co wyróżnia ludzi sukcesu

Co wyróżnia ludzi sukcesu?

„Bestsellerowy autor Og Mandino powiedział mi kiedyś: „Nie ma żadnych tajemnic sukcesu. Są tylko ponadczasowe prawdy i uniwersalne zasady, które w swoich dziejach ludzkość stale odkrywa na nowo. Wystarczy je sobie przyswoić i zacząć je wcielać w życie, aby osiągnąć sukces, o jakim się marzy.” B. Tracy; Jakie to zasady?

 Co wyróżnia ludzi sukcesu?

Perspektywa długoterminowa

Czy zrezygnowałabyś z ponad tysiąca złotych miesięcznie, jak to zrobił Michał Szafrański, który tylko na chwilę włączył reklamy Google Adsense na blogu? Choć przynosiły mu stały dochód, to nie miał żadnej kontroli nad promowanymi treściami, które wyświetlały oferty, jakich sam by nie polecił. Ważniejsze było dla niego zaufanie. Tobie też czasem drgnie ręka, nim odmówisz propozycji współpracy, mogą pojawiać się myśli: co ja najlepszego zrobiłam, a co jeśli przez długi czas nie otrzymam żadnej innej? Zawsze sobie powtarzam w takich momentach, że w takim razie lepiej teraz zakończyć biznes. Oczywiście oferty dalej spływają na skrzynkę.

„Zasadnicze znaczenie w kontekście długiej perspektywy ma koncepcja „poświęcenia”. Otóż ludzie sukcesu są gotowi do poświęceń, potrafią zrezygnować z natychmiastowej nagrody, aby w przyszłości cieszyć się czymś większym. Bez siły woli, bez dyscypliny, która pozwoli wytrwać przy zasadzie „teraz się trzeba pomęczyć, żeby potem coś osiągnąć”, raczej nie możesz liczyć na wielki sukces.” B. Tracy

Poświęcenie wyraża się także w dyscyplinie finansowej do odkładania 10% procent swoich zarobków każdego miesiąca.

Wysokie oczekiwania

Ludzie sukcesu pracują za taką stawkę godzinową, która potencjalnie przyniesie im satysfakcjonujące dochody. Nie tracą czasu na drobne zlecenia za niskie stawki, konwersacje mailowe, które do niczego nie prowadzą, mają odwagę uciąć nierokującą współpracę, by nie ponosić coraz większych kosztów.

„(…) niesprawiedliwość dotyka ludzi każdego dnia i wielokrotnie nie zostaje wynagrodzona. Być może warto walczyć o swoje, ale nie zawsze da się wygrać i czasem lepiej się wycofać. Faktem jest, że życie bywa niesprawiedliwe. (…) musi ustalić, ile maksymalnie energii oraz czasu może włożyć w dochodzenie prawdy (…). Racjonalne podejście skłoni do akceptacji zaistniałej sytuacji oraz wycofania się w odpowiednim czasie.” Prof. Steve Peters

Ludzie sukcesu mierzą wysoko. Zamiast co miesiąc martwić się o pieniądze, zapracowywać i frustrować, szukają klientów, którzy są gotowi ich docenić i tak kierują rozwojem swojej marki, by inni chcieli im płacić dobrze. Nigdy nie zarobisz na pisaniu tekstów dla klientów tyle, co tworząc reklamy na dobrze prowadzonych blogach.

„Mary Kay Ash, niesamowita milionerka, która zdobyła majątek dzięki własnym staraniom, swego czasu motywowała dystrybutorów słowami: „Nie zadowalaj się królikiem, celuj w norki.” Bogaci ludzie celują w norki w każdej dziedzinie swojego życia.” B. Tracy

Determinacja i zwiększanie wartości tego, co oferują

To ty jeszcze prowadzisz te swoje blogi? Słyszę często. Nie zdecydowałam się na biznes w postaci start-upu, innowacyjnego produktu, ale na coś, co wykonywali już inni przede mną, sprawdzonego, bezpiecznego, na czym da się zarobić. Jedyne, co było wymagane, to regularność publikacji, nieustawanie w wysiłkach. Im dłużej to robię, im więcej się przy tym uczę, im lepiej piszę, im więcej zdobywam czytelników i im bardziej umacnia się moja pozycja w Google, tym większe stawki koszę. Nie jest to kwestia przypadku, szczęścia, ale efekt starań, które podjęłam – logiczny do bólu. Pracuję, staram się i mam tego owoce. O wzroście wartości tego, co robię, świadczą nie tylko wyższe stawki, jakie proponują mi klienci, to, że częściej się zastanawiam, czy przyjąć kolejną propozycję, a nie gdzie ich szukać, ale też reakcje wydawnictw gdy nieśmiało pytam o książkę do recenzji. Na początku blogowania zdarzało mi się nie uzyskać odpowiedzi na maila, dziś wydawnictwa same zachęcają mnie do zapoznania się z nowościami i chętnie wysyłają książki.

„Dlaczego ludzie się nie bogacą? (…) Nie pogłębiają wiedzy i nie doskonalą umiejętności, aby w przyszłości generować w pracy większą wartość. Skupiają się głównie na poszukiwaniu wymówek i uzasadnianiu swojej sytuacji, twierdząc przy tym, że sukces to po prostu kwestia „szczęścia”, a ono im nigdy nie dopisało. (…) Większość ludzi traci zapał, zanim uda im się odnieść sukces. Ludzie sukcesu nieustannie powtarzają, że swoje dokonania zawdzięczają konsekwentnemu działaniu. Że nie porzucili swojego zamysłu, nawet gdy było ciężko. (…) To niesamowite, jak wielu ludzi rezygnuje ze swoich zamiarów i porzuca swoje plany na kilka kroków przed punktem zwrotnym, który mógł im przynieść wielki sukces. Wytrwałość i determinacja to najskuteczniejsza gwarancja osiągnięcia wszystkich założonych celów (…).” B. Tracy

Własna firma nie jest dla osób, które odpuszczają przy pierwszych trudnościach. Będzie wiele momentów, w których zaczniesz zadawać sobie pytanie: czy nie lepiej rzucić to wszystko? I od tego, czy zaciśniesz zęby i postarasz się jeszcze bardziej, zależy, czy dojdziesz do momentu, w którym twój biznes zacznie hulać.

Koncentracja na celu

Ludzie sukcesu zachowują jasność myślenia, skupienie i koncentrację. Potrafią odmówić, gdy coś nie jest warte ich czasu. Stawiają sobie cele, spisują je, co pozwala im określić priorytety. Nawet jeśli nie mają całego czasu tego świata na realizację swoich zamierzeń, w każdej wolnej chwili wybierają to, co ich przybliża do celu, np. w poczekalni do lekarza sięgają po książkę o biznesie, a nie prasę kolorową.

„Człowiek bez celów nie robi postępów nawet na zupełnie gładkiej drodze. Człowiek, który stawia sobie jasne cele, będzie się sprawnie poruszał nawet po drodze najbardziej wyboistej. (…) W świecie częstych zmian i napływających nieustannie bodźców elektronicznych (w postaci e-maili, SMS-ów, telefonów czy powiadomień z mediów społecznościowych) ludzie coraz częściej mają kłopot ze skupieniem uwagi, przez co niemal całkowicie tracą zdolność jasnego myślenia, jak również umiejętność konsekwentnej realizacji zadań. Skrzynkę pocztową sprawdzają średnio 45 razy w ciągu dnia i zachowują się tak, jakby byli niewolnikami kolejnych e-maili, telefonów i wiadomości. Stale gonią za kolejnym „świecidełkiem”, za następnym chwilowym bodźcem. ” B. Tracy

Obserwuje kobiety biznesu, które zajmują się tyloma rzeczami naraz, że zastanawiam się, dlaczego narzekają na słaby efekt finansowy. I to chyba powód, bo nie są w niczym naprawdę dobre, nie są skoncentrowane, nie rozwijają się w konkretnym kierunku, dzięki czemu mogłyby zaśpiewać większe stawki. Rozpraszają swoją energię. Kiedyś słyszałam podpowiedzi-nie rezygnuj z dodatkowych zleceń, nie wiesz, jaki będzie rynek. To nie była dobra rada. Dziś za jedną współpracę na blogu liczę sobie tyle, co kiedyś za tydzień pracy przy zleceniach, ale ta stawka wynika ze skoncentrowania się na tym jednym celu biznesowym, jakim jest zarabianie na tekstach sponsorowanych. Nie otrzymywałabym tylu propozycji i nie byłabym w stanie sprostać oczekiwaniom klientów, gdybym wszędzie działała po trochu.

Marta Szyszko

Na podstawie:

Prof. Steve Peters „Paradoks szympansa”, wyd. Samo Sedno

bądź mądrzejszy

Comments

comments