słowa kluczowe

Właściwie dobrane słowa kluczowe kluczem do sukcesu Twojego biznesu

Wiele razy zastanawiałam się, co jest kluczem do sukcesu w e-biznesie. Ilu specjalistów – tyle teorii. Zastanawiając się nad tematem okiem praktyka dochodzę do wniosku, że mam również swoją wizję tego, co może być tym kluczem. Zawsze wychodzę z założenia, że jeśli fundament budowli jest wykonany dobrze to budynek się nie zawali. Uważam zatem, że kluczem do sukcesu są właściwie dobrane słowa kluczowe.

Fundamenty e-biznesu

Słowa kluczowe to w mojej ocenie jeden z najważniejszych fundamentów e-biznesu. Zarabiasz prowadząc sklep internetowy lub bloga? Może odpowiadasz za promowanie firmy w Internecie – pozycjonujesz stronę firmy, prowadzisz kampanie AdWords? Zanim zaczniesz – zawsze musisz zacząć od wyznaczenia słów kluczowych, na których oprzesz wszelkie swoje działania. Dlaczego? Słowa kluczowe to szkielet Twojego e-biznesu i chcąc zapewnić sobie spójne działania prowadzące do sukcesu musisz je jasno określić. Ba! Musisz je określić opierając się na faktach i danych a nie jedynie na intuicji!

Analiza słów kluczowych

Jeśli dopiero zaczynasz pracę w e-biznesie, masz w planie założenie strony www, sklepu internetowego, bloga? To moment na wyznaczenie słów kluczowych o które oprzesz całą swoją strategię marketingu w Internecie. Masz już stronę, bloga, sklep i nie wykonałeś nigdy kompleksowej analizy słów kluczowych? Nigdy nie jest na to za późno! To może być przełom w Twoim biznesie (e-biznesie!).

Na początku była kartka…

Wypisz na kartce słowa kluczowe na jakie chciałbyś pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. A może już masz określone słowa kluczowe i prowadzisz działania w oparciu o te słowa? Wypisz je również. Przeanalizuj je jeszcze raz, żeby mieć pewność, że swoje działania kierujesz w dobrym kierunku.

No i zaczynamy analizę!

1. Czy Twoje słowa kluczowe są precyzyjne?

 Mało precyzyjne słowa kluczowe, z różnorakimi znaczeniami powodują, że wysiłki, aby pokazać się na takie słowa wysoko w wynikach wyszukiwania z dużym prawdopodobieństwem pójdą na marne. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy. Twoim słowem kluczowym jest słowo „folia”. „Folia” może oznaczać różne rodzaje folii do różnorodnych zastosowań – czy naprawdę chcesz konkurować o takie słowo z różnymi firmami z różnych branż? Czy nawet po poniesieniu kosztów/przeznaczeniu czasu na pozycjonowanie przyniesie ono jakiś zysk? Przemyśl jakie jest prawdopodobieństwo, że użytkownik, który wpisał słowo „folia” szuka akurat tej, którą oferujesz? Prawda jest taka, że użytkownicy nie wpisują aż tak ogólnych słów kluczowych do wyszukiwarki kiedy chcą dokonać zakupu. Użytkownicy korzystający z ogólnych słów kluczowych, dopiero zaczynają szukać informacji o produktach, a więc są daleko od momentu, w którym będą gotowi do zakupu. Użytkownicy, na których najbardziej powinno Ci zależeć to ci, którzy są na końcu procesu zakupowego i wpisują konkretne słowa identyfikujące dokładnie to, co chcą kupić. Taki użytkownik po wejściu na sklep jest gotowy do zakupu i jeśli spodoba mu się sklep i cena produktu, prawdopodobnie dokona zakupu. Podobnie jest z blogiem, stroną www. Jeśli chcesz je wypromować, musisz wystrzegać się zbyt ogólnych słów kluczowych – zwłaszcza na początku przygody z e-biznesem, gdyż koszty pozycjonowania czy kampanii zabiją Twój biznes w mgnieniu oka.

