To jedna z cech o którą trudno w dzisiejszym cyfrowym świecie. Komunikatywność ma wiele zalet i dlatego warto zadbać o tę umiejętność. Czy łatwo się jej nauczyć? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę? Wszystkiego dowiesz się z poniższego poradnika.

Czym jest komunikatywność?

Jest to Ci termin na pewno znany, ale i tak przedstawimy jego definicję. Komunikatywność to umiejętność płynnego wysławiania się, ale jednocześnie również słuchania kogoś. A także reagowania na jego słowa. Wysoka komunikatywność wymaga między innymi dużych zdolności interpersonalnych, a także empatii. Ta ostatnia przede wszystkim w kontekście wspomnianego słuchania, ale również zadawania odpowiednich pytań.

Co ciekawe osoby o wysokim poziomie komunikatywności nie mają w zasadzie żadnego problemu w nawiązywaniu kontaktów nawet z osobami „wycofanymi”. Takimi, które zwykle unikają relacji międzyludzkich.

Jak nauczyć się być komunikatywną?

Wbrew temu co by się mogło wydawać, można wyszkolić u siebie tę umiejętność. Wystarczy regularnie przeprowadzać pewne ćwiczenia. Są one naprawdę proste. Nie wymagają także poświęcenia wiele czasu.

Na początek słuchanie ze zrozumieniem. To akurat aspekt, który może na początku stwarzać problemy. Zwłaszcza osobom, które do tej pory raczej nie zwracały na to uwagi. Słuchanie ze zrozumieniem wymaga również pewnej wiedzy (na przykład związanej z tematem rozmowy). Kolejne ćwiczenie to jasnego formułowania wypowiedzi. Komunikatywność w dużych stopniu zależy właśnie od tego aspektu. Ćwiczyć można to na przykład opisując sytuację, którą widzisz lub sobie wyobrażasz. W sposób jak najbardziej przystępny dla kogoś, kto je nie widzi.

Kolejna kwestią związana z komunikatywnością to umiejętność dostosowania poziomu języka do rozmówcy. Tak, aby nie poczuł się on źle w trakcie dyskusji. Używanie pojęć branżowych w sytuacji, gdy rozmawiasz z osobą spoza tej ostatniej nie jest dobrym pomysłem. Warto na to zwrócić szczególną uwagę.

Ostatnim, ale nie najmniej ważnym aspektem wysokiego poziomu komunikatywności jest komunikacja niewerbalna. Po pierwsze trzeba mieć świadomość tego jak zachowuje się Twoje ciało w czasie rozmowy. W różnych sytuacjach – to warte podkreślenia. Zarówno, kiedy rozmawiasz z podwładnym, jak i na przykład kłócisz się ze znajomą. Kontrola komunikacji niewerbalnej, jak również prawidłowe odczytywanie jej u innych, to bardzo ceniona umiejętność.

Komunikatywność w pracy – do czego się przydaje

Wbrew temu co by się mogło wydawać jest ona istotna również dla freelancerów i osób korzystających z pracy zdalnej. Tak naprawdę wysoki poziom komunikatywności otwiera ogromne możliwości w przypadku wykonywania każdej formy zarobku.

Przede wszystkim znacząco zwiększa Twoją szansę na szybki awans. W momencie z kolei kiedy zdecydujesz zmienić branżę, również będzie Ci łatwiej. Wysoka komunikatywność bardzo pomaga również na stanowiskach kierowniczych i przy zarządzaniu projektami. Zwłaszcza w tym ostatnim aspekcie ma ona ogromne znaczenie.

Sprawne komunikowanie się pomaga unikać konfliktów w pracy. To z kolei ma przełożenie na atmosferę  a więc i łatwiejsze wykonywanie zadań. Usprawnia to bez wątpienia wykonanie danego projektu. Czyni to zadaniem dużo łatwiejszym.

Komunikatywność w codziennym życiu

W tym aspekcie przykłady przydatności tej umiejętności można by mnożyć. Wysoko rozwinięta komunikatywność pozwala między innymi utrzymywać dużą ilości relacji międzyludzkich. To bardzo ważna kwestia w kontekście utrzymania zdrowia psychicznego.

Rozwinięta komunikatywność pomaga też chociażby w negocjacjach. Nieważne czy będą one dotyczyło zakupu mieszkania, samochodu czy atrakcyjnej zagranicznej wycieczki. W ogromny sposób upraszcza ona codzienne życie. Od małych rzeczy (takich jak chociażby kontakty z sąsiadami) do spraw fundamentalnych z Twojego punktu widzenia. Warto mieć to na uwadze. I rozpocząć pracę nad tym, aby rozwinąć u siebie zdolności poprawiające komunikatywność. A w konsekwencji swoje życie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here