Joanna_Style Digger

W zespole jesteś zdecydowanie skuteczniejszy! Wywiad ze Style Digger

Blogujesz od 8 lat, jest to dla Ciebie zajęcie pełnoetatowe, jak wyglądały początki Style Digger? Dlaczego założyłaś bloga, spodziewałaś się, że stanie się dochodowym biznesem, a Ty będziesz doradzać innym jak blogować profesjonalnie?

Na początku blog był raczej odskocznią od przygotowań do matury, założyłam go bez specjalnie przemyślanej strategii czy planu na przyszłość. Podobały mi się blogi innych szafiarek i postanowiłam do nich dołączyć. Gdyby ktoś mi wtedy powiedział, że tych kilka lat później będę miała za sobą wydaną książkę w prestiżowym wydawnictwie, opublikowanego e-booka dla blogerów, swoją firmę z piżamami i jeszcze więcej rozwojowych planów na przyszłość – trudno byłoby mi wtedy w to uwierzyć!

Kto był dla Ciebie inspiracją, a może nie badałaś konkurencji, tylko robiłaś swoje?

Na początku do blogowania podeszłam raczej spontanicznie, obserwowałam kilka zagranicznych blogerek, jednak skupiałam się na tym, co mi się podobało i co ja chciałam pokazać swoim czytelniczkom. Z czasem mój blog zaczął się zmieniać, przestała mnie zajmować tematyka szafiarska, a coraz częściej skupiałam się na nurcie slow fashion i rozsądnym podejściu do budowania swojej garderoby.

Jakie błędy w blogowaniu najwięcej Cię nauczyły przez te 8 lat?

Trudno tu mówić o jakichś konkretnych błędach czy sytuacjach, a raczej o nastawieniu i sposobie myślenia. Największy przełom nastąpił wtedy, kiedy zrozumiałam, że nic – najlepsza strategia, super pomysł na komunikację itd. – nie zastąpi konkretnego działania. Myślę, że dla wielu osób, szczególnie początkujących przedsiębiorców, jest to jedno z największych wyzwań. Nauczyć się skutecznie działać, bez oglądania się na innych i odwlekania realnych akcji w nieskończoność. Tylko i aż tyle.

Jak wygląda Twój blogowy etat od kuchni? Jak powstają posty?

Pisanie postów na bloga to tylko jedno z wielu zadań, którymi zajmuję się w ciągu tygodnia. Jakiś czas temu odkryłam, że zdecydowanie lepiej mi się pracuje, kiedy „blokuję” sobie pewne grupy obowiązków. Dlatego staram się przynajmniej dwa razy w tygodniu poświęcić pół dnia na pisanie postów. Dzięki temu są one starannie przygotowane, a ja mam spokojną głowę przez resztę tygodnia i mogę się zajmować pozostałymi zadaniami.

Z jaką częstotliwością publikujesz posty?

Aktualnie jest to 2-3 razy w tygodniu, miałam jednak okres, kiedy publikowałam codziennie! Testuję z częstotliwością postów, także dlatego, że wiem, że samo napisanie ciekawego wpisu to dopiero początek. Bez jego promocji nie zostanie on przeczytany, nie pojawi się ciekawa dyskusja i nikomu nie pomoże wiedza, którą w nim zawarłam.

Co jest najważniejsze podczas planowania i realizacji postów?

Powtórzę się, ale – działanie. Nie można w nieskończoność odwlekać pisania i skupiać się na budowaniu skomplikowanych planów wydawniczych. Te na pewno pomagają, ale nic nie zastąpi konkretnej akcji, jaką jest poświęcenie godziny-dwóch na napisanie ciekawego wpisu.

Jakie kanały social media polecasz blogerom, który dopiero zaczynają? Skąd Ty masz największy ruch?

W przypadku Style Digger bardzo dobrze sprawdza się Facebook, myślę, że jest to na tyle rozpoznawalne narzędzie, że nie ma potrzeby przedstawiać jego możliwości i zalet. Natomiast jednym z najczęściej lekceważonych kanałów komunikacyjnych jest newsletter i to od niego polecałabym zacząć wszystkim blogerom, którzy chcą podchodzić profesjonalnie do swojej strony. Newsletter pozwala na kontakt z czytelnikami, budowanie z nimi relacji i tworzenie jeszcze bardziej zaangażowanej społeczności.

Podasz receptę na blogowy sukces?

Myślę, że nie powiem tu nic oryginalnego – praca, praca i jeszcze raz praca. Bardzo często zapominamy, że za komentowanymi w mediach sukcesami stoi wieloletnia, codzienna, żmudna praca.

Kto stoi za Style Digger, które zadania delegujesz innym?

Od pewnego czasu Style Digger to już mały zespół, w którym wspólnie pracujemy nad profesjonalizacją mojego bloga, ale też rozwijamy kolejne narzędzia dla innych przedsiębiorców i blogerów. Pracuje ze mną Marta, która ma za sobą ponad 10 lat pracy w biznesie internetowym i jest specjalistką od marketingu i sprzedaży. Strategią, brandingiem i grafiką zajmuje się Marcin. To też jedna z lekcji, którą wyniosłam z prowadzenia swojego biznesu: w zespole jesteś zdecydowanie skuteczniejszy!

Dziękuję za inspirujące i cenne porady dotyczące blogowania 🙂

rozmawiała: Marta Szyszko

Joanna Glogaza
Joanna_Style Digger
Od 2008 roku prowadzi Style Digger, bloga o slow fashion i celebracji codzienności, który zgromadził duże grono zaangażowanych czytelników i notuje ponad pół miliona odwiedzin miesięcznie. Autorka bestsellera „Slow fashion. Modowa rewolucja”, który ukazał się nakładem wydawnictwa Znak. Właścicielka Lunaby, e-commerce z szytą w Polsce luksusową bielizną nocną. Razem z Martą Klimowicz uczy jak blogować profesjonalnie, niedawno ukazał się ich e-book „Zawód: bloger. Jak zarabiać na blogu i odnieść sukces”. Jesienią startuje ich projekt Akademia Blogowania.

Comments

comments