biurko freelancera

Czy warto inwestować w reklamę na Facebooku i jak to robić z głową?

Nie lubię, kiedy ktoś mi coś zabiera. Z drugiej strony wiem, że pewna jest tylko zmiana i od dawna prognozowano, że Facebook obetnie zasięgi. Ruch z FB jest (jak wynika z Google Analytics) największym źródłem konwersji na moich blogach. Kiedy poleciały zasięgi, odczułam to w liczbie wyświetleń poszczególnych wpisów. Te z kolei wpływają na wartość reklamy, którą u mnie kupują reklamodawcy. Z tego powodu coraz częściej rozważam, czy warto inwestować w reklamę na Facebooku.

Kiedyś myślałam, że reklama na Facebooku ogranicza się do promowania postów. Jednak po najnowszym szkoleniu z Moniką Czaplicką z reklamy na Facebooku, do którego dostęp otrzymałam od Infolii, przekonałam się, że możemy przebierać w formach reklamy na FB, w zależności od celu kampanii.

Do wyboru jest:

  • promowanie postów: chyba najpopularniejszy wybór blogerów, którzy mogą w ten sposób dotrzeć z treściami do swoich czytelników i nowych użytkowników. To dobry sposób, by zagwarantować klientowi określoną liczbę wyświetleń posta sponsorowanego;
  • promowanie witryny, czyli zdobywanie nowych lajków: często wartość naszej witryny oceniana jest przez pryzmat rozmiaru społeczności. Choć liczy się interakcja, a nie ilość polubień, są firmy, które nie wejdą we współpracę z blogerem nie spełniającym określonych standardów, mierzonych w liczbach.
  • zwiększanie rozpoznawalności marki: tu już nie zdobywanie lajków jest głównym celem, ale pokazanie się nowym użytkownikom. Dlaczego to takie ważne? W książce Kamili Rowińskiej („Zasługujesz na sukces”) wyczytałam, że klient często potrzebuje aż 9 bodźców, nim dokona zakupu. Pierwszym może być zobaczenie mema z interesującą sentencją i zerknięcie na nazwę strony. Drugim natknięcie się na artykuł tej samej osoby i wtedy danie już lajka, by otrzymywać nowości na news feedzie. Przez jakiś czas na fanpage będą pojawiać się propozycje szkoleń, książek, webinarów, ale nim klient dokona zakupu, musi obdarzyć nas zaufaniem. Być może chęć pogłębienia wiedzy zbiegnie się z promocją na produkt, na który od dawna ma ochotę?
  • Zdobywanie fanów w określonej lokalizacji: to najbardziej mnie zaskoczyło! Możemy zdobyć zainteresowanie użytkowników aktualnie przebywających niedaleko docelowego miejsca, np. kawiarni. To idealna opcja dla prowadzących stacjonarne biznesy! Skąd wiadomo, że Facebook precyzyjnie określił lokalizację użytkownika? Nie sugeruje się jedynie miastem, które wpisaliśmy w prywatnym profilu, ale miejscem, z którego najczęściej się logujemy. W ten sposób, wybierając jako grupę docelową użytkowników z konkretnego miasta, a nawet dzielnicy, czy ulicy, mamy pewność, że faktycznie tam w danej chwili przebywają. Reklama na FB może im się wyświetlić, gdy są w okolicy danego punktu;

reklama na facebooku

Jak promować się na Facebooku z głową?

Na Facebooku możemy wybrać opcję, w której płacimy za kliknięcie użytkownika w reklamę, wejście na naszą stronę, etc., mimo to kluczowe jest wybranie konkretnej grupy docelowej, by nie były to kliknięcia przypadkowych osób, niezainteresowanych naszą branżą.

