tego debiutu!

Co jest kluczowe w budowaniu marki online? Na jakie działania marketingowe Ty postawiłaś, i które były źródłem największej konwersji?

Najlepiej u mnie sprawdza się newsletter i grupa na Facebooku. Są to miejsca, w których daję bardzo dużo od siebie i dzięki temu cieszę się zaufaniem społeczności. Nie zamierzam tego zaufania nigdy zawieść i te grupy doskonale to wiedzą, dlatego chętnie wybierają moje produktu. Jestem szczęśliwa, że możemy się wspólnie wspierać w tych miejscach.

Czy łatwo pozyskać zlecenia na tworzenie stron na WordPressie, gdzie szukać zleceń?

Jest bardzo duże zapotrzebowanie na strony internetowe na WordPressie, więc i stosunkowo łatwo takie zlecenia pozyskać. Uważam, że najłatwiej otrzymać je tworząc świetne strony internetowe, bo wtedy otrzymujemy mnóstwo poleceń. A klienci z polecenia to są najlepsi klienci.

Czy jest to opłacalny biznes, ile stron trzeba stworzyć w miesiącu, by dobrze zarabiać i ile czasu zajmuje stworzenie strony dla jednego klienta?

Na początku tworzyłam tych stron około 10 miesięcznie, ponieważ jako osoba początkująca w branży proponowałam nieduże stawki. Wraz z budowaniem portfolio oraz nabywaniem doświadczenia zmieniałam swój cennik i odpowiednio zmniejszałam liczbę stron, które wykonywałam miesięcznie. W ostatnich miesiącach pracy 1:1 wykonywałam już maksymalnie 4 strony miesięcznie i zarabiałam na nich znacznie więcej niż początkowo na tych 10. Dzięki temu mogłam poświęcać się bardziej każdemu zleceniu oraz dodawać wiele dodatkowych bonusów do takiej realizacji.

Czy Twój kurs wystarczy nie tylko, by stworzyć swoją stronę na WordPressie, ale też, by projektować strony dla klientów?

Nie jestem twórcą kursu, o którym wspominasz. Jego twórcami i organizatorami jest firma CoderTrust (coderstrust.pl), natomiast ja jestem w nim mentorką od freelance’u i będę dzieliła się swoją wiedzą dotyczącą budowania swojej marki online, tworzenia idealnej oferty, pewności siebie przed kamerą, pracy z klientami oraz sposobami na ich pozyskiwanie. Tematem WordPressa będzie zajmowała się Sylwia Błach – chociaż ja pewnie też będę w razie jakichkolwiek pytań wspierała uczestniczki w tej tematyce.

Jest to bardzo intensywny kurs, ale jest on przede wszystkim praktyczny. Uważam, że gdybym 5 lat temu mogła pozyskać takie know-how od osób, które się tym zajmują na co dzień to nie musiałabym przez pierwszy rok swojej pracy zatrudniać się na tym pseudoetacie i poszukiwać po godzinach własnych klientów. Mogłabym od razu rzucić się na głęboką wodę i wiedziałabym, że nie utonę 🙂

Dziękuję za rozmowę!

Z Olą Gościniak

rozmawiała Marta Szyszko

aleksandra-gosciniak-jestem-interaktywna_facebook

Ola Gościniak tworzy bloga Jestem Interaktywna (www.olagosciniak.pl). Zakochana w WordPressie (ponoć ze wzajemnością), ogarnia SEO i lubi nowe technologie.

Chodzą słuchy, że swoją pierwszą stronę WWW stworzyła zanim jeszcze nauczyła się chodzić. Pisze, uczy i radzi na grupie wsparcia na FB „Strona WWW to proste” (https://www.facebook.com/groups/strona.www), tworzy kursy online oraz prowadzi szkolenia i warsztaty.

Pragnie, aby każda kobieta mogła o sobie powiedzieć, że jest interaktywna.  Swoje hobby odnalazła w uczeniu, jak samodzielnie stworzyć stronę WWW marzeń i każdego dnia dodawać jej skrzydeł.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments