Psychologia w biznesie

Zrozumienie i umiejętne wykorzystanie psychologii często jest kluczem do sukcesu współczesnych firm. Odpowiednie spożytkowanie mechanizmów ludzkiego umysłu pomaga docierać do klientów oraz budować z nimi trwałe relacje przekładające się lepsze wyniki finansowe. Sprawdź, jakie techniki psychologiczne warto poznać, aby odnieść sukces!

Emocje a decyzje zakupowe

Współcześnie walka o każdego klienta jest bardzo trudna. Z tego powodu tak istotne jest zrozumienie roli emocji w podejmowaniu wszystkich decyzji zakupowych. Ludzie nie decydują się na zakup wyłącznie produktów czy usług. Kupują głównie uczucia, jakie za nimi się skrywają. Klient wyobraża sobie emocje, jakie mogą mu towarzyszyć podczas korzystania z konkretnego dobra, dlatego uczucia tak silnie napędzają decyzje zakupowe.

Doskonałym tego przykładem jest branża motoryzacyjna – nie są sprzedawane tutaj wyłącznie samochody, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa oraz wrażenie luksusu i wolności. Marki z najwyższej półki budują narrację bazująca na emocjach, odwołują się chętnie do pragnienia prestiżu, jak i do podkreślenia statusu społecznego. Gołym okiem widoczne jest tutaj wykorzystanie psychologii emocji, co sprawia, że klient znacznie bardziej angażuje się w sam produkt, a to z kolei znacząco zwiększa szansę zakupu. Więcej na ten temat można dowiedzieć się na studiach z Psychologii w biznesie: https://vistula.edu.pl/kierunki-studiow/psychologia-w-biznesie.

Psychologia w biznesie – efekt niedostępności i prawo społecznego dowodu słuszności

W biznesie psychologia niesamowicie często wykorzystuje tzw. efekt niedostępności. Mechanizm ten powoduje, iż produkty postrzegane są jako bardziej atrakcyjne, jeśli ich ilość jest realnie ograniczona. Komunikaty „ostatnie sztuki”, czy „oferta limitowana” działają na podświadomość człowieka, co wywołuje poczucie pilności oraz chęć podjęcia natychmiastowej decyzji. Jest to skuteczne narzędzie psychologiczne, które często wykorzystuje się w e-commerce.

Społeczny dowód słuszności to kolejny zabieg psychologiczny, który opiera się na przekonaniu, iż ludzie mają tendencję do naśladownictwa – to sprawia, że podejmują decyzje zgodne z zachowaniem większości. Jeśli konkretny produkt jest popularny, polecany przez influencerów, a recenzje są ogólnie pozytywne, staje się on bardziej pożądany przez przeciętnego klienta. Stosuje się ten mechanizm w reklamach lub w mediach społecznościowych, dzięki czemu potencjalni klienci szybciej i chętniej podejmują decyzję dotyczącą zakupu. To kolejny dowód na to, że studiowanie Psychologii w biznesie jest dobrą ścieżką kształcenia dla przyszłych handlowców, marketingowców i menedżerów różnego szczebla.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here