sklep internetowy selesto

Gotowy sklep internetowy od Selesto: dążymy do tego, aby właściciel mógł skupić się głównie na sprzedaży

Jeśli chcesz założyć własny sklep internetowy, ale przytłaczają cię formalności, surowe wymogi RODO, konieczność samodzielnego budowania sklepu online na platformie e-commerce, sprawdź, jakie wyzwania cię czekają i z jakich rozwiązań korzystać. Swoją wiedzą dzielą się założyciele platformy Selesto, na której zbudujesz gotowy sklep internetowy.

Opowiedzcie o początkach Waszego e-biznesu, dlaczego postanowiliście stworzyć platformę e-commerce oferującą klientom gotowy sklep internetowy i czym wcześniej zajmowaliście się zawodowo?

Zakładając własną platformę sklepową mieliśmy za sobą kilka lat doświadczenia w branży e-commerce. Część naszego zespołu to osoby pracujące niegdyś nad podobnymi systemami, jak np. narzędzia do monitoringu cen konkurencji. Nasi marketingowcy od lat współpracują z właścicielami sklepów internetowych, z powodzeniem tworząc i realizując kampanie reklamowe i akcje promocyjne. Na szeroką skalę zajmujemy się konsultingiem i doradztwem dla właścicieli sklepów internetowych. Natomiast dział sprzedaży doskonale wie, jak rozmawiać z klientem i pomóc mu osiągać zamierzone cele.

Przez lata obserwowaliśmy rynek z różnych perspektyw, co uświadomiło nam potrzeby klientów i brak idealnego rozwiązania. Postanowiliśmy stworzyć własny produkt, w pełni oparty na konsultacjach z odbiorcami. Proces budowy systemu trwał dwa lata. W tym czasie oprogramowanie było testowane przez naszych klientów. Ścisła współpraca zespołu developerskiego z administratorami sklepów, a także z działem marketingu pozwoliła nam stworzyć produkt (gotowy sklep internetowy) dostosowany do obecnych potrzeb właścicieli e-commerce.

Jednym z głównych celów jakie przed sobą postawiliśmy było wprowadzenie, za przykładem największych firmy informatycznych, nowoczesnych technologii. Podpatrywaliśmy więc gigantów jak Google, słuchaliśmy ich komunikatów i wprowadzaliśmy potrzebne zmiany. Jesteśmy więc jedyną platformą sklepową w Polsce, która oparła budowę swojego sklepu internetowego na technologii SPA, która wpływa na szybkość ładowania się strony. Obecnie stawiamy na dalszy rozwój i wprowadzanie kolejnych udogodnień i nowości, przede wszystkim jednak słuchamy potrzeb naszych klientów i staramy się im sprostać.

Jakie elementy powinien posiadać gotowy sklep internetowy? Na co zwrócić uwagę?

Decydując się na gotowy sklep internetowy musimy zwrócić uwagę na wiele czynników, a także ich dopasowanie do naszego produktu. Postaram się omówić niektóre z nich.

Jedną z najważniejszych jak i najistotniejszych rzeczy z perspektywy klienta jest bezpieczeństwo sklepu online. Chodzi tutaj głównie o zabezpieczenie jakim jest certyfikat SSL, który niestety nadal przez większość dostawców platformy oferowany jest jako dodatkowo płatny. Jest on niezbędny jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie danych naszych klientów.

Kolejnym istotnym elementem jest sam szablon gotowego sklepu internetowego. Warto tutaj postawić na minimalistyczny, flatowy design, który nie obciąży strony i skupi uwagę odbiorcy na produktach dostępnych w sklepie. Niemniej istotną sprawą jest dopasowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych. Bezdyskusyjnie RWD (responsywny design) to konieczność. Badania pokazują bowiem, że obecnie więcej zakupów dokonywanych jest na urządzeniach mobilnych.

szablony selesto

Szablony, na których stworzysz gotowy sklep internetowy źr. Selesto.pl

W kontekście zwiększania liczby klientów warto sprawdzić, czy dostępna jest możliwość wysyłki newslettera, narzędzia typu marketing automation i multichannel. To ostatnie pozwala na jednoczesne prowadzenie sprzedaży w dodatkowych kanałach, jak Facebook, czy Allegro.

Warto również wejść w buty swojego klienta i przetestować ścieżkę zakupu. Czy jest ona intuicyjna? Czy nie ma elementów rozpraszających? Czy będzie dogodna dla starszych odbiorców?

Warto także sprawdzić, jak wygląda sama strona produktu i czy nasz towar będzie prezentował się atrakcyjnie.

 Z perspektywy dopasowania do wymogów prawnych warto zorientować się, czy gotowy sklep internetowy jest przystosowany do postanowień RODO.

Niemniej istotny jest panel administracyjny – to właśnie tu będziemy pracować przez większość czasu.

Warto podkreślić, że platforma sklepowa to silnik napędowy naszej firmy, nie ma ważniejszego narzędzia niż to, na którym będzie opierał się cały biznes. Istotne jest więc zamówienie okresu próbnego i dogłębne przetestowanie oferowanego rozwiązania.

Co jeszcze musimy sprawdzić, nim zdecydujemy się na konkretną platformę do budowania gotowych sklepów internetowych?

Przede wszystkim intuicyjność i przejrzystość. Najlepsze oprogramowanie to takie, w którym potrafimy szybko się odnaleźć, a najistotniejsze elementy są dogodnie umiejscowione.

Równie ważna jest możliwość dopasowania powiadomień, które ułatwią naszą pracę. Warto sprawdzić, jak działa opcja dodawania produktu, tworzenia kategorii i filtrów. 

Trzeba również zwrócić uwagę, czy dana platforma e-commerce jest dostosowana do optymalizacji SEO, tak istotnej dla wyników w wyszukiwarce Google. W kontekście rozwoju istotna jest możliwość dodawania wielu języków i walut.

Niemniej ważna jest polityka wprowadzania integracji. Integracje to połączenie dwóch systemów, np. dodanie do sklepu internetowego opcji płatności PayU. W początkującym sklepie online, o ile nie wymaga tego branża, nie potrzeba ich wiele, wystarczy mieć kilka opcji płatności i różne możliwości dostawy. W platformie e-commerce opartej na modelu SaaS wszystkie te funkcje są zapewnione na starcie. W momencie jednak, gdy sklep internetowy jest duży, lub się rozwija podłączenie pewnych systemów jest niezbędne.

Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, to marketing! Jak mówią reklama dźwignią handlu. Aby więc dotrzeć do swoich obecnych jak i przyszłych klientów warto postawić na system, który wspiera działania remarketingowe. 

selesto

jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w gotowym sklepie internetowym?

Wbudowany mailer to narzędzie dzięki któremu można łatwo zwiększyć sprzedaż. Dostępne są tu warianty dotarcia do porzuconych koszyków, odzyskiwania klientów, czy klasyczny newsletter. Dobrze jeśli możemy liczyć na dodatkową pomoc od specjalistów.

To, co koniecznie należy sprawdzić to limity. Wielu dostawców bowiem opiera swoją ofertę na wprowadzeniu limitów konkretnych funkcji. Może to potencjalnie generować większe koszty platformy e-commerce.

I na koniec najważniejsze – Support. Pomoc techniczna, ale i prawna czy marketingowa, to kluczowa kwestia, którą należy rozpatrzeć w kontekście wyboru platformy e-commerce, na której zbudujemy gotowy sklep internetowy. W końcu potrzebujemy kogoś kto nas wprowadzi w tajniki nieznanego nam oprogramowania, a także w przypadku jakichkolwiek problemów, szybko pomoże je rozwiązać.

Ile czasu zajmuje u Was założenie e-sklepu, co przedsiębiorca jeszcze musi zrobić, by założyć własny sklep internetowy?