2. Czy Twoje słowa kluczowe są adekwatne?

Bardzo ważnym elementem decydującym o tym, czy działania w Internecie przyniosą nam korzyści jest fakt dobrania adekwatnych słów kluczowych. O co chodzi? Słowa kluczowe muszą być adekwatne do tego co oferujemy w sklepie internetowym. Jeśli prowadzimy bloga, to słowa kluczowe muszą dobrze oddawać zakres treści jaki użytkownik na nim znajdzie. Podobnie jest ze stroną www. Najgorsze co można zrobić to poświęcić czas i pieniądze na wypromowanie się w wyszukiwarce na frazę, która jest tak naprawdę rozczarowaniem dla użytkownika. Bo on szuka np. spódnicy a znajduje sukienkę pod hasłem „spódnica” :).

3. Jaka jest konkurencja dla wyznaczonych przez Ciebie słów kluczowych, jak dużo osób wpisuje te frazy do wyszukiwarki?

Tu kończy się intuicja i zaczyna się analiza danych. Bardzo przydatnym i darmowym narzędziem do prowadzenia analizy słów kluczowych jest narzędzie dostarczane przez Google – Planer słów kluczowych. Żeby z niego korzystać trzeba mieć konto Google AdWords. Samo założenie konta nie zobowiązuje do tworzenia kampanii i płacenia, a daje możliwość korzystania z ciekawych i przydatnych narzędzi takich jak np. Planer słów kluczowych. Jak korzystać z narzędzia? Możesz o tym przeczytać tu: https://support.google.com/adwords/answer/2999770 ale narzędzie jest dosyć intuicyjne i bez lektury również poradzisz sobie z jego obsługą. Na co zwrócić uwagę robią analizę słów kluczowych w tym narzędziu? Sprawdź jaka jest konkurencja na wyznaczone przez Ciebie słowa kluczowe (jak dużo witryn walczy o dobre pozycje w wyszukiwarce dla tych słów). Zwróć też uwagę na inne warianty słów kluczowych jakie „sugeruje” Google. Może okażą się dla Ciebie atrakcyjne i warto je dodać do listy? Przeanalizuj ilość wyszukań miesięcznych dla wyznaczonych słów kluczowych. Wszystkie te dane pomogą Ci podjąć racjonalne decyzje biznesowe. Przydatne narzędzie to również Trendy Googlehttp://www.google.com/trends/?hl=pl

4. To co jest szczególnie ważne dla sklepów internetowych – marże.

Należy wybrać grupę produktów, która jest dla Ciebie marżowo atrakcyjna. Prowadzenie działań marketingowych w Internecie na słowa z taką grupą produktów pozwoli na zadowolenie klienta (klient znajdzie to czego szukał), oraz Ciebie (przy sprzedaży uzyskasz zysk).

Marketing w Internecie to szereg trudnych, czasochłonnych i kapitałochłonnych działań. Warto zacząć od małych kroczków. Polecam wybrać grupę produktów z wysoką marżą i zacząć od niej. Zadbać o dobre opisy towarów z tej grupy, o dobre pozycjonowanie tej grupy w sklepie (może wyróżnić tę grupę jako bestsellery/hity?), przygotować kampanię AdWords na te produkty. Warto upewnić się, że jesteśmy w ramach tej grupy konkurencyjni cenowo w porównaniu z innymi stronami pojawiającymi się pod tymi samymi słowami kluczowymi jakie my wybierzemy. I na koniec – musimy również upewnić się, że będziemy mieli jak zaspokoić popyt na te produkty, kiedy działania marketingowe zaczną przynosić efekty!

A w przyszłości?

Biznes w Internecie zmienia się z dnia na dzień. To co wczoraj było oczywiste, jutro może stracić rację bytu. O ile opieranie działań w Internecie na słowach kluczowych wciąż jest aktualne, to sama ich lista może z czasem wymagać zmian. Co jakiś czas aktualizuj listę swoich słów kluczowych. Reaguj na zmieniające się trendy, badaj statystyki – może słowa kluczowe, które świetnie rokowały w analizie, nie wykazują zadowalającego ruchu lub nie przekładają się na konwersje/sprzedaż?