Facebook umożliwia dotarcie do czytelników, którzy polubili fanpage, ale ze względu na ucięte zasięgi, informacja o nowym poście do nich nie dociera, ale też do użytkowników, którzy jeszcze nie mieli w ogóle styczności z marką lub mieli ją tylko na Instagramie. Facebook pozwala też dotrzeć do znajomych naszych fanów lub osób, które wcześniej brały udział w naszym wydarzeniu, ale nie polubiły fanpage. To pomoże zmniejszyć dystans 9 kroków przed dokonaniem zakupu;

Ponadto możemy określić grupę docelową, biorąc pod uwagę wydarzenia z życia, np. „zaręczyny” – to idealny klient dla salonów sukien ślubnych lub „zakończenie pracy na dawnym stanowisku” – reklama portalu z ogłoszeniami o pracę, wyświetlająca się dzień po tym, jak pożegnaliśmy się z pracodawcą, z pewnością przykuje uwagę;

Czy warto inwestować w reklamę na Facebooku?

Jeśli chcemy podnieść wartość naszych wpisów na blogach (poprzez zwiększenie ilości odsłon), jeśli chcemy budować świadomość marki lub zwiększyć sprzedaż naszych produktów, możemy dotrzeć do bardzo wąskiego grona zainteresowanych. Mimo, że Facebook informuje nas, jeśli reklama skierowana jest do zbyt wąskiej jego zdaniem lub zbyt szerokiej grupy docelowej, opłacanie kampanii bez szczegółowej wiedzy jak to robić, to marnotrawstwo budżetu firmy. Dlatego pierwszym krokiem powinno być zdobycie wiedzy na temat reklamy na Facebooku;

Korzystasz z płatnej reklamy na Facebooku? Podziel się wrażeniami w komentarzu, jestem bardzo ciekawa, bo coraz poważniej to rozważam!

Marta Szyszko

Dostęp do szkolenia zapewniła mi Infolia – platforma szkoleń online

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Testowałem do promowania swoich artykułów (na innym blogu finansowym, gdzie razem we wspólnikiem dzieliliśmy się swoją wiedzą). Sprawdziło się, bo całkiem tanim kosztem udawało się docierać do grupy osób, które były danym tematem zainteresowane. Myślę, że umiejętne lewarowanie się płatną reklamą będzie jednym z trendów blogowania. Za dużo nas i robi się ciasno, a reklama pozwoli się wyróżnić.

    • Dzięki, Mateusz, za podzielenie się doświadczeniem. Na co zwróciłeś uwagę podczas targetowania i jaki był cel – kliknięcia w stronę, zwiększenie liczby fanów, promowanie posta?

      • W 100% skupialismy się na promocji wpisów, które miały powodować, ze klient zobaczy nasza wiedzę i się z nami skontaktuje. Nie interesowaly nas żadne lajki.

  • Przyznam szczerze że zdarzyło mi się reklamować przez FB już kilka produktów i efekt nigdy nie był tak zadowalający jak bym chciał. Może to kwestia branży, może większych nakładów (ja wydawałem najczęściej do 50-60 na jedną reklamę) a może lepsze sprecyzowanie grupy docelowej…

    • Hmm, czyli nie każdy ma wymierny efekt.

    • Facebook pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie odbiorców:
      – poczynając od podstawowych danych, jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania,
      – poprzez zainteresowania (np. marketing, fitness, podróże),
      – aż po zaawansowane techniki, jak kierowanie reklamy do osób podobnych do Twoich klientów.

      Najciekawsze jest to, że wszystkie te opcje można łączyć. Warto też pamiętać, żeby wykluczać z grupy odbiorców reklamy niektóre osoby, np osoby, które zakupiły już produkt, który reklamujemy.

      Facebook oferuje naprawdę ogromne możliwości, jeżeli chodzi o reklamę – jednak należy poświęcić trochę czasu, aby je poznać – można też skorzystać w tym zakresie właśnie z naszego szkolenia.

      Oczywiście, nie każdy biznes może reklamować się na Facebooku. Jednak przeważająca większość firm znajdzie tutaj swoich odbiorców. Ważna jest też kreacja reklamy oraz pozostałe ustawienia, takie jak czas, miejsce, czy budżet.

      Jest naprawdę wiele elementów, które decydują o skuteczności reklamy, ale obecnie Facebook jest jednym z głównych kanałów, w których możemy łatwo docierać do naszych klientów nie dysponując dużym budżetem.

  • No to jeszcze wiele pracy przede mną ehh.. Dzięki za wskazówki 🙂