Założenie własnego sklepu internetowego na platformie SELESTO to kwestia wypełnienia formularza, w którym należy podać imię i nazwisko lub nazwę, e-mail i numer telefonu. Po złożeniu zamówienia otrzymujemy darmowy 30-dniowy okres próbny, po którym możemy zrezygnować bez żadnych konsekwencji. W celu ustalenia szczegółów skontaktuje się z nami konsultant, z którym umówimy się w dogodnym czasie na szkolenie z platformy. Jest ono zagwarantowane każdemu użytkownikowi za darmo. Jeżeli nie mamy własnej działalności, musimy ją założyć. Nasz opiekun, jeżeli zaistnieje taka potrzeba, podpowie nam dokładnie jak i gdzie to zrobić. Ostatnią rzeczą o jaką musimy zadbać to kupno domeny. Gdy już przejdziemy przez te kroki, okazuje się że założenie sklepu, razem z dopełnieniem wszystkich formalności, to prosty proces zajmujący maksymalnie parę dni.

Podobnie jest w przypadku migracji sklepu z innej platformy. Przy czym odchodzą tutaj kwestie zakładania działalności i wykupienia domeny. Założenie sklepu zajmuje kilka minut, natomiast migracja danych jest zależna od ilości produktów. W przypadku dużej liczby towaru istnieje możliwość automatyzacji przeniesienia, jest to jednak kwestia rozpatrywana indywidualnie.

Na jakie wsparcie może liczyć nowy użytkownik, który chce stworzyć własny sklep internetowy?

Nasi klienci mogą liczyć na kompletne wsparcie ze strony naszych specjalistów. W każdym dziale – technicznym, prawnym i marketingowym – posiadamy oddelegowaną osobę, której zadaniem jest rozwiązywanie problemów klientów i wszelka pomoc jakiej w danej sytuacji potrzebują. Wspieramy nasze sklepy na każdym etapie ich działalności. Jednocześnie współpracujemy z firmami zewnętrznymi w kwestii np. wsparcia w pozycjonowaniu, czy audytów SEO. Jeżeli jest to potrzebne klientom wprowadzamy także przydatne integracje, jak podłączenie programów do księgowości. Staramy się zapewnić wszystko, czego potrzebują klienci.

Jak platforma wspiera przedsiębiorców, jeśli chodzi o spełnienie wymogów RODO? Czy sklepy posiadają wszystkie niezbędne komunikaty, również w kreatorze maili, czy przedsiębiorca musi zgłębiać tę wiedzę na własną rękę?

Nasza platforma posiada odpowiednie mechanizmy wspierające postanowienia RODO. Ich zastosowanie polega na informowaniu klientów o przetwarzanych danych osobowych oraz wyświetlaniu wymaganych zgód podczas procesu zakupowego i rejestracji konta w sklepie. Przed momentem wystąpienia przetwarzania danych osobowych system wyświetla komunikat o użyciu tych danych, który zgodnie z RODO jest obowiązkiem informacyjnym. Treść każdej zgody i obowiązku informacyjnego należy indywidualnie przygotować z prawnikiem, ze względu na konieczność ich dopasowania do specyfiki firmy. Jeżeli klient wyrazi taką potrzebę pomagamy mu w tym procesie.

Jakie integracje cieszą się popularnością, które warto mieć, by nasz sklep internetowy był nowoczesny i dostosowany do potrzeb współczesnych odbiorców?

Integracje w dużej mierze są zależne od indywidualnych potrzeb konkretnego klienta. Istnieją jednak takie, które będą plusem dla każdego sprzedawcy. Są to na pewno różne opcje płatności, jak np. popularne  payU, oraz połączenie z platformami oferującymi sprzedaż, jak Facebook, czy Allegro. Mało rozpowszechnioną integracją, a bardzo ułatwiającą kontakt z nowoczesnym odbiorcą jest możliwość podłączenia messengera Facebooka. Takie rozwiązanie pozwala klientowi zadać  pytanie bezpośrednio przez komunikator i tam też otrzymać odpowiedź. Jeżeli rozpocznie on konwersację z naszym sklepem mamy pewność, że nie utracimy z nim kontaktu.

Dostępność integracji w sklepie to na pewno coś na co powinniśmy zwrócić uwagę. Ważniejsze jest jednak wybranie platformy, która jest w jak największym stopniu kompletna i oparta na własnych, wbudowanych rozwiązaniach. W ten sposób nie uzależnia się działania poszczególnych funkcji od firm trzecich, co może rodzić ewentualne problemy techniczne, na poziomie  kodu.