Powodzenia!

A gdy już dobierzesz odpowiednie słowa kluczowe, sprawdź co dalej z nimi zrobić w tym artykule: Słowa kluczowe, a pozycja w rankingu Google

Tekst: Aleksandra Błaszczak

aleksandra błaszczak

Ukończyła studia na specjalizacji e-biznes na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Od 2010 roku pracuje w firmie informatycznej zajmującej się tworzeniem i wdrażaniem dedykowanych sklepów internetowych i platform B2B. Jako dyrektor działu rozwiązań internetowych prowadzi kompleksowe wdrożenia (od analizy biznesowej po uruchomienie platformy u klienta). Poza e-biznesem pasjonuje się również gotowaniem. Uwielbia sztukę, naleśniki i czytanie dobrych książek, które wielokrotnie ją inspirują (w życiu osobistym jak i w pracy). Jej motto to „mówisz i masz”. Autorka bloga  zagadki-ebiznesu.pl
Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Agnieszka

    Pisze Pani, że samo założenie konta w Google AdWords nie zobowiązuje do tworzenia
    kampanii i płacenia, a daje możliwość korzystania z ciekawych i przydatnych narzędzi takich jak planer słów kluczowych tyle, że Google Planner chce aby podać nazwę strony, określić co chcemy reklamować, napisać reklamę (nagłówek1, nagłówek2 oraz opis) oraz określić miesięczny budżet wynoszący min.100 zł. Ostatnim krokiem jest podanie danych dotyczących karty płatniczej. Bez podania tych danych nie można przejść do pola dotyczącego słów kluczowych. Jak można dotrzeć do planera bez przechodzenia całej tej ścieżki?

    • Dzięki za komentarz, napisałam do autorki z prośbą o odpowiedź, od siebie powiem, że się da, bo ja takich danych nie podawałam. Niestety nie pamiętam technicznych szczegółów:/

      • Agnieszka

        super, bo jestem bardzo ciekawa jak można to obejść. Może ta zmiana dotyczy tylko nowych użytkowników? Poczekam na odpowiedź i podpowiedź autorki. Pozdrawiam.

        • A próbowałaś korzystać bez uzupełniania danych, czy bez tego nie masz dostępu?

          • Agnieszka

            bez tego nie mam dostępu…

          • Aleksandra Błaszczak

            Pani Agnieszko,
            Ja dodawałam kampanię, ale pomijałam informacje o płatności, nie tworzyłam nawet kapmanii. Pomijałam te kroki i potem miałam komunikat o potrzebie uzupełnienia tych danych, ale mimo to mogłam korzystać z planera. Proszę spróbować pomijać te kroki, gdzieś taka możliwość na pewno jeszcze jakiś czas temu była. Proszę dać znać czy się udało 🙂

            https://uploads.disquscdn.com/images/5e1a19052105b7ba721199c57aad17885239a77d2991154dc0af15ad0375e1a0.png

          • Aleksandra Błaszczak

            Pani Agnieszko,
            Ja dodawałam konto, ale pomijałam informacje o płatności, nie tworzyłam nawet kapmanii. Pomijałam te kroki i potem miałam komunikat o potrzebie uzupełnienia tych danych, ale mimo to mogłam korzystać z planera. Proszę spróbować pomijać te kroki, gdzieś taka możliwość na pewno jeszcze jakiś czas temu była. Trzeba poszukać w okolicach opcji, które zapisują dany ekran i pozwalają przejść dalej. Proszę dać znać czy się udało 🙂
            https://uploads.disquscdn.com/images/5e1a19052105b7ba721199c57aad17885239a77d2991154dc0af15ad0375e1a0.png

          • Agnieszka

            spróbowałam wejść przez inne konto i działa! Na swoim musiałam coś przekombinować i nie miałam możliwości powrotu do strony głównej. Pani Aleksandro bardzo dziękuję za pomoc i zainteresowanie się sprawą. Inne blogi nie były tak przyjazne więc zostaję u Pani. Pozdrawiam serdecznie.