kaboompics.com

Strategia firmy – 4 etapy, przez które musi przejść twój e-biznes

Czasem trudno spojrzeć na swoje działania w szerszej perspektywie. Jeśli ktoś zakłada blog bez żadnej strategii, już po kilku miesiącach może uznać, że nic z tego, bo nie otrzymał żadnej propozycji współpracy, nie licząc barteru i powinien zawinąć żagle swojego biznesu. Z mojego doświadczenia wynika, że musisz dać sobie co najmniej rok – rok pisania 2 postów tygodniowo, rok publikowania postów w mediach społecznościowych, rok pracowania dla własnej przyjemności, nim zobaczysz nieśmiałe efekty i zwrot inwestycji.

Z definicji strategia biznesu to określenie kierunku działań firmy w perspektywie długoterminowej, ale też weryfikowanie założonych celów. Odpowiednio zaplanowana strategia firmy umożliwi poznanie i zaspokajanie potrzeb rynku, budowanie trwałych relacji z klientami, skuteczne konkurowanie na nasyconym rynku.

Strategia firmy – 4 etapy, przez które musi przejść twój e-biznes

Analiza konkurencji i zapotrzebowania na daną usługę lub produkt

Zanim wykupisz domenę i rozpoczniesz działania promocyjne w mediach społecznościowych, możesz przewidzieć zainteresowanie swoim biznesem, sprawdzając popularność słów kluczowych w narzędziu Google Adwords (http://kobietawe-biznesie.pl/planer-slow-kluczowych-google-sprawdz-zainteresowanie-swoim-biznesem/). Zainteresowanie na poziomie 1000 wyszukań w miesiącu sugeruje, że jest zapotrzebowanie na daną usługę lub produkt, a z drugiej strony nie ma sporej konkurencji. Im większa liczba zapytań w miesiącu, tym większa konkurencja, a co za tym idzie – trudniejsze zadanie, by przebić się w wyszukiwarkach i zdobyć klienta. Ryzykowne jest wprowadzanie innowacji, bo może nie chwycić, ale też startowanie w branży, która jest już oblegana przez innych (którzy zaczęli wcześniej, z większym budżetem, zdobyli klientów). Najlepiej postawić sobie realne zadanie już na tym etapie.

Formułowanie celów strategicznych

Cele powinny być przejrzyste, konkretne, mierzalne i określone w czasie oraz odpowiadać na pytanie: gdzie chcemy być za kilka lat? Przykładowo:

  • Chcę, by mój blog za 5 lat odwiedzało 50 tysięcy unikalnych użytkowników miesięczne
  • Chcę osiągać zarobki z bloga i copywritingu rzędu 5 tysięcy miesięcznie

Najlepiej sformułować od jednego do trzech celów strategicznych.

Definiowanie strategii

To odpowiedź na pytanie jak skutecznie zrealizować cele strategiczne: w jaki sposób znaleźć się w punkcie, w którym chcemy być za kilka lat? Jak przyciągniemy i zatrzymamy czytelników? Komu i co chcemy sprzedawać? Jakich produktów nie promujemy? Jak przekonamy klienta, że warto zrobić zakupy u nas? To również ustalanie cen produktów. Jeśli źle oszacujesz swoje możliwości, np. podasz zbyt wysoką cenę reklamy na blogu, zmarnujesz szansę na zarobek, ale też rozczarujesz klienta, który zainwestował w działania promocyjne, a nie przyniosą one spodziewanych efektów w postaci konwersji. Marki ostrożnie dobierają blogerów, analizując statystyki GA. Ważne jest też dopasowanie reklamowanego produktu do tematyki strony i wyznawanych wartości. Zbyt niska cena doprowadzi do zaśmiecenia strony reklamami, oddania mocy swojej strony innym witrynom (w postaci linków „do follow”), a wtedy możesz zniechęcić nowych klientów, ale też stracić zaufanie czytelników. Jeśli twoim celem jest zaniżanie stawek i szybki zarobek, możesz nigdy nie mieć okazji zasmakować współpracy z dużą agencją i marką, która gotowa jest sporo zapłacić za starannie prowadzony blog.

Wdrażanie strategii

Na wdrażanie strategii składa się:

  • planowanie – tworzenie harmonogramów, np. kalendarz postów na blogu, wysyłka newslettera z określoną częstotliwością
  • działania – dodawanie postów na blogu i w mediach społecznościowych
  • kontrola, czyli monitorowanie efektów działań: czy w przewidzianym przedziale czasowym udało się osiągnąć cele przybliżające nas do celu strategicznego, np. w ciągu miesiąca fanpage polubiło 50 nowych fanów, wzrosła miesięczna liczba odwiedzin bloga?

Wdrożenie strategii, a co za tym idzie – osiąganie celów strategicznych, umożliwi nam: miła i sprawna obsługa klienta, szybka i intuicyjna strona internetowa, planowanie działań w mediach społecznościowych. Jeśli publikowanie postów w social media zostawisz impulsowi, bardzo możliwe, że będą momenty, gdy zaczniesz zasypywać czytelników mądrościami, ale też zdarzą się przestoje. Odbiorcy przyzwyczają się do częstotliwości twoich działań, a nawet do dni i pór, w których publikujesz. Gdy znikasz, ich zaangażowanie osłabia się, są rozczarowani.

Błędem strategicznym może być: „Oferowanie bezpłatnych usług: wiele usług oferowanych było bezpłatnie, w celu pozyskania odwiedzających i skłonienia ich do rejestracji, a później trudno było namówić klientów do płacenia za niewiele lepsze usługi.” D. Chaffey

Z dobrze opracowaną strategią firmy wiesz, jaki jest twój cel, monitorujesz efekty poszczególnych działań i możesz na bieżąco reagować, gdy starania nie przynoszą zamierzonych efektów. Nie działasz impulsywnie, po omacku, nie poddajesz się emocjom. Praca jest regularna, usystematyzowana, czytelnicy i klienci wiedzą, czego się spodziewać, ale też twoje działania są częścią większej całości, więc nie ma mowy o nierealistycznych oczekiwaniach i rezygnacji, nim na dobre się zaczęło przygodę z e-biznesem. Często zapominamy, że na sukces składają się regularne, niepozorne kroki, które pracują na efekt wow!

Opracowałaś strategię dla swojego e-biznesu? Przyznam, że ja poszłam na żywioł, a po 2 latach od założenia firmy układam sobie w głowie teorię 😉

Marta Szyszko

na podstawie:

pwn.pl

pwn.pl

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments

  • Marta, a moze wlasnie tak trzeba: pojsc na zywiol, a teorie dorabiac w praniu. Inaczej nic sie nie dzieje? Pozdrawiam serdecznie Beata

    • Teoria mi się przydała. Umiem lepiej wycenić reklamę na blogu, bo robię to dopiero po przeprowadzeniu działań marketingowych na podstawie konwersji u klienta. Tak jest uczciwie, mniej działania po omacku. Ważne jest, by mieć odwagę zacząć, a potem poprawiać, poprawiać i jeszcze raz poprawiać, nie sztuką jest mieć klienta na 1 raz.

  • Strategia jest bardzo ważna dla każdego biznesu, niestety jej tworzenie nie jest takie proste jakby się mogło wydawać w teorii…

  • Anna Kowalik

    Bardzo ciekawy artykuł. Ja również mam opinie, że kluczowa w budowaniu firmy i ogólnie rozwoju biznesu jest strategia i jej realizacja. Nawet w sytuacji gdy efekty nie są widoczne przez rok, a nawet dłużej. Przedsiębiorca powinien się posiłkować także zewnętrznymi głosami doradczymi takim jak np. http://greytree.pl/uslugi/strategia/. Wtedy zbliżymy się do sukcesu, nasza praca będzie efektywniejsza.