Co wyróżnia Waszą platformę e-commerce, z czego szczególnie jesteście dumni?

Przede wszystkim w Selesto stawiamy klientów na pierwszym miejscu. Nasz system został zbudowany w oparciu o ich wskazówki, a następnie proces budowy omawiany był z testerami, którymi byli bezpośrednio właściciele sklepów internetowych. Dbałość o klienta objawia się na każdym etapie. Po pierwsze ma on zagwarantowany 30 dniowy darmowy okres testowy, bez konieczności zakupu. Każdemu przysługuje też darmowe szkolenie z platformy, z którego może skorzystać w dogodnym dla siebie momencie. Dodatkowo nasi klienci mogą liczyć na wsparcie prawne i marketingowe. Nie zostawiamy ich samych także z takimi kwestiami jak założenie własnej działalności, czy kupno domeny. Istotny jest support, który działa przez 12h/7dni w tygodniuCena usługi jest zależna od wielkości sprzedaży w danym miesiącu, co oznacza redukcję ceny w momencie, gdy któryś miesiąc okaże się mniej dochodowy. Nie ma też podziału pakietów na ilość funkcji, czy nałożonych limitów. Każdy gotowy sklep internetowy posiada wszystkie funkcje bez limitu.

Innowacyjnym podejściem jest wprowadzenie do e-commerce technologii Single Page Application, w tej chwili nieobecnej w żadnej innej polskiej platformie. Jej wykorzystanie znacząco wpływa na szybkość ładowania się stron sklepów internetowych. To z kolei jest bardzo pozytywnie odbierane przez klientów, ale również wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce Google. W przypadku sklepów internetowych najlepiej widać dynamizm strony na przykładzie koszyków. Przestarzałe portale mają osobną stronę widoku produktów, które aktualnie znajdują się w koszyku, podczas gdy nowe podejście pozwala na wygodne wyświetlanie tych samych informacji w panelu bocznym, bez konieczności zmiany strony.

Kolejną rzeczą, którą doceniają nasi klienci jest minimalistyczny, flatowy design sklepu. Szablon strony jest bowiem zbudowany, tak aby pozytywnie wpływał na user experience i pomagał intuicyjnie, prosto przejść przez cały proces zakupu. Sklep jest również w pełni dopasowany do urządzeń mobilnych.

Dla klientów, którzy chcą prowadzić sprzedaż za granicą wprowadziliśmy nielimitowaną liczbę dostępnych języków i walut. Plusem dla takich firm jest możliwość ustawienia automatycznego przelicznika walut, który bazuje na aktualnych kursach NBP.

Jak zwiększyć sprzedaż w gotowym sklepie internetowym? Które funkcje waszej platformy e-commerce wspierają sprzedaż?

Poziom sprzedaży w e-sklepie uwarunkowany jest wieloma czynnikami. Najwięcej zależy od samego towaru, jak jednak obserwujemy na rynku coraz częściej liczy się reklama. Znajomość i renoma marki wśród grupy docelowej to kluczowy czynnik decydujący o zakupie danego produktu. Czy można na to wpłynąć z poziomu samej platformy e-commerce? Oczywiście – pomocne są tu narzędzia wspierające pozycjonowanie strony, szybkość jej ładowania, a także prowadzenie działań marketingowych i ich analiza.

  1. Po pierwsze, aby poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce, a tym samym pozyskać więcej klientów warto odpowiednio uzupełnić meta description, czyli opis strony dla Google.  Dodatkowo przestrzeganie dedykowanych formatów zdjęć polepsza szybkość ładowania się strony, a także wpływa na jej atrakcyjność.
  2. Warto dodać do głównej strony sekcje, jak “Bestseller”, albo “Promocja”
  3. Kolejną rzeczą powinno być podpięcie profili społecznościowych, a także messengera, dla szybszego kontaktu z zainteresowanymi odbiorcami.
  4. Należy wprowadzić działania remarketingowe. Za pomocą wbudowanego mailera uaktywnić scenariusz wysyłania wiadomości: “porzucone koszyki”, “odzyskiwanie klientów” i newsletter. W każdym przypadku sprawdzą się dedykowane kody rabatowe i specjalne promocje.
  5. Jedną z lepszych metod na poprawę sprzedaży jest śledzenie wyników dla konkretnych produktów. Dostępne w panelu administracyjnym porównania pokazują, który produkt cieszy się największą popularnością. Warto postawić na jego większą ekspozycję, przez co maksymalizujemy jego potencjał.
  6. Coraz częściej dobrym krokiem ku zwiększeniu zysku jest postawienie na darmową wysyłkę zakupów.

Jakich błędów unikać, gdy wprowadzamy produkty do gotowego sklepu internetowego?

wprowadzanie produktów do e-sklepu

Jak dodawać produkty do gotowego sklepu internetowego?

Najczęściej popełniane błędy to:

  • nieodpowiedni format zdjęć, lub różne formaty przy jednym produkcie
  • zła kompresja zdjęć produktowych, brak miniatur – zdjęcia nie mogą być za duże (zmniejsza to szybkość strony), ale też nie mogą być za małe (zły user experience dla użytkownika). Zdjęcia muszą być w rozszerzeniu JPG
  • zły rozmiar slajdera, który nie skaluje się na urządzeniach mobilnych
  • brak atrybutu alt (tekst alternatywny) i title (tytuł) – alt służy do opisu danego obrazka, który jest czytany przez roboty Google, ma też znaczenie dla osób niewidomych korzystających ze strony; title natomiast jest to tytuł obrazka. Nie polecam duplikować ich treści
  • bagatelizowanie opisu meta description dla Google, a także nieprzywiązywanie wystarczającej uwagi do nazw i opisów produktów
  • pomijanie istotnych informacji, jak np. tabela rozmiarów

Na jakie jeszcze udogodnienia może liczyć przedsiębiorca, który zakłada gotowy sklep internetowy na platformie Selesto? Jakie działania są zautomatyzowane?

Udoskonalając nasz sklep internetowy cały czas dążymy do tego, aby właściciel mógł skupić się głównie na sprzedaży. Dlatego też większość opcji można zautomatyzować częściowo lub całkowicie. Do najważniejszych z nich należy wysyłka mailingu, tworzenie backupów, obliczanie zmiany kursów walut, czy wielkości zniżek i rabatów. Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość przypisania pracownikom dostępu tylko do wybranych funkcji. Mamy przez to kontrolę nad tym, co i dla kogo jest widoczne. Nasz całym moduł magazynowy jest zautomatyzowany. Dodatkowo jeżeli posiadamy integracje z zewnętrznymi kanałami sprzedaży, jak np. Allegro należy tylko raz skonfigurować system i z poziomu platformy możemy zarządzać, jaki przedmiot gdzie wystawić. Możemy też śledzić sprzedaż w każdym z kanałów i porównywać wyniki. Posiadamy mechanizmy zabezpieczające, aby dany produkt nie był jednocześnie dostępny w sklepie i na Allegro, aby nie było problemu równoczesnego zakupu przez dwóch klientów. Wszystkie nasze rozwiązania są przemyślane i stale udoskonalane. Jeżeli da się coś poprawić, robimy to.

Zapraszamy do testowania naszej platformy sklepowej. Przez 30 dni możesz prowadzić sklep internetowy za darmo, a jeśli nie zdecydujesz się go przedłużyć, jest automatycznie wyłączany. Sprawdź szczegóły na https://selesto.pl/

Autor:

Kamila Wieczorek

Selesto

Marketing Manager w Selesto-platformie, w której stworzysz gotowy sklep internetowy. Od lat zajmuje się marketingiem branży e-commerce, w tym promocją  sklepów internetowych. Ceni sobie dobry content marketing i umiejętne pozycjonowanie. Uważa, że najważniejsze są umiejętności analizy i wyciąganie wniosków. Poza branżą interesuje się marketingiem sportu i fotografią.